stationaire toerentaal 1.4 rn (motor E7J, 1992) hoog na vervanging koppakking
stationaire toerentaal 1.4 rn (motor E7J, 1992) hoog na vervanging koppakking
In de how to staat een topic over stationair regeling F motoren. Dat is een oud topic, en ik ben nog 1 van de weinige die een clio1 phase 1, 1.4rn (motor E7J) rijdend houdt (jan 1992). Afgelopen maand is de koppakking vervangen, wat economisch natuurlijk niet verantwoord is bij uitbesteden, maar het wagentje is nog heel netjes, en begint toch wel uniek te worden (zonder waarde, maar wel uniek). Maar het stationaire toerental ligt nu erg hoog. Ook hier zou een bepaald onderdeel de oorzaak zijn. Het stationaire toerental was voor de nieuwe koppakking al wat zweverig, maar het zakte uiteindelijk naar een acceptabele waarde. Nu ligt het op ongeveer 1100 toeren, terwijl ongeveer 825 normaal is (instructieboekje), en volgens het boekje niet afstelbaar. Weet iemand welk onderdeel de oorzaak is? En waar dit eventueel nog te krijgen is?
Clio 1 Phase 1, 1.4RN 5-versnell. Jan1992 3-deurs
Re: stationaire toerentaal 1.4 rn (motor E7J, 1992) hoog na vervanging koppakking
He ik heb er ook nog een en denk er hetzelfde over als jij. Deze auto's worden zeldzaam.
Over je probleem:
1. Valse lucht (door los of lek luchtslangetje): dit verwacht ik niet maar dan meer een onregelmatige stationair loop.
2. Het kan helpen om de accu een tijdje los te koppelen en/of eens flink gas te geven.
Ik heb onlangs nog mijn stationaire regelklep vervangen door een andere omdat hij moeizaam begon te starten. Het ging wel goed met iets ingetrapt gaspedaal.
Mijn conclusie was dat de motor geen lucht krijg omdat de stat. regelklep dicht bleef zitten.
Na vervangen door de andere regelklep liep de motor op een heel hoog toerental.
Accu weer los gehad. Dit hielp nauwelijks. Vervolgens een paar keer flink gas gegeven. Dit hielp wel.
Mogelijk dat je op deze manier de injectiecomputer inleert.
Dus probeer eerst maar eens heel veel gas te geven.
Over je probleem:
1. Valse lucht (door los of lek luchtslangetje): dit verwacht ik niet maar dan meer een onregelmatige stationair loop.
2. Het kan helpen om de accu een tijdje los te koppelen en/of eens flink gas te geven.
Ik heb onlangs nog mijn stationaire regelklep vervangen door een andere omdat hij moeizaam begon te starten. Het ging wel goed met iets ingetrapt gaspedaal.
Mijn conclusie was dat de motor geen lucht krijg omdat de stat. regelklep dicht bleef zitten.
Na vervangen door de andere regelklep liep de motor op een heel hoog toerental.
Accu weer los gehad. Dit hielp nauwelijks. Vervolgens een paar keer flink gas gegeven. Dit hielp wel.
Mogelijk dat je op deze manier de injectiecomputer inleert.
Dus probeer eerst maar eens heel veel gas te geven.
Clio 1.4 16V Privilege automaat 2002
Clio 1.4 RN 1993 (oorspronkelijk FX-TH-63)
R25 V6 Injection aut. 1989
Clio 1.4 RN 1993 (oorspronkelijk FX-TH-63)
R25 V6 Injection aut. 1989
Re: stationaire toerentaal 1.4 rn (motor E7J, 1992) hoog na vervanging koppakking
Hey, leuk dat je zo snel reageert! Daar er niet veel meer zijn, dacht ik dat ik niet snel een reactie zou krijgen!
Ik ga je tip opvolgen, bedankt! De stationaire regelklep is ook gelijk aan de stappenmotor die aan de injectiecarburateur vast zit, toch?
Na reparatie koppakking blijft de motor toch nog aan de warme kant vind ik, tijdens een langere rit vanaf het midden op het volgende streepje op de watertempmeter....(bij tellerblok met toerental, kleinere watertempmeter). De radiateur is niet vervangen, mogelijk ga ik dat toch doen. Wegenwacht heeft er dichtingsmiddel ingegooid, nadat ik gestopt was ivm te warme motor (ging nog geen lampje branden) zodat ik nog naar huis en garage kon rijden. Maar misschien radiateur nu wel dichtgeslipt. Ik kijk het nog even aan.
Ik laat je weten of flink gas geven zin heeft wat betreft stationaire toerental. Ik doe dat dan wel bij warme motor.
Ik ga je tip opvolgen, bedankt! De stationaire regelklep is ook gelijk aan de stappenmotor die aan de injectiecarburateur vast zit, toch?
Na reparatie koppakking blijft de motor toch nog aan de warme kant vind ik, tijdens een langere rit vanaf het midden op het volgende streepje op de watertempmeter....(bij tellerblok met toerental, kleinere watertempmeter). De radiateur is niet vervangen, mogelijk ga ik dat toch doen. Wegenwacht heeft er dichtingsmiddel ingegooid, nadat ik gestopt was ivm te warme motor (ging nog geen lampje branden) zodat ik nog naar huis en garage kon rijden. Maar misschien radiateur nu wel dichtgeslipt. Ik kijk het nog even aan.
Ik laat je weten of flink gas geven zin heeft wat betreft stationaire toerental. Ik doe dat dan wel bij warme motor.
Clio 1 Phase 1, 1.4RN 5-versnell. Jan1992 3-deurs
Re: stationaire toerentaal 1.4 rn (motor E7J, 1992) hoog na vervanging koppakking
Bedoel je het eerste kleine streepje na het midden of de dikke op 3/4 ?
Is de thermostaat ook recent vervangen?
De stappenmotor/stationair regelklep/Idle Air Control Valve zit inderdaad naast de injector.
https://www.ebay.co.uk/itm/114082084729
Clio 1.4 16V Privilege automaat 2002
Clio 1.4 RN 1993 (oorspronkelijk FX-TH-63)
R25 V6 Injection aut. 1989
Clio 1.4 RN 1993 (oorspronkelijk FX-TH-63)
R25 V6 Injection aut. 1989
Re: stationaire toerentaal 1.4 rn (motor E7J, 1992) hoog na vervanging koppakking
De dikke op 3/4 bedoel ik. Das wel warm he, denk ik.
De thermostaat is nu meteen vervangen bij de koppakking. Ik kijk het nog even aan, maar ik denk dat ik de radiateur toch ook ga vervangen.
Bedankt voor de link met de stappenmotor! Ongelooflijk dat hij toch nog te krijgen is!
De thermostaat is nu meteen vervangen bij de koppakking. Ik kijk het nog even aan, maar ik denk dat ik de radiateur toch ook ga vervangen.
Bedankt voor de link met de stappenmotor! Ongelooflijk dat hij toch nog te krijgen is!
Clio 1 Phase 1, 1.4RN 5-versnell. Jan1992 3-deurs