Rijden in EV Clio hybride

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
Scarface450
forum starter
Contacteer:

Rijden in EV Clio hybride

Bericht door Scarface450 » 04 nov 2023 22:02

Om niet een reeds bestaand topic te "stelen" had ik graag via dit topic geweten hoe het rijden in EV gaat bij de verschillende Clio hybryde rijders.
Bij mij laadt de batterij voor deze modus zich nooit volledig op. Het varieert van pakweg 35 % tot ongeveer max 80 %. Ik rij meestal (zga altijd) in B en heb al in een ander topic gelezen hier dat bij anderen de batterij echt wel veel meer wordt opgeladen (en ontladen). Mijn rijmodus is my sense en dan de B-stand voor m'n pook.
Wat zijn jullie ervaringen?
Ik ga mijn eigen bevindingen doorspelen aan m'n dealer.
Wat EV rijden betreft in de stad : :best vaak wordt er overgeschakeld van motor naar EV. Op autosnelweg : van 300 meter op EV tot wel tot 1 km in EV modus. En dan continue wisselen tussen motor en EV...
Ik lees het graag......

Orcram
beginner
Contacteer:

Re: Rijden in EV Clio hybride

Bericht door Orcram » 06 nov 2023 09:53

Zelf rij ik altijd in de MySense modus. Ook vrijwel altijd in de B-modus op de pook. Ook mijn batterij percentage ligt vaak tussen de 40% en de 60% tijdens het gewoon vlot doorrijden op wegen buiten de bebouwde kom.
Bij kouder weer, zoals afgelopen dagen (+/- tussen de 5-9 graden) bij het starten en wegrijden springt de brandstofmotor direct aan, en laadt hij de batterij vaak op tot 100% vooraleer de motor warm is, dan slaat hij terug af.
Binnen bebouwde kom wisselt hij af, wanneer de batterij onder de 50% komt en ik rij harder dan 40km/u dan laadt hij bij tot ongeveer 60% (tenzij ik alweer vroeg rem). In een Zone 30 laadt hij enkel bij als de batterij de 20% nadert, voor de rest is alles elektrisch. Bij hard optrekken springt de brandstofmotor wel snel bij.
Op de autosnelweg is het inderdaad hetzelfde als jij vermeldt, soms 300m EV, soms 1km. Ligt eraan of er tegenwind is, heuvel op- of afwaarts, of er veel power gevraagd wordt, temperatuur, etc.

Vooralsnog zit ik rond een verbruik van 4,4l/100km bij dagelijks gebruik, en met de storm van de afgelopen dagen op de snelweg aan veelal 100, 120 en 130km/u aan 5,0l/100km.

Scarface450
forum starter
Contacteer:

Re: Rijden in EV Clio hybride

Bericht door Scarface450 » 06 nov 2023 22:35

4.4 🤗 om van te dromen....
Heb het nogmaals in het oog gehouden : tot 90 % en niet meer laadt ie op tenzij net tot bijna 90 en dan een lang stuk gas los of van de acc naar remmen en lang uitrollen.
Binnentemperatuur staat op 20 °. Mijn rijstijl is eerder vlot en ik rij toch heel vaak op de acc. 5.5 op het ogenblik en dat met mijn winterbanden...

Plaats reactie

Terug naar “Clio 5 Motorisch (vraag & antwoord)”