Tips om windgeruis te beperken?

Voor alles aan de buitenkant, van frontlip tot achterspoiler
uckhje
beginner
Contacteer:

Re: Tips om windgeruis te beperken?

Bericht door uckhje » 27 nov 2018 17:35

clioganger schreef:
22 feb 2016 14:04
De herrie komt van je deurstijlen naast de spiegels vandaan. Om dat zeker te weten plak je tape zoals hieronder;

Afbeelding
Afbeelding

Is na een ritje de herrie bij je spiegels inderdaad een stuk minder, dan komt dat omdat het rubber niet goed aansluit op het raam en maakt een hoop herrie!

Afbeelding

Je kan deze stylen eenvoudig (met beleid!) vanuit het midden buigen en lostrekken. Niet van onder of boven want dan breek je de lipjes. Het is een druksysteem en geen kliksysteem. De style ziet er daarna zo uit;

Afbeelding

Je plakt tochtstrip aan de binnenkant van de plastic style zodanig dat het rubber beter op het raam drukt.

Afbeelding

Doe het tochtstrip eventueel overal maar niet te dik. Ook niet te dik aan de boven en onderkant anders krijg je de style er niet goed meer in.

Doe de style er aan de onderkant iets in en doe ook de bovenkant. Nu kan je de strip aandrukken.
Dan komt het er zo uit te zien.

Afbeelding

De dealer zou dit doen door met kit te werken om de strip beter te laten plakken maar dat werkt niet echt. Het gaat erom dat de tussenruimte tussen ruit en strip dicht is. Omdat de strips te groot zijn buigen ze te ver naar buiten door.
Op sommige forums wordt gesproken over heavy duty tochtstrip (zwart) maar deze heb ik niet kunnen vinden bij de formido en gamma. Nu doe ik het maar even zo en als ik de andere tochtstrip zie, vervang ik het.

Tijdsduur.. 15 minuten per raam is al veel ;-)
Ik heb het exact op die manier afgeplakt, maar nog steeds geruis. Heb je andere tips waar het vandaan kan komen? Verder lijkt mij dat het gefluit van de kant van het kleine raampje moet komen. Bij deze oplossing laat je het lijken alsof de mier tussen het grote raam en de stijl komt.

jeroen33
über forummer
Contacteer:

Bericht door jeroen33 » 27 nov 2018 18:30

Bij veel duurdere auto's zit er nog een extra afdichting langs de randen van de deuren.
Ik denk dat het wel stiller zou kunnen worden als je zoiets aan zou brengen.
Ik heb ooit op AliExpress diverse soorten van die rubber strips besteld, maar het blijkt toch lastig om overal rond de deur te plakken, dus heb ik het maar opgegeven
Ex Clio IV estate 1.5DCI rijder.
Nu Peugeot 308 1.6 Blue HDI

uckhje
beginner
Contacteer:

Bericht door uckhje » 27 nov 2018 18:33

Het gaat mij met name om het gefluit. Dat windgeruis stoort me nog niet echt. Er is ak een keer wat aan gedaan (volgens renault voorschriften is mij verteld) nu een jaar later hetzelfde probleem..

jeroen33
über forummer
Contacteer:

Bericht door jeroen33 » 28 nov 2018 14:56

Gefluit herken ik niet.
Misschien toch wat dingen met tape afplakken om de oorzaak te vinden

uckhje
beginner
Contacteer:

Bericht door uckhje » 28 nov 2018 20:54

Met tape afplakken helpt niet. Heb de oplossing van het wisblad en de afwasmiddel gedaan, zoals eerder op dit topic beschreven gedaan. In plaats van een wisblad heb ik het rubber van een oude ruitenwisser gebruikt. Dat lijkt te helpen.

Kan alleen niet verklaren waarom het de oplossing is. De opening zit immers aan de zijde waar de wind niet in komt. Kan alleen aanzuiging zijn denk ik dan?

