Clio 2 2004 Tempratuur

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
Hetzwaantje9
beginner
Contacteer:

Clio 2 2004 Tempratuur

Bericht door Hetzwaantje9 » 09 feb 2021 12:00

Hallo Allemaal,

Ik ben sinds kort eigenaar van een Clio uit 2004.
Lang verhaal kort, de temperatuur meter. (Digitaal display tussen tellers) Blijft altijd op 2 Streepjes staan.
Bij een koude start heb ik het nog niet gecheckt maar dan staat hij denk ik altijd op 0 streepjes (zal het checken).

Na wat googelen kom ik uit op de Thermostaat en de temperatuur sensor.

Met dit koude weer -5 tot -10 duurt het lang voor de auto warme lucht uit de blowers stuurt.
Langs een garage geweest en die zegt dat het normaal is, pas na 30 minuten rijden begint er lucht uit de blower te komen wat je warm kan noemen.
Hij zegt de thermostaat is niet kapot, dat is normaal met dit weer.

Renault garage opgebeld die zeggen dat de motor misschien wel niet op temperatuur komt, hij zegt dat ik een tijdje hard moet rijden in hoge toeren om te kijken of de meter iets doet.

Heb dit geprobeerd maar nog altijd 2 streepjes!

Wat raden jullie me aan?
Kan ik de auto niet bij de garage afzetten en vertellen dat ze het maar onderzoeken?

Ik hoop op jullie hulp.
Bedankt 🙏

Hetzwaantje9
beginner
Contacteer:

Re: Clio 2 2004 Tempratuur

Bericht door Hetzwaantje9 » 09 feb 2021 12:02

Voor de rest rijdt de auto voor mijn gevoel goed, geen rare geluiden. Geen vermogens verlies. Geen gestotter van de motor of iets dergelijks.

Auto is gekocht bij een Dealer, valt dit onder de Bovag garantie ?

Groetjes

StadiumIII
forum starter
Contacteer:

Bericht door StadiumIII » 09 feb 2021 19:18

Ik zou thermostaat laten vervangen
Clio 3 2.0 M4R 2008 140pk zwart
Nu Laguna 3 2.0 T 170 pk

Hetzwaantje9
beginner
Contacteer:

Bericht door Hetzwaantje9 » 09 feb 2021 19:45

UPDATE:

Plaatselijke garage gebeld, tempratuur sensor getest in warm water, dashboard gaf maximale warmte aan en radiateur van draaide. Deze werkt dus.

Thermostaat is vervangen, koelvloeistof was nog schoon is door een zeef gehaald kleine deeltjes zijn eruit.
Systeem is niet gespoeld!

Daarna alles gemonteerd en auto stationair laten draaien.
Na enkele minuten gaf de tempratuur inderdaad 4 streepjes aan. Dat is perfect op bedrijfstempratuur.
Enkele minuten 3000 toeren, radiateur van draaide aan.
Alles mooi en netjes ik blij de weg op en vertrek vanuit de garage.

De straat niet eens uitgereden nog geen 100m en de auto reageert niet meer op gaspedaal. Geeft waarschuwingslampje aan van gloei bougies. Ik heb een 1.2 benzine dus ff opzoeken betekent die een elektrische storing. Ik rij de auto meteen terug de garage in.

Uitleesapparaat gebruikt de auto geeft foutcodes aan van het gasklephuis. Monteur vind het vreemd omdat hij hier niet aan gezeten heeft? De auto loopt zeer mooi stationair dus een vuil/verstopt gasklephuis betwijfel ik.

Bobines geven ook vaak de geest bij deze auto’s zou dat het kunnen zijn ?
In ieder geval daarna de auto teruggereden naar huis zonder problemen en zonder lampjes die aangingen.
Wel een kloppend geluid van de achterkant van de auto.
De monteur heeft een stukje gereden en zegt dat dit de uitlaat is die loshangt of een klein gaatje heeft.

