Pagina 1 van 1
Re: Foute brandstof en gevolg EGR klep
Geplaatst: 03 aug 2011 17:00
door Nammi
Dat van die foute brandstof kan ik me niet voorstellen, althans niet in de periode dat de auto in ons bezit is geweest (nu zo'n 1.5jr). Bij het tankstation waar we tanken, moeten we altijd eerst de brandstof selecteren om vervolgens te kunnen tanken (of er moet 2x een fout zijn gemaakt; het selecteren én de verkeerde slang pakken)...zat rijden/tanken doen we ook niet dus daar zal het ook niet aan liggen..
Die smurrie aan die kleppen ziet er i.d.d. niet goed uit hoewel ik niet in kan schatten hoe ernstig de vervuiling is...
Denk dat de vorige eigenaar dan niet zo'n beste monteur is geweest (of de auto bij een niet zo'n beste monteur in onderhoud heeft gehad) gezien bovenstaande verhaal.
Rafael
Re: Foute brandstof en gevolg EGR klep
Geplaatst: 03 aug 2011 17:13
door Nammi
Even een aanvulling:
Kan het niet zo zijn dat de Clio ooit op gas heeft gelopen?. Het viel me van de week op dat er op het dashboard (bij bedieningsknoppen ventilatie etc) een rood lampje zit met daarnaast een afdekplaatje....Tevens zit er in de motorruimte ter hoogte van de veerpoot een sticker met daarop een typeaanduiding van een of andere installatie (niet goed leesbaar).
Aangezien ikzelf de Clio nooit gebruik, viel me dit pas nu op...
Re: Foute brandstof en gevolg EGR klep
Geplaatst: 03 aug 2011 17:41
door Rickert
Zo dan
Ziet er niet zo goed uit, ook wel logiesch dat de koppakking het begeven heb. Maar het wordt nu wel goed hersteld

Re: Foute brandstof en gevolg EGR klep
Geplaatst: 03 aug 2011 21:55
door Nelis
Zo dat is niet best zeg.
Re: Foute brandstof en gevolg EGR klep
Geplaatst: 03 aug 2011 22:28
door Nammi
Daar gaan we wel vanuit dat de boel weer in orde komt...
De auto heb ik bij een garage gekocht die me vertelde dat de auto uit cuijk kwam...komt hier dus wel ergens uit de buurt.
Normaliter ben ik erg kritisch qua uitzoeken van gegevens en onderhoud (sowieso bij de a4). Eerlijk gezegd ben ik dat bij ons 'boodschappenwagentje' minder geweest...Krijgt natuurlijk de normale beurtjes maar de audi krijgt bijv. elke 10.000km/elk jaar ongeacht aantal km's verse olie (weinig km's, vaak korte ritten en om het bekende olie/carter probleem).
Voor wat betreft het oliepeil; ik zal mijn vriendin eens vragen of ze de olie gepeild en bijgevuld heeft (ik hamer er namelijk op om regelmatig te controleren en evt. bij te vullen). Ik kan me namelijk niet voorstellen dat de monteur waar ik normaliter de auto naar toe breng een dergelijke beginnersfout maakt (hts'er, hoofd TD met een heel machinepark in onderhoud). Ik zoek deze fout dus eerder dichter bij huis....
Re: Foute brandstof en gevolg EGR klep
Geplaatst: 03 aug 2011 22:32
door ApaX
Dat van die kleppen is een normaal verschijnsel bij niet indirect ingespoten motoren (diesels, gas verdampers en direct ingespoten motoren). Ik heb laatst de inlaat kanalen van mijn vaders auto gezien (een diesel). In het hele inlaat kanaal en op de kleppen in het inlaat kanaal zit een soort teerachtige laag. Niet bijzonders dus, maar vroeg of laat krijg je er wel problemen mee...
Re: Foute brandstof en gevolg EGR klep
Geplaatst: 04 aug 2011 09:57
door Snelweg
Bij normaal onderhoud en gebruik van 'merkbrandstof' krijg je toch ook vervuiling? Niet zoals dit, maar toch.
Ik gooi af en toe nog een flesje Forte in de tank en check het oliepijl regelmatig.
Verder zie ik niet hoe je vervuiling kan voorkomen. EGR afdoppen wil ik niet over beginnen.
Re: Foute brandstof en gevolg EGR klep
Geplaatst: 04 aug 2011 10:29
door Snelweg
Kan deze mate van vervuiling ook ontstaan door veel korte ritjes waardoor de motor niet op bedrijfstemp komt?
Of moet er dan toch echt meer aan de hand zijn?
Re: Foute brandstof en gevolg EGR klep
Geplaatst: 04 aug 2011 17:38
door ApaX
@ Henny,
Ik ben het met je eens dat als je ze er toch uit hebt dat je e beter meteen schoon kunt maken. Maar het is niet een ongewoon verschijnsel bij alle niet indirect ingespoten motoren (diesel, gas en direct ingespoten benzine motoren).
Het feit dat het normaal wil overigens niet zeggen dat het vroeg of laat niet tot problemen leidt. Een voorbeeld: Slijtage aan de zuigerveren is toch ook normaal? Vroeg of laat gaan ze kapot...
Als deze motor tijden op gas heeft gereden dan is dit te verwachten.
zie onderaan het artikel (
http://www.squadra-tuning.nl/20-jts-tuning.html" onclick="window.open(this.href);return false;)
Re: Foute brandstof en gevolg EGR klep
Geplaatst: 10 aug 2011 16:40
door Arjan
Ziet er inderdaad erg uit. Bij de vorige vervanging van die koppakking is zo te zien een staaltje beunhazerijwerk geleverd van de "onderste" plank.

