Tikken bij scherpe bocht
Tikken bij scherpe bocht
heuj mensen
Ik heb mijn auto in een normaal parkeer vak staan || || || || <- zo een
en als ik s'ochtends weg wil rijde draai ik bij stilstand gewoon de wielen in de richting van de weg (dus helemaal naar rechts/links)
Als dan ga rijden dan lijkt het net alsof ik over allemaal hobbeltjes heen rijd en als ik dan gewoon rij dan is er niks meer..
wat zou dit kunnen zijn??
bij aankoop van mijn auto zijn voor de homokineten vervangen
Dus ik hoop dat dat het niet zal zijn
Kunnen dit dan de wiellagers zijn??
hoop dat jullie me kunnen helpen!
Ik heb mijn auto in een normaal parkeer vak staan || || || || <- zo een
en als ik s'ochtends weg wil rijde draai ik bij stilstand gewoon de wielen in de richting van de weg (dus helemaal naar rechts/links)
Als dan ga rijden dan lijkt het net alsof ik over allemaal hobbeltjes heen rijd en als ik dan gewoon rij dan is er niks meer..
wat zou dit kunnen zijn??
bij aankoop van mijn auto zijn voor de homokineten vervangen
Dus ik hoop dat dat het niet zal zijn
Kunnen dit dan de wiellagers zijn??
hoop dat jullie me kunnen helpen!
- Frank [Factory]
- Oud-beheerder
- Berichten: 3033
- Lid geworden op: 24 mei 2008 19:45
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
- Frank [Factory]
- Oud-beheerder
- Berichten: 3033
- Lid geworden op: 24 mei 2008 19:45
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Tikken bij scherpe bocht
Als je auto een tijdje heeft gestaan willen de banden wel eens een beetje plat worden op 1 plek, van het staan. Na een tijdje rijden trekt dit er weer uit. Dit merk je vooral bij de wat plattere banden.
- Entity_Razer
- forum member
- Berichten: 662
- Lid geworden op: 01 aug 2010 21:48
- Locatie: Antwerpen - Belgïe
- Contacteer:
Re: Tikken bij scherpe bocht
als je stil staat, draai dan eens je stuur rond ?
als je een tikkend geluid hoort kan het zijn dat je stuurbekrachtiging naar ze grootje is (pomp).
Denk niet dat het zoiets zal zijn, maar testen kost niets, gewoon wat aan je stuur draaien en luisteren
als je een tikkend geluid hoort kan het zijn dat je stuurbekrachtiging naar ze grootje is (pomp).
Denk niet dat het zoiets zal zijn, maar testen kost niets, gewoon wat aan je stuur draaien en luisteren
Revvin' up your engine listen to her howlin' roar,
Metal under tension beggin' you to touch and go !
Metal under tension beggin' you to touch and go !
Re: Tikken bij scherpe bocht
thanx voor de snelle reacties
ik zal is kijken idd, maar heeft dat platte banden te maken met dat de banden iets te zacht zijn? want het is ook al weer een tijd gelede dat ik dat gecontroleerd heb
ik zal is kijken idd, maar heeft dat platte banden te maken met dat de banden iets te zacht zijn? want het is ook al weer een tijd gelede dat ik dat gecontroleerd heb
- Frank [Factory]
- Oud-beheerder
- Berichten: 3033
- Lid geworden op: 24 mei 2008 19:45
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Tikken bij scherpe bocht
Dat zit niet in je banden of stuurbekrachtiging, maar in je ophanging. Het zit in je Homokineet, Fusee of toplagers (bovenop je veerpoot). Ik heb het bij mijn vorige clio ook gehad in de winter. Verder had ik er geen last van en heb het toen ook laten zitten.
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Re: Tikken bij scherpe bocht
aaah okee
ja me auto is wel verlaagt, tenminste als je dat onder de ophanging verstaat
maa is het verder niet ernstig ofzo?
want anders laat ik het lekker zo
ja me auto is wel verlaagt, tenminste als je dat onder de ophanging verstaat
maa is het verder niet ernstig ofzo?
want anders laat ik het lekker zo
Re: Tikken bij scherpe bocht
Mijn auto was ook verlaagd. Dan zit het hem denk ik in je toplagers bovenop je veerpoot. Daar komt ruimte tussen door de verlaging. Als je het niet vertrouwd kun je het even na laten kijken. Ik heb er verder geen problemen mee gehad.