Ik heb deze auto letterlijk 1 dag in bezit en sta nu voor deze problemen. Ik zal morgen het autobedrijf opbellen want dit vind ik niet normaal. Auto’s zijn auto’s en auto’s gaan stuk maar om na 400km al problemen te hebben vind ik te ver gaan. De auto word gecontroleerd voor verkoop dan kunnen ze iets over het hoofd zien maar als ik dit aangeef moeten ze hier wel begrip voor hebben denk ik.

Hoop graag op meer info en tips.
Ongelofelijk, alles geregeld en na 100m weer een kerstboom dashboard, het is om te huilen.

Groetjes HetZwaantje

StadiumIII
forum starter
Contacteer:

Bericht door StadiumIII » 10 feb 2021 19:13

Thermostaat zou ik hem iig laten betalen ,storingen zijn vervelend maar toch er mee terug gaan ,met vervangen thermostaat geen stekkers of iets los getikt
Ik zou alles eens naarkijken
Heb bij de vorige auto ook mijn thermostaat vervangen zonder problemen met wat liefde en zorg

Iig niet de moed opgeven en terug gaan !
Nu Laguna 3 2.0 T 170 pk

Hetzwaantje9
beginner
Contacteer:

Bericht door Hetzwaantje9 » 11 feb 2021 01:26

Hallo Stadium3

Vandaag de auto 5 uur lang door de stad gereden.
Geen lampje dat aangaat, rijdt perfect. Op 1 punt na,
auto maakt een zeer irritant geluid bij het stationair wachten voor het stoplicht. En soms wanneer ik in lage toeren rijd (bijv. 60 in 5 versnelling)

Nieuwe garage even laten kijken die zegt misschien de uitlaat die los zit. Hij heeft dit later gecheckt dit is incorrect. Morgen word hij op de brug gegooid om het beter te onderzoeken.

Hij zegt dat de auto goed rijdt voor de rest, hier ben ik het mee eens hij heeft geen piepjes en kraken etc.

Hij vermoedt zelf motorsteunen, versnellingsbaksteunen.
Ik zal deze punten laten checken:
-Stekker gasklephuis, dit aangezien dat de storing is bij het uitlezen misschien is het maar een kwestie van contactspray.
-Kabeltje gaspedaalsensor naar ontkoppelingspedaal.

Verder, vandaag de Garage gebeld en ik heb nog verzwegen dat ik de auto langs bracht voor een thermostaat en dat toen dit is gebeurt. Dit omdat ik vreesde dat het dan een reactie zou zijn van: Je hebt zelf aanpassingen gedaan dus is ons product niet meer zoals “origineel” en dus geen “garantie”

Hij gaf aan dat de motor het moeilijker had om warmer te worden met dit weer (-5 tot -10) dit is natuurlijk zware bullshit. Maargoed ik speelde maar even mee.
Hij zegt dat ik de auto moet laten uitlezen en dan de storing moet doorgeven aan hem om de monteurs van de dealer er op van de hoogte te maken.

Ik neem aan dat dit niet het einde van de wereld betekent?
Ik bedoel ik kan toch gewoon eerlijk zijn over hoe ik heb gedacht. Mijn standpunt kan ik altijd nog versterken met dit; ik heb de auto meegekregen met ruim 11 maanden apk, terwijl de voorbanden op zijn, indicator is gelijk met profiel. Als een auto met Apk word verkocht moet de auto het wel langer dan 1 maand kunnen doen met banden.

Natuurlijk is het een tweedehands auto dus gebreken zijn normaal. Daarom heb en zal ik niet klagen over zaken als, lekkend dakraam, interieurhemel heeft sporen van zware waterlekkages, passagiers raam gaat niet open/dicht vanaf bestuurdersstoel.

Bedankt iig voor je reactie als je me nog even kan helpen met de situatie zou ik het zwaar waarderen.
Ik zie dat het forum niet zo levend is als ik had gedacht.
Buitenlands forum over de Clio al zeker niet omdat ik daar nog geen 1 reactie heb na enkele dagen.
Dus bedankt.