Red-Devil84
forum member
Contacteer:

Bericht door Red-Devil84 » 15 dec 2018 14:43

Van de strip moet dat aan de binnenkant of aan de buitenkant

Op 1 foto zie je de tocht strip zitten

Ik neem aan dat dat niet zo blijft

jeroen33
über forummer
Contacteer:

Bericht door jeroen33 » 16 dec 2018 07:45

Je plakt de tochtstrip wel aan de binnenkant. Op deze foto puilt er wel erg veel van die strip uit. Bij mij zie je er veel minder van doordat ik de strip iets meer naar binnen heb geplakt.
Helemaal onzichtbaar is het niet. Door vuil is de strip bij mij donkerder geworden waardoor het nog minder opvalt

Familie liu
beginner
Contacteer:

Bericht door Familie liu » 17 dec 2018 17:06

Arno1313 schreef:
27 sep 2015 15:00
Een snelle, zeer goedkope oplossing:
* Koop de goedkoopste raamwisser (b.v. bij de Action), liefst met zwart rubber.
* Verwijder het zwarte rubber met een schroevendraaier.
* Knip het rubber op maat en duw dat (met een beetje afwasmiddel) in de uitsparing aan de zijde van het grote raam op de buitenzijde van het raamrubber (wijst zich vanzelf).
* Aan de binnenzijde heb ik het ook geprobeerd, maar dat lost niks op.
* Resultaat is een redelijk onzichtbare oplossing; windgeruis is helemaal weg.

Overigens zijn de rubbers een aantal maanden geleden al aangepast door de dealer, maar dat helpt dus helemaal niets.
Heb je toevallig een foto hoe er uitziet na het plaatsen rubbers

Red-Devil84
forum member
Contacteer:

Bericht door Red-Devil84 » 22 dec 2018 23:45

https://www.laudorshop.nl/contents/nl/d ... html#p3100

mensen hier ervaring
lijkt me trouwens ook wel mooi staan

witte_07
forum starter
Contacteer:

Bericht door witte_07 » 23 dec 2018 10:57

Heb ze ook op me clio 2018. Staat heel mooi. Heb wel de originele.
Clio 0.9 zen wit 2018

Red-Devil84
forum member
Contacteer:

Bericht door Red-Devil84 » 24 dec 2018 14:22

ja ik zat aan die te denken van de link
ook nog niet zo duur
en dan in de kleur zwart want de auto is rood

heb jij ook voor en achter

JWL
beginner
Contacteer:

Bericht door JWL » 29 apr 2019 10:49

Goede tip,die ga ik proberen!

Donovan
forum starter
Contacteer:

Bericht door Donovan » 12 mei 2019 22:07

Goeie tutorial! Heb ook de 4x 69 cent in mijn auto gestoken, en wat een wereld van verschil zeg!
130 rijden kan nu zonder dat het lijkt alsof je raam open staat.

Dankjewel!

Afbeelding[/url]
Tralapo schreef:
28 apr 2019 18:26
Met de verhalen uit dit topic en een Portugees forum (waarvan ik de link niet meer kan vinden) vandaag het windruis-probleem van mijn Clio IV ph1 uit 2013 opgelost.
De dealer gaf aan (tweedehands gekocht, bij Renault dealer) dat de fabrieksmodificatie al was doorgevoerd en ze vonden zelf dat er na een proefrit "niks buitensporigs" te horen was. Was ik het niet mee eens, maar goed.

Toen ik probeerde aan de oplossing te werken zoals @clioganger dat netjes uitgelegd heeft met foto's kwam ik er al direct achter dat de modificatie van de dealer bestond uit het vastkitten van die strip, wat dus naar mijn idee te weinig effect heeft. Al weet ik niet hoe het in eerste instantie af-fabriek klonk natuurlijk. Ik besloot in ieder geval om ze dan maar lekker te laten zitten en met rubbers te gaan werken.

Na deze oplossing hoor je nog steeds wel wat turbulentie, maar niet meer dan je mag verwachten van een dergelijke auto en zéker niks vergelijkbaar met wat het was. Ik ben in ieder geval heel erg tevreden! Om mensen die ook nu 'pas' een Ph1 tweedehands kopen en Googelen op weg te helpen (naast de bestaande oplossingen hier), hier mijn uitleg.

