Ruitenwisser en grootlicht werken alleen icm knipperlicht

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
Ahssini
beginner
Contacteer:

Ruitenwisser en grootlicht werken alleen icm knipperlicht

Bericht door Ahssini » 24 jan 2023 18:32

Hallo, ik heb een Clio III 2008. Nadat ik de auto overkocht van mijn zus viel me op dat de ruitenwisser het niet meteen deed. Ook het grootlicht deed het meestal niet. Na n dag of 3 had ik door dat de ruitenwisser het telkens deed zodra ik mijn knipperlicht gebruikt had. Na wat testen kwam ik tot de conclusie dat de ruitenwisser pas het commando uitvoert nadat deze getriggerd werd door de richtingaanwijzer. Dus als de ruitenwisser uitstaat en ik zet het hendeltje naar de eerste stand (interval) dan blijft deze uit totdat ik minimaal 1x mijn richtingaanwijzer laat knipperen. Dit is dan vervolgens voldoende om de ruitenwisser normaal te laten werken en het knipperlicht hoeft niet aan te blijven staan.
Vervolgens moet dit ook weer als ik de interval wil wijzigen, naar continu ruitenwisser wil schakelen of de ruitenwisser wil uitzetten. Ik moet het hendeltje op de gewenste positie zetten en dan triggeren met het knipperlicht.
Wat het grootlicht betreft, hiervoor moet het knipperlicht wel aan blijven staan zodat het werkt. Zolang mijn richtingaanwijzer knippert zal het grootlicht blijven branden maar zodra ik het uitzet dooft het grootlicht.
Wat ik vreemd vind is dat alle mechanismen gewoon in orde zijn omdat ze wel werken wanneer ik het knipperlicht gebruik.
Heeft iemand dit eerder meegemaakt of iets over gelezen, ik kan er namelijk zelf niks over vinden (misschien Google ik verkeerd), maar zolang ik het probleem niet oplos kan de auto niet door de APK omdat bij het testen van het grootlicht natuurlijk niet met knipperlicht werd getest.

Bedankt voor het lezen
Ahssini

mox
Beheerteam
Contacteer:

Re: Ruitenwisser en grootlicht werken alleen icm knipperlicht

Bericht door mox » 25 jan 2023 02:13

Een bericht 1x plaatsen is voldoende, daarom heb ik je gecrossposte bericht verwijderd.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré

jor74
beginner
Contacteer:

Re: Ruitenwisser en grootlicht werken alleen icm knipperlicht

Bericht door jor74 » 25 jan 2023 05:07

Nieuwe linker hendel al vervangen? Misschien is die stuk. Check eerst alle zekeringen onder Dashboard en of ze op de juiste plek zitten. Succes want dat is wel vervelend. Gr Jor74

Plaats reactie

Terug naar “Clio 3 Elektronica (vraag & antwoord)”