Beste leden,
Lange tijd lurker en nu voor het eerst een post ! Ik lees veel op dit forum over gebruikers die hun halogeenlampen hebben vervangen door LED. Recentelijk heeft Osram ook retrofit LED lampen uitgebracht voor het dimlicht in halogeen koplampen (met ECE keuring). Echter zijn deze nog niet specifiek goedgekeurd voor de Clio, wel voor andere Renault modellen. Nu vraag ik mij af of iemand op dit forum ooit in de problemen gekomen is door het gebruik van LED lampen in halogeen koplampen (denk aan politie of verzekeraar). Ik lees namelijk dat je hiervoor beboet kunt worden en je eigenlijk niet verzekert bent als je in een ongeluk geraakt (op de openbare weg natuurlijk). Graag hoor ik ook of iemand aanbevelingen heeft voor andere LEDs en hoe het gebruik hiervan bevalt . Als side note plaats ik er bij dat ik mij ervan bewust ben dat LED in halogeen koplampen tegenliggers kan verblinden (vandaar dat ik ook naar goedgekeurde lampen kijk)!
Halogeen vervangen door LED - ervaringen
Re: Halogeen vervangen door LED - ervaringen
Bij een collega originele philips led h7 gezien en die waren erg goed qua lichtopbrengst en lichtbeeld. Maar ook diverse van chinese makelij gezien bij clio's die wel tegen vallen, en ook niet lekker passen in de clio koplamp.
Zelf heb ik bij mijn ex-estate de facelift origineel led renault koplampen ingebouwd.
Zelf heb ik bij mijn ex-estate de facelift origineel led renault koplampen ingebouwd.
-------
Clio IV 1.6 RS station '13('14 donor)
Clio IV 1.5 Dci hatchback '13 388.000km
Ik zou bij mijn Clio 1.5 dci ook upgrade naar led willen doen?Matramur schreef: ↑20 mar 2024 18:30Bij een collega originele philips led h7 gezien en die waren erg goed qua lichtopbrengst en lichtbeeld. Maar ook diverse van chinese makelij gezien bij clio's die wel tegen vallen, en ook niet lekker passen in de clio koplamp.
Zou je wat tips kunnen delen? Wat heb ik allemaal nodig?
Heb je artikel nr bijvoorbeeld? Is het plug en play of moet je veel aanpassen?
Mvg
De originele lampen? Of zelf een kabelboom.maken, maar er zijn ook 1 of 2 aanbieders o.a. op ebay die kabelbomen aanbieden voor de inbouw. Reken wel op totale kosten 600 a 700 euro als je de lampen voor ren goede prijs kunt vinden en zelf in kunt bouwen.
-------