Wat ik gedaan heb: eerst 4x €0,69 geïnvesteerd bij Action

Afbeelding

Zoals je al ziet kun je deze heel makkelijk uit elkaar halen en ook het rubber wip je er zo uit.

Als je vervolgens het raam naar beneden doet, kun je de raamrubbers heel makkelijk iets open wippen en hoeft die strip aan de buitenkant er helemaal niet af.

Afbeelding

Wat ik vervolgens heb gedaan is zowel aan de binnenkant van het raam als de buitenkant van het raam een extra rubber (die van de Action-wisser) tussen het bestaande rubber en de afdekstrip aan de buitenkant van de auto en de afdekstrip aan de binnenkant van de auto gestopt. Je hoeft de rubbers van de Action-wisser eigenlijk maar een klein stukje bij te knippen en door ze in te smeren met afwasmiddel glippen ze er zo tussen. Het rubber voor de buitenzijde moet aan de boven- en onderkant een beetje schuin afgeknipt worden maar dat wijst zich helemaal vanzelf.

Afbeelding

Het eindresultaat is dat je dus zowel aan de binnen- als de buitenkant van de ruit een extra rubber hebt waardoor de boel veel strakker zit. En het valt eigenlijk helemaal niet zo op ook. Investering 4x €0,69 en tijdbesteding nog geen half uur.

Afbeelding

Afbeelding

jeroen33
über forummer
Contacteer:

Bericht door jeroen33 » 12 mei 2019 22:31

Ik heb wel wat geruis, maar het klinkt alsof het bij jou wel heel erg was dan.

Donovan
forum starter
Contacteer:

Bericht door Donovan » 13 mei 2019 09:35

Ja op het moment dat ik tijdens het rijden het rubber aan de binnenkant naar binnen duwde werd het al een stuk minder. Ik denk dat de druk van die extra rubbers het nu echt goed afsluit. Het is nog steeds niet zo stil al de Peugeot 207 die ik hiervoor had. Maar ik kan nu gewoon telefoneren als ik 120-130 rij. En eerst kon dat echt niet.

jeroen33
über forummer
Contacteer:

Bericht door jeroen33 » 13 mei 2019 11:12

Bellen gaat bij mij ook prima bij die snelheden. Mijn Clio is uit 2013. Raar dat er dan zo veel verschil tussen de verschillende auto's zit.

Ik had hiervoor ook een 207. Die was juist absoluut niet stil. Windgeruis kan ik mij niet herinneren, maar het motorgeluid was echt irritant aanwezig. Daar kon ik echt niet bellen met 120-130

Donovan
forum starter
Contacteer:

Bericht door Donovan » 13 mei 2019 13:05

Toch gek dat daar dan zoveel verschil inzit inderdaad. Denk dat ik gewoon echt slechte rubbers had dan. De bestuurderskant was ook erger dan de passagierskant.
En mijn 207 met een 1.6 VTI was echt muisstil vergeleken met deze auto haha. Motorgeluid was inderdaad wel aanwezig, maar ik hoorde eerder de banden suizen dan het geluid van de motor.

Donovan
forum starter
Contacteer:

Bericht door Donovan » 15 mei 2019 10:47

Ik moet mijn telefoon op max volume zetten en de medianav op max volume zetten wil er überhaupt een beetje geluid uitkomen tijdens het bellen haha. Wel nog steeds irritant dat het geluid maar uit 1 speaker komt.
Maar inderdaad de rubbers werken goed. Nogmaals bedankt!

jeroen33
über forummer
Contacteer:

Bericht door jeroen33 » 15 mei 2019 12:24

Dat maximale volume heeft iedere Medianav.
Gelukkig kun je met software 7.0.5md dit gewoon vast instellen op maximaal bij bellen

uckhje
beginner
Contacteer:

Bericht door uckhje » 16 mei 2019 23:48

Ondanks dat het geluid nu standaard op maximaal staat, mag het van mij nog steeds wel harder.

Bart1980
beginner
Contacteer:

Bericht door Bart1980 » 28 mei 2019 20:58

Is de buitenkant alleen niet voldoende? Immers komt daar de wind vandaan.
Als je zowel de buiten en binnenkant doet komt er meer druk op het raam te staan waardoor het elektromotortje meer op zn donder krijgt.

