maat fuseekogel m10 of m12 / conus diameter ?

Wielen, banden, remmen, veren en schroefsets, kortom alles over wegligging
Plaats reactie
cliosim
beginner
Contacteer:

maat fuseekogel m10 of m12 / conus diameter ?

Bericht door cliosim » 04 aug 2024 18:28

Hallo allen, ik heb sinds kort een clio 2005 1.4, 16v een late type 2 phase 2, en ik voel hoor en voel geknak en merk speling op het voorwiel in beide richtingen dus ik denk aan in ieder geval fuseekogel en stuurkogel. :nocheer:

ik heb diverse filmpjes gezien van hoe te vervangen oa youtube, alleen is er iemand ervaring met de ( meest gangbare?) maten want ik vind fuseekogels met m10 en m12 bouten en ook verschillende conusdiameters, oa 16mm....dit alles op gangbare onderdelensites w#nparts bv en bij zoeken op kenteken

Ik voel er minder voor de verkeerde maat te bestellen of eerst alles te moeten demonteren en weer monteren gedurende de wachtperiode van bestellen, ook als ik naar een brezan oid ga, kan ik de auto moeilijk op krik en assteun etc achterlaten, de buurt leent zich hier niet goed voor.
Wellicht heeft iemand ervaring hiermee en weet hier iets over.... ik snap de optie van 2 of 3 maten kopen en de niet passende terugbrengen maar, wellicht weet iemand met ervaring hier iets meer :cheer:

mox
Beheerteam
Contacteer:

Re: maat fuseekogel m10 of m12 / conus diameter ?

Bericht door mox » 05 aug 2024 19:34

Het is alweer een jaar of 15 geleden dat ik de fuseekogels van (toen) mijn Clio 2 phase 2 1.6V heb vervangen, want van één van de twee was het stofhoesje gescheurd en dat zou APK afkeur betekenen. Vreemd genoeg hebben de kogels weliswaar een officieel renaultnummer 7701468411, maar de Renaultdealer kon ze niet los leveren, alleen als complete draagarm. Ik heb toen online kogels van Lemförder (22342 02) gekocht en daar zaten passende boutjes M10 bij.

Ik weet nog dat ik veel moeite had om de kogel uit de fusee te krijgen. Ik heb daar zo'n speciale wigvormige vork (Google: "fuseekogelscheider") voor moeten kopen die je er met een moker tussen kunt rammen. Als je toch bezig bent, doe dan ook meteen de bouten + rubbers waarmee de stabilisatorstang aan de fusees vast zit. Daar word je blij van, want ze kosten weinig en zijn er waarschijnlijk slecht aan toe. Renaultnummer: 7700799404.

Na afloop auto uit laten lijnen.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré

Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Onderstel/wegligging (vraag & antwoord)”