Ervaring nokkenas ketting vervangen

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
Gebruikersavatar
66 kW powerrr
forum starter
Berichten: 125
Lid geworden op: 20 feb 2014 13:20

Ervaring nokkenas ketting vervangen

Bericht door 66 kW powerrr »

De ketting die in de motor van de tce 90 zit, distributie-/nokkenasketting, zou na 10 jaar moeten worden vervangen. Ik heb mijn dealer, waar hij elk jaar nieuwe motorolie krijgt plus wat verder nodig is, er nog niet over gesproken of zij dat ook aanraden.
De mijne wordt eind volgend jaar 10. Er staat dan ruim 200.000 km op de teller. Wat staat me dan normaal gesproken te wachten aan kosten?
Clio Estate TCe 90 Expression [Rouge Flamme lak| Passion Noir wielen | 3 Packs | trekhaak]
Rick28
beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 mei 2022 17:40
Contacteer:

Re: Ervaring nokkenas ketting vervangen

Bericht door Rick28 »

Hey,
Ik heb toevallig een clio 4 estate gekocht.
Daar wordt van te voren de ketting vervangen, gelukkig niet voor mijn rekening. Ik kreeg wel te horen dat dit 1200euro kosten
Het beleid hierin is dat ze naar 10jaar gecontroleerd moeten worden, niet altijd vervangen heb ik begrepen.
RicoK
forum starter
Berichten: 89
Lid geworden op: 08 jul 2022 20:04
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Re: Ervaring nokkenas ketting vervangen

Bericht door RicoK »

In principe zouden de kettingen onderhoudsvrij moeten zijn, maar dit zijn ze niet. Wél moeten deze en dan zeker bij hogere kilometerstanden worden gecontroleerd op regelmatige basis.
Renault Clio IV Estate 0.9 TCe Intens Gris Platine 2019 - BMW 316i Executive Sportline 2013
19estatE51bruiN
beginner
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jun 2016 21:59
Contacteer:

Re: Ervaring nokkenas ketting vervangen

Bericht door 19estatE51bruiN »

Altijd in onderhoud geweest bij officiële Renault dealer. (15 jr.) Deze Clio is nu 9 jaar oud. Kreeg offerte voor vervanging distributieketting bij 92.000 km. Kosten incl. nieuwe oliepomp: € 1.960,=
Laten maken bij andere garage en die zei dat vervanging distributieketting niet nodig was geweest. Ná contact gehad te hebben met Renault Nederland was het advies: "ga even kijken of er nog meer mogelijkheden zijn voor deze dure reparatie". Welnu, dat was dus (gelukkig) zo. Reparatie uiteindelijk uitgevoerd, excl. oliepomp, voor nog geen € 1.000,= Dit verhaal geeft mij toch wel een vieze smaak in de mond ná 15 jaar contact/onderhoud van mijn auto's.
Gebruikersavatar
66 kW powerrr
forum starter
Berichten: 125
Lid geworden op: 20 feb 2014 13:20

Re: Ervaring nokkenas ketting vervangen

Bericht door 66 kW powerrr »

Nou, de mijne is aan de beurt. Binnenkort komt er een nieuwe distributieset in. Hij heeft het 261.000 km volgehouden zonder dure reparaties. Die € 1200 is het mij wel waard, hij bevalt na 11 jaar dienst nog steeds. Andere onverwachte reparaties waren: thermostaat, lichtbedieningshendel en dynamo. Dat laatste was met € 800 ook vrij prijzig.
Clio Estate TCe 90 Expression [Rouge Flamme lak| Passion Noir wielen | 3 Packs | trekhaak]
Capturivoire
beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 dec 2024 17:57
Contacteer:

Re: Ervaring nokkenas ketting vervangen

Bericht door Capturivoire »

Nou, dan mag je niet klagen. De gemiddelde Volvo rijder is toch echt meer geld kwijt om dit soort km.standen te halen.
Mijn Captur is dan met 44000km nog lang niet aan de beurt.
Ik probeer mijn ketting in zo goed mogelijke staat te houden door enkel 98 oktaan of hoger te tanken, enkel lange afstanden te rijden en de olie om de 10000km te wisselen.
Dan moet het heel lang goed gaan denk ik.
Gebruikersavatar
66 kW powerrr
forum starter
Berichten: 125
Lid geworden op: 20 feb 2014 13:20

Re: Ervaring nokkenas ketting vervangen

Bericht door 66 kW powerrr »

Het gaat me ook niet om de absolute kosten, maar om of de prijs redelijk is. De nieuwe kettingset zit erin en kan weer 250.000 km mee. Op naar Klokje Rond (300.000) en dan door naar 400.000.

Ik houd ook een review bij op Autoweek. Hij rijdt nog als nieuw en verbruikt geen olie, alleen wordt de glanzende rode lak op bepaalde plekken matroze, slijt de bestuurdersstoel en moet er af en toe iets worden vervangen. Dat waren totnutoe: thermostaat, dynamo (2x), carterpan (bijna doorgeroest), remschijven en bedieningshendel lichten. Ik verwacht op termijn dat aan de beurt zijn: waterpomp, koppelingsplaten, turbo.

Iemand nog suggesties waarop ik verder moet letten, of ben ik de enige met deze km-stand (268.000)?
Clio Estate TCe 90 Expression [Rouge Flamme lak| Passion Noir wielen | 3 Packs | trekhaak]
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Clio 4 Motorisch (vraag & antwoord)”