Re: Foute brandstof en gevolg EGR klep
Geplaatst: 15 aug 2011 14:30
door Nammi
Vandaag de auto opgehaald. Loopt weer als een zonnetje (misschien nog wel beter dan daarvoor).
Met als service van de zaak een gepoetste auto!. Krijg ik zelfs bij de dealer niet...
Erg netjes...zo heeft de auto er in ieder geval nog niet uitgezien (mijn vriendin is niet zo'n poetser).
Re: Foute brandstof en gevolg EGR klep
Geplaatst: 15 aug 2011 18:03
door sj0ertum
Dat ziet er inderdaad goed uit! Hoe krijg je al dat plastic en rubbers weer zo mooi glimmend onder die kap Henny?
Ik heb daar genoeg spul voor en heb het daarstraks ook bij mijn auto gedaan, maar man wat een gepiel als je het goed wil doen
Al was het bij mij alleen wat stoffig haha.
Re: Foute brandstof en gevolg EGR klep
Geplaatst: 15 aug 2011 21:24
door Rickert
Motortje lijkt net nieuw zo! Wat ik meestal doe is WD40 overal op de motorspuiten, voornamelijk op de slangen en plastic delen. Gaat hij ook heel mooi van glimmen!

Re: Foute brandstof en gevolg EGR klep
Geplaatst: 15 aug 2011 22:35
door sj0ertum
Ok dan heb ik er net zoveel werk ingestoken, alleen heb ik het eerst schoongemaakt met Meguiars All Purpose Cleaner (APC 1:4) en dat met een kwast overal geborsteld, voorzichtig afgespoeld met water. Daarna alles in de Poorboys Bold&Bright gezet voor de glans. Dit wordt normaal voornamelijk gebruikt om banden weer netjes zwart te maken en is dus ook goed om de rubber slangen in goede conditie te houden.
Ik heb al een goede beunhaas, maar als er echt iets met de auto mis is dan zal ik ook zeker bij Henny naar de mogelijkheden vragen! Want dat
klinkt allemaal heel goed en betrouwbaar. En vanuit Kaatsheuvel is het maar een uurtje.
Het resultaat bij mij:
