Beste Leden,
De laatste tijd heb ik wat last met de versnellingbak van mijn rs.
Namelijk als ik in sportstand rij, niet vol gas maar wel redelijk vlot rij en manueel verleg rond de 3500/4000 toeren dan merk ik dat hij blijft haperen bij het verleggen van versnelling (enkel als ik in hogere versnelling leg)
Nu doet hij dit niet altijd en is het maar af en toe.
Vanaf ik het probleem met verleggen heb dan voel ik ook duidelijk dat ik een groot vermogen verlies heb.
Als ik dus de versnellingsbak automatisch laat verleggen dan merk ik totaal geen probleem.
laatste maal dat ik nog eens launch control gebruikte (gebeurt niet veel) merkte ik dat deze zwak aanvoelde, alsof hij niet genoeg in toeren kon gaan, maar bij het vertrekken in launch had hij wel zijn volledige vermogen.
Het voelt niet aan als een slippende koppeling en ik ruik ook totaal geen verbrande koppeling.
De wagen heeft nu 110.000km op de teller staan en ik heb iemand die versnellingsbakken spoelt aangesproken en die vertelde mij dat die niet gespoeld kunnen worden en ook niks oplevert omdat het elektrisch mechatronica gedeelte gescheiden is van het tandwielgedeelte.
Is er iemand die toevallig wat meer kent van die versnellingsbakken en al dan niet weet wat mijn probleem zou kunnen zijn?
alvast bedankt
mvg lorenzo
clio 4 RS versnellingsbak problemen
Re: clio 4 RS versnellingsbak problemen
Ik heb nu het zelfde probleem met mijn 2018 Clio rs 200.
Als ik m in sport zet en wil flipperen van 2 naar 3 of van 3 naar 4 hapert hij heel erg als ik de gaspedaal 50% intrap. Als ik m 20% intrap rijdt hij en schakelt hij wel maar ga ik wat verder hapert hij weer en wilt hij niet harder rijden en ook niet schakelen. Als ik de auto dan uit en weer aan doe doet hij weer normaal. Ik zag dat de koppelingstemperatuur rond de 150/160 graden was.
Nou is mijn vraag wat het probleem kan zijn en of iemand hetzelfde heeft of gehad.
Als ik m in sport zet en wil flipperen van 2 naar 3 of van 3 naar 4 hapert hij heel erg als ik de gaspedaal 50% intrap. Als ik m 20% intrap rijdt hij en schakelt hij wel maar ga ik wat verder hapert hij weer en wilt hij niet harder rijden en ook niet schakelen. Als ik de auto dan uit en weer aan doe doet hij weer normaal. Ik zag dat de koppelingstemperatuur rond de 150/160 graden was.
Nou is mijn vraag wat het probleem kan zijn en of iemand hetzelfde heeft of gehad.
Hallo allen,
Hebben jullie uiteindelijk nog iets kunnen vinden of laten repareren voor deze klachten? Ik ervaar dit ook in mijn EDC200.
Ik hoop dat jullie mij iets opweg kunnen helpen.
Hebben jullie uiteindelijk nog iets kunnen vinden of laten repareren voor deze klachten? Ik ervaar dit ook in mijn EDC200.
Ik hoop dat jullie mij iets opweg kunnen helpen.
- Petare
- forum member
- Contacteer:
Ik heb wel ervaring met tce200 in mijn Talisman. Deze heeft namelijk dezelfde motor en ongeveer dezelfde bak. Die van mij kreeg klachten rond de 80.000km met schokkend schakelen van 3 naar 4. Bak laten spoelen heeft enorm veel uitgemaakt. De interval vanuit Renault is iets van 90.000km hiervoor. De Talisman trekt alleen vaak aanhangers en zo'n 5000km per jaar een caravan van 1700kg. Dus dat die iets eerder kwam is niet zo raar.
Laten flushen kan inderdaad niet, de bak mist daarvoor de aansluiting en heeft geen externe koeler. Het is in de basis een gerobotiseerde handbak namelijk. Maar de olie vervangen door een met een reiniger, stukje rijden en dan weer laten vervangen door de juiste olie kan zeker wel!
Het verhaal met dat de souplesse van de bak afhankelijk is van de gasstand is was en op zekere matige nog, heel herkenbaar!
Laten flushen kan inderdaad niet, de bak mist daarvoor de aansluiting en heeft geen externe koeler. Het is in de basis een gerobotiseerde handbak namelijk. Maar de olie vervangen door een met een reiniger, stukje rijden en dan weer laten vervangen door de juiste olie kan zeker wel!
Het verhaal met dat de souplesse van de bak afhankelijk is van de gasstand is was en op zekere matige nog, heel herkenbaar!
Vrouw: '09 Clio III Dynamique 1.2TCE (Good old D4Ft)
Ikke: '17 Talisman Initiale Paris 1.6TCE 7EDC (M5M)
Ikke: '17 Talisman Initiale Paris 1.6TCE 7EDC (M5M)
Talisman heeft een andere bak met natte koppeling.
-------
Clio IV 1.6 RS station '13('14 donor)
Clio IV 1.5 Dci hatchback '13 388.000km
Clio IV 1.6 RS station '13('14 donor)
Clio IV 1.5 Dci hatchback '13 388.000km
Heb je foutcode(s) als je OBD uitleest die mogelijk betrekking hebben op het probleem?