Groetjes HetZwaantje!

Hetzwaantje9
beginner
Contacteer:

Bericht door Hetzwaantje9 » 11 feb 2021 12:50

UPDATE 11/2

Vandaag de auto zo’n 30km gereden.
Binnendoor zon 12km deed de auto het probleemloos. Enkel het rare geluid wat ik op video had was aanwezig.
Op de terugweg begon het elek. Storingslampje te branden op de oprit van de snelweg. Het leek of de auto inhield bij 3000toeren en ik dacht dat hij in de noodloop zat maar op internet lees ik dat dat maar Max 2500 toeren draait. De snelweg rustig gereden, tot de afrit de auto begon te stotteren en haperen, ik kon geen gas meer geven. Het was dus rollen tot een complete stop. Ik herstart de motor en het storingslampje is verdwenen, enkele lampje dat nog brandde was motor management. Bij aankomst de motor een keer opnieuw opgestart om te kijken of het lampje dan weg zou gaan maar dat was niet het geval.

Het vreemde geluid heb ik eindelijk op video kunnen vastleggen.

Vandaag een afspraak gepland bij de garage dus zal ik hier later op terug komen.

StadiumIII
forum starter
Contacteer:

Bericht door StadiumIII » 11 feb 2021 16:21

Je zou de stekkers kunnen inspuiten van je gasklephuis ,verder duurt het langer dat idd de auto warm wordt maar als je een goed stuk snelweg rijdt dan mag er zeker met 10 min toch wel warmte uitkomen

Banden end kun je een discussie over voeren je hebt hem toch zo gekocht, blijft ook persoonlijk dus zou ik er een paar nieuwe banden opgooien
Ik zou hem toch eens als hij warm eens een keer flink door trappen en kijken waneer de storing erin komt en dan eens uitlezen
Nu Laguna 3 2.0 T 170 pk

Hetzwaantje9
beginner
Contacteer:

Bericht door Hetzwaantje9 » 11 feb 2021 18:24

Vandaag de afspraak bij de garage gehad.
Na een uurtje werd het probleem gevonden van het nare geluid. Gelukkig viel het mee, de uitlaat aan de achterkant van de auto zat niet meer in het midden van het rubber. Hij lag tegen de onderkant aan, zoiets dacht ik al.
Garage kwam mij tegemoet en deed dit kosteloos.

Verder waren de banden op, en moesten worden uitgelijnd.
De remblokken en remschijven aan de voorkant waren ook compleet op. Blijkbaar zo erg dat het ijzer op ijzer was.
Hij zal de auto morgen uitlezen en het probleem van het Gasklephuis onderzoeken.

Vóór dit alles is de prijs €757 incl btw.
Eigenaar zegt dat hij mij heeft gematst omdat ik wel vaker langs deze garage ben gegaan met vorige auto’s en gezien de situatie. Hij vind dat ik keihard ben opgelicht met deze auto.

Hij denkt ook dat het probleem van de elektrische storing minimaal is en niet veel zal kosten. Hooguit €100.
Als dit klopt zal ik de elektrische storing als eerst verhelpen. Om te voorkomen dat ik ergens langs de weg zal staan oid. Ik hoop na een weekje het complete lijstje dan te kunnen fixen. Ik rijd altijd heel rustig en ook op tijdstippen dat het zeer rustig is op de weg. (Avondklok)
En ook altijd stadsverkeer tot Max 80km wegen.

Ik ga morgen het bedrijf bellen waarvan ik de auto heb gekocht en ze dit lijstje laten zien.
Tevens heb ik ook de thermostaat vervangen vóór €90.

StadiumIII
forum starter
Contacteer:

Bericht door StadiumIII » 11 feb 2021 18:42

90 euro is geen verkeerde prijs
Nu Laguna 3 2.0 T 170 pk

Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Motorisch (vraag & antwoord)”