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Re: Tikken bij scherpe bocht
ja ik heb er eigelijk ook verder geen problemen mee.. behalve met wegrijden dat hij tikt
maar hoeveel kost dat ongeveer om te vervangen en is dat zelf te doen?
of kan ik dat beter door henny laten doen??
maar hoeveel kost dat ongeveer om te vervangen en is dat zelf te doen?
of kan ik dat beter door henny laten doen??
Re: Tikken bij scherpe bocht
Hoe handig ben je?
Zie je een auto als een stuk technish vernuft of als een bak bouten en moeren?
Met een beetje handigheid kan je het zelf. Maar aan je reactie te zien denk ik dat je het niet aandurft?
Zie je een auto als een stuk technish vernuft of als een bak bouten en moeren?
Met een beetje handigheid kan je het zelf. Maar aan je reactie te zien denk ik dat je het niet aandurft?
Re: Tikken bij scherpe bocht
Wat denk jij dat het is dan Arjan? Ben wel benieuwd of jij het specifieker aan kan wijzen.
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Re: Tikken bij scherpe bocht
Uit het verhaal van Mark maak ik op dat het "gehobbel" alleen gebeurt bij maximale stuuruitslag. Is de stuuruitslag niet maximaal of recht, dan treedt het niet op. Lagers zijn het niet. Dan moeten die aan gort zijn en heb je het gehobbel continu, ook bij rechtuit. Bovendien zingen ze dan harder dan Gerard Joling op een rockconcert als ze daarvoor al niet zo heet zijn gelopen dat alle vet eruit is, het lager vastloopt of de astap afbreekt. Platte banden lijkt me ook niet, dan zou je het ook moeten hebben wanneer je bij rechtuit wegrijdt, dat is ook niet waar Mark het over heeft. Toplager hoor je tijdens het sturen en zou je ook moeten horen op een klinkerweg. Dan rammelen ze maar je gaat niet hobbelen. Stabalisatorstangrubbers gaan knarsen maar ook niet hobbelen. Blijft er naar mijn idee alleen de homokineet over.
De homokineet is twee in elkaar geschoven delen, en soort "bus" aan de astap (wielzijde) en de as. In die bus en as zijn kogelbanen geslepen waartussen (bij de standaard homokineet 6) kogels zitten die met een ring op hun plaats worden gehouden. Bij rechtuit of een gedeeltelijke stuuruitslag zullen de kogels altijd binnen de kogelbanen in de bussen blijven maar bij maximale van de astap ten opzichte van de as (normaal maxzo'n 47 graden) kunnen op dat moment de kogels net te ruim in de kogelbanen grijpen. Door de kleine speling die in het wiel ettelijke malen vergroot overkomt gaat dat aanvoelen als hobbelen.
Dus, tenzij Mark er ook last van heeft als de wielen niet maximaal zijn ingestuurd verdenk ik toch de homokineet.
De homokineet is twee in elkaar geschoven delen, en soort "bus" aan de astap (wielzijde) en de as. In die bus en as zijn kogelbanen geslepen waartussen (bij de standaard homokineet 6) kogels zitten die met een ring op hun plaats worden gehouden. Bij rechtuit of een gedeeltelijke stuuruitslag zullen de kogels altijd binnen de kogelbanen in de bussen blijven maar bij maximale van de astap ten opzichte van de as (normaal maxzo'n 47 graden) kunnen op dat moment de kogels net te ruim in de kogelbanen grijpen. Door de kleine speling die in het wiel ettelijke malen vergroot overkomt gaat dat aanvoelen als hobbelen.
Dus, tenzij Mark er ook last van heeft als de wielen niet maximaal zijn ingestuurd verdenk ik toch de homokineet.
Re: Tikken bij scherpe bocht
zozo wat een uitleg
nee ik zie de auto wel als een technisch iets en ben ook zeker niet bang om er aan te sleutele, maar mijn ervaring met hoe alles op een clio zit is dusdanig klein dat ik zou wille overwegen het door een gespecialiseerd iemand te doen,
even over die klinkerweg..
wij hebben hier zeg maar in de ''dorp straat'' van die kinderkopjes, als ik dus daar over heen rij hoor ik zo veel gerammel (stugge veertjes) dat ik niet eens eruit kan halen dat het van de homokineet of iets zou kunnen zijn, en mijn homokineten zij voor al een keer vervangen.