MaartenM
beginner
Contacteer:

Bericht door MaartenM » 02 jun 2019 15:33

Ik heb het net ook gedaan. Alleen de buitenkant. Als ik de binnenkant ook doe, gaat t raam op t laatst heeeeeel langzaam.
Vandeweek even testen, anders volgt de binnenkant toch ook

MaartenM
beginner
Contacteer:

Bericht door MaartenM » 02 jun 2019 15:33

....Of nog 2 wat minder dikke rubbertje scoren

vnc95
forum starter
Contacteer:

Bericht door vnc95 » 26 feb 2020 23:02

Zou iemand mij kunnen vertellen wat jullie afgeknipt hebben van de rubber. Bijvoorbeeld ook de dikke rand?

vnc95
forum starter
Contacteer:

Bericht door vnc95 » 14 mar 2020 14:42

Donovan schreef:
12 mei 2019 22:07
Goeie tutorial! Heb ook de 4x 69 cent in mijn auto gestoken, en wat een wereld van verschil zeg!
130 rijden kan nu zonder dat het lijkt alsof je raam open staat.

Dankjewel!

Afbeelding[/url]
Tralapo schreef:
28 apr 2019 18:26
Met de verhalen uit dit topic en een Portugees forum (waarvan ik de link niet meer kan vinden) vandaag het windruis-probleem van mijn Clio IV ph1 uit 2013 opgelost.
De dealer gaf aan (tweedehands gekocht, bij Renault dealer) dat de fabrieksmodificatie al was doorgevoerd en ze vonden zelf dat er na een proefrit "niks buitensporigs" te horen was. Was ik het niet mee eens, maar goed.

Toen ik probeerde aan de oplossing te werken zoals @clioganger dat netjes uitgelegd heeft met foto's kwam ik er al direct achter dat de modificatie van de dealer bestond uit het vastkitten van die strip, wat dus naar mijn idee te weinig effect heeft. Al weet ik niet hoe het in eerste instantie af-fabriek klonk natuurlijk. Ik besloot in ieder geval om ze dan maar lekker te laten zitten en met rubbers te gaan werken.

Na deze oplossing hoor je nog steeds wel wat turbulentie, maar niet meer dan je mag verwachten van een dergelijke auto en zéker niks vergelijkbaar met wat het was. Ik ben in ieder geval heel erg tevreden! Om mensen die ook nu 'pas' een Ph1 tweedehands kopen en Googelen op weg te helpen (naast de bestaande oplossingen hier), hier mijn uitleg.

Wat ik gedaan heb: eerst 4x €0,69 geïnvesteerd bij Action

Afbeelding

Zoals je al ziet kun je deze heel makkelijk uit elkaar halen en ook het rubber wip je er zo uit.

Als je vervolgens het raam naar beneden doet, kun je de raamrubbers heel makkelijk iets open wippen en hoeft die strip aan de buitenkant er helemaal niet af.

Afbeelding

Wat ik vervolgens heb gedaan is zowel aan de binnenkant van het raam als de buitenkant van het raam een extra rubber (die van de Action-wisser) tussen het bestaande rubber en de afdekstrip aan de buitenkant van de auto en de afdekstrip aan de binnenkant van de auto gestopt. Je hoeft de rubbers van de Action-wisser eigenlijk maar een klein stukje bij te knippen en door ze in te smeren met afwasmiddel glippen ze er zo tussen. Het rubber voor de buitenzijde moet aan de boven- en onderkant een beetje schuin afgeknipt worden maar dat wijst zich helemaal vanzelf.

Afbeelding

Het eindresultaat is dat je dus zowel aan de binnen- als de buitenkant van de ruit een extra rubber hebt waardoor de boel veel strakker zit. En het valt eigenlijk helemaal niet zo op ook. Investering 4x €0,69 en tijdbesteding nog geen half uur.

Afbeelding

Afbeelding
Heey Donovan,

Heb jij dat dikke stukje eraf geknipt van het rubber?

Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Exterieur (vraag & antwoord)”