Clio 3 1.6 16v Dynamique koppakking lek?

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
Gom
beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 nov 2022 20:10
Contacteer:

Clio 3 1.6 16v Dynamique koppakking lek?

Bericht door Gom » 09 apr 2023 15:25

Hoi allemaal,

Ik kwam gister thuis met een stomende motor. Bijna alle koelvloeistof was verdwenen. Vooralsnog ziet het er naar uit dat de koppakking het overleefd heeft.

Het lijkt er op dat de radiator zelf lek is.

Nu zoek ik een nieuwe radiator maar zoals gewoonlijk zijn de omschrijvingen op de bekende onderdelen sites helemaal ruk.

Ik moet sowieso een radiator hebben met condensator(?) En droger(?) De prijzen lopen nogal uiteen van 90,- tot 200+ De condensator is neem ik aan het strookje koelblok dat fysiek onderdeel is van de rest van de radiator. En de "droger" het cylindrische vat er naast. Kan iemand dat bevestigen?

Deze: https://www.winparts.nl/koelsysteem-ver ... 85205.html

Lijkt te moeten passen, en is dan zonder "droger".
Kan ik gewoon de oude "droger" hergebruiken, of is het aan te raden die ook te vervangen? Airco deed het prima. Ik snap dat de airco naderhand moet worden afgevuld..

Deze: https://www.autodoc.nl/ridex/13640068

Is met droger, maar bij de afmetingen staat 510 breed.

De afstand tussen de pinnen op de huidige radiator is 570mm.

Die 510mm zou wel de breedte van het koeloppervlak kunnen zijn.

Is het normaal dat dat zo wordt aangegeven?

Wat foto's van de patiënt:

Afbeelding
uppercase
Laatst gewijzigd door Gom op 16 apr 2023 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Gom
beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 nov 2022 20:10
Contacteer:

Re: Clio 3 1.6 16v Dynamique koppakking lek?

Bericht door Gom » 16 apr 2023 11:24

Ok,

Radiator is vervangen:
https://m.autodoc.nl/ridex/13640068 deze paste.

Nu mn volgende vraag:

De nieuwe koelvloeistof is al wat troebel, het lijkt alsof ergens olie en water mengt.
Verder nog geen andere koppakking symptomen. Geen stoom uit uitlaat, geen vermogen verlies, motor loopt verder netjes.

Worst case: toch een kapotte koppakking.
Zijn er nog andere plekken/pakkingen waar olie en koelwater kunnen mengen?

Bij mij vorige Clio (2) dynamique was dat bijvoorbeeld bij het thermostaat huis het geval. Dat was een easy fix. Zou dat hier ook aan de hand kunnen zijn?

Wat zijn andere "usual suspects"?

Wil graag alle andere mogelijke oorzaken uitsluiten voor het hele blok uit elkaar moet.

Thanks!

Gom
beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 nov 2022 20:10
Contacteer:

Re: Clio 3 1.6 16v Dynamique koppakking lek?

Bericht door Gom » 23 apr 2023 19:27

Thermostaathuis pakking vervangen, geflushed, afgevuld en na een dag rijden geen olie in de koelvloeistof.

Solved.

Scarface450
forum starter
Berichten: 132
Lid geworden op: 23 dec 2022 17:24
Contacteer:

Re: Clio 3 1.6 16v Dynamique koppakking lek?

Bericht door Scarface450 » 24 apr 2023 19:12

Top! 👍

Gebruikersavatar
mox
Beheerteam
Berichten: 2086
Lid geworden op: 13 apr 2009 01:09
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Clio 3 1.6 16v Dynamique koppakking lek?

Bericht door mox » 24 apr 2023 23:04

Dank voor het afmelden! En ik vond het verhelderend en leerzaam om te lezen wat de oorzaak was. Is het gebruikelijk dat behalve koelvloeistof ook de olie door een thermostaathuis wordt gepompt? Ik heb alleen ervaring met een gescheurd thermostaathuis in mijn vorige Clio (K4M blok) en ook daar lopen zowel olie als koelvloeistof doorheen.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré

Gom
beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 nov 2022 20:10
Contacteer:

Re: Clio 3 1.6 16v Dynamique koppakking lek?

Bericht door Gom » 26 apr 2023 11:51

Ik kan alleen voor mijn vorige en huidige Clio spreken.
Dus bij zowel Clio 2 PH2 1.6 16v en Clio 3 1.6 16v was dat het geval. (Is dat niet een identiek blok?)

Een reden daarvoor kan zijn dat het op die manier als een soort warmtewisselaar functioneert. Alhoewel: het thermostaat huis is van kunststof dus heel efficiënt zal die warmte wisseling niet zijn.

Kan ook gewoon uit praktische design-overwegingen zijn: zowel de koelvloeistof kanalen als de olie kanalen moeten via de zijkant van het blok naar boven geleid worden. Beide "problemen" worden dan met 1 (goedkoop) thermostaat huis opgelost.

Gebruikersavatar
mox
Beheerteam
Berichten: 2086
Lid geworden op: 13 apr 2009 01:09
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Clio 3 1.6 16v Dynamique koppakking lek?

Bericht door mox » 26 apr 2023 22:17

Klinkt plausibel, vooral die olieaanvoer naar boven toe. Misschien wordt de olie ook wel bewust langs het thermostaatelement gepompt, zodat de thermostaat ook kan reageren op verandering van de olietemperatuur. Ik zeg maar wat :)

Mijn Clio II begon op een gegeven moment ongebruikelijk snel koelvloeistof kwijt te raken en dat bleek door een gescheurd thermostaathuis te komen. Volgens Google ligt er in een Clio III 1.6 16V inderdaad ook een K4M blokje.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré

Plaats reactie

Terug naar “Clio 3 Motorisch (vraag & antwoord)”