maar sj0ertum had hetzelfde zei hij dus is het meschien niet verstandiger om te wachten op wat warmer weer om te kijken of het dan meschien weg is??
nee ik zie de auto wel als een technisch iets en ben ook zeker niet bang om er aan te sleutele, maar mijn ervaring met hoe alles op een clio zit is dusdanig klein dat ik zou wille overwegen het door een gespecialiseerd iemand te doen,
even over die klinkerweg..
wij hebben hier zeg maar in de ''dorp straat'' van die kinderkopjes, als ik dus daar over heen rij hoor ik zo veel gerammel (stugge veertjes) dat ik niet eens eruit kan halen dat het van de homokineet of iets zou kunnen zijn, en mijn homokineten zij voor al een keer vervangen.
maar sj0ertum had hetzelfde zei hij dus is het meschien niet verstandiger om te wachten op wat warmer weer om te kijken of het dan meschien weg is??
Re: Tikken bij scherpe bocht
Ik weet eigenlijk niet eens hoe hij verlaagt is
was al gebeurt bij de aankoop van de auto.
De homokineet was vervangen door de garage waar ik de auto gekocht had.. http://www.grootauto.nl/
Ik hoop dat je verhaal van die moer die niet met het goede moment is vast gedraait het probleem is, want dat zal wel niet een groot probleem zijn om op te lossen.
Je ziet me zaterdag verschijnen hennie!
was al gebeurt bij de aankoop van de auto.
De homokineet was vervangen door de garage waar ik de auto gekocht had.. http://www.grootauto.nl/
Ik hoop dat je verhaal van die moer die niet met het goede moment is vast gedraait het probleem is, want dat zal wel niet een groot probleem zijn om op te lossen.
Je ziet me zaterdag verschijnen hennie!
- zarok
- forum starter
- Berichten: 185
- Lid geworden op: 14 sep 2010 21:13
- Locatie: Alkmaar/Zevenhuizen Zh
- Contacteer:
Re: Tikken bij scherpe bocht
Wat is het uiteindelijk geweest?
Ik weet nog wel dat ik het na het verlagen had, het waren toen de veerpootlager (toplagers)
Ik weet nog wel dat ik het na het verlagen had, het waren toen de veerpootlager (toplagers)
Renault Clio 2.3 2006 Community 1.2 16v LPG G3
Re: Tikken bij scherpe bocht
Ik heb bij vorst ook last van tikken bij uiterst sturen, anders niet. Ben wel benieuwd wat het is geweest.
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
- roylee
- forum member
- Berichten: 496
- Lid geworden op: 27 okt 2011 17:35
- Locatie: Veenendaal
- Contacteer:
Re: Tikken bij scherpe bocht
ik heb dat ook dat "getik". Een maat van mij heb ik laten kijken wat er precies gebeurd bij die maximale stuuruitslag en die zag gewoon het wiel opschuiven! Als je laat maar zeggen vol naar links stuurt drukt ie de auto over het rechter voorwiel. Omdat het met de vorst allemaal wat taaier is en hij bijna niet beweegt over de wang van de band schuift hij gewoon mijn wiel op. In de sneeuw op een ijsplaat hoor je het heel erg. Bij mij schoof gewoon de hele auto op. was gewoon eng. Bij het verlagen kwam mijn monteur er al achter dat het toplager wat versleten was. Heb er eigenlijk vanaf toen niks meer aan gedaan. Misschien is het wel verstandig om die binnenkort eens even te vervangen.
ps. Ik merk ook een rare onverklaarbare tril in de auto bij 70km/h met optrekken. Deze heeft totaal geen ritme. Ik dacht dat het mn stuurhuis was maar het kan dus ook zo zijn dat mn veer bovenin staat te jutteren.
ps. Ik merk ook een rare onverklaarbare tril in de auto bij 70km/h met optrekken. Deze heeft totaal geen ritme. Ik dacht dat het mn stuurhuis was maar het kan dus ook zo zijn dat mn veer bovenin staat te jutteren.
Re: Tikken bij scherpe bocht
Tikken bij insturen (wegrijden o.a.) kan mogelijk speling op montagebeugel / pennen van remklauw zijn. Bracket en/of montagepennen vervangen.
Renault Clio IV Estate (7R) 1.5 Energy dCi 90 FAP (66kW) juni 2014 schakel Nav Cc Airco. 145000+ km