Peilstok (olie) gaat niet helemaal terug

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
JackClio
beginner
Contacteer:

Peilstok (olie) gaat niet helemaal terug

Bericht door JackClio » 11 nov 2024 11:41

Hallo allemaal,

Sinds enkele weken ben ik in het bezit van een Clio 3 uit 2002. Het is een uitstekende wagen en ik ben er dan ook heel blij mee!

Gisteren heb ik de olie willen peilen om vast te stellen of er voldoende olie in zit. Nadat ik de peilstok uit het blok had getrokken, wilde ik deze terugplaatsen. Tot mijn verbazing lukte dit niet… De peilstok lijkt ‘de bocht’ niet om te willen. Ik heb wel een half uur geprobeerd de peilstok terug te plaatsen. Het is niet gelukt.

De peilstok en de dop waar deze aan vast zit lijken niet kapot te zijn. Ik vraag me nu af of iemand dit ook heeft meegemaakt, en liever nog; hoe lost ik dit op? Duwen en draaien zijn niet voldoende gebleken.

Graag jullie advies!

Hartelijke groet, Jack

Scarface450
forum starter
Contacteer:

Re: Peilstok (olie) gaat niet helemaal terug

Bericht door Scarface450 » 12 nov 2024 23:51

Stok halverwege vastgenomen en tegelijkertijd ingeduwd met de dop ? Zou toch moeten lukken ?
Zo gauw je het ene hand moet lossen zou je toch moeten kunnen verder duwen met die dop...1 vloeiende beweging...

JackClio
beginner
Contacteer:

Bericht door JackClio » 14 nov 2024 10:58

Dank voor je reactie Scarface.

Hetgeen je voorstelt is feitelijk hetgeen ik reeds gepoogd heb. Het klinkt ook vreemd dat de peilstok niet teruggeplaatst kan worden. Je zou zeggen; met wat duwen en eventueel draaien, zou de peilstok toch teruggeplaatst moeten kunnen worden. Dit is dus niet het geval. Ik heb zelfs iemand anders gevraagd om het een te proberen. Ook hem lukte het niet om de peilstok terug in de houder te plaatsen.

Mijn vraagstuk blijft overeind; op welke wijze kan ik deze dwarse peilstok terugplaatsen? Iemand een idee?

Scarface450
forum starter
Contacteer:

Bericht door Scarface450 » 15 nov 2024 00:18

Goed kijken hoe de buis loopt waar de stok in komt en zodanig de stok er in duwen dat ie het meest kan buigen...een beetje olie aan de stok smeren...glijdt ie toch ook al beter ...
Hoe sluit je momenteel dat gat af ? ( Ik neem aan dat je de auto gebruikt om te rijden 🙃 )

JackClio
beginner
Contacteer:

Bericht door JackClio » 15 nov 2024 09:56

Nogmaals dank voor je reactie Scarface!

Momenteel sluit ik e.e.a. af doormiddel van de draaidop. Ik heb de draaidop losgemaakt van de peilstok. Juist opdat ik wel kan rijden met de auto. Als ik morgen thuis ben, zal ik het nogmaals proberen. Maar dan met olie op de peilstok.

Uiteraard zal ik laten weten of het uiteindelijk toch lukt.

Hartelijke groet,
Jack

Plaats reactie

Terug naar “Clio 3 Motorisch (vraag & antwoord)”