Trilling in stuur bij 110+-

Wielen, banden, remmen, veren en schroefsets, kortom alles over wegligging
Plaats reactie
menclio
beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 jul 2015 19:33
Locatie: kaatsheuvel
Contacteer:

Trilling in stuur bij 110+-

Bericht door menclio » 01 jul 2016 19:38

Goedendag Mede Clio

Ik zit met een probleem , Trillingen in stuur en vage rechtuit stuur , als ik het stuur recht houd.
Er zitten Nw banden 205/50vr16 dunlop bluresponse en nw velgen 16 inch 6.5J ET 42.
Van de week langs de bandenboer/ bedrijf geweest voor balanceren en uitlijnen.
Ze zijn tweeënhalf uur bezig geweest dus ik denk dat moet goed zijn.
Maar betaald hebben en zelf gelijk proef gereden zit er nog trillingen in stuur wel minder .
Terug geweest hebben ze de banden voor gewisseld L en R en naar de ET waarde gekeken .
Hij zegt dat de ET waarde niet goed is , is 42 hij zegt 36 daarom blijf het stuur trillen krijg je er niet uit .
Ik vind het raar want orgelen sport velgen van Renault clio 3 zijn ET43 .
Zijn er mensen die er ook last van hebben trillingen in stuur en moeilijk weg te halen zijn ?
Bijlagen
20160701_192129.jpg
20160701_192129.jpg (146.9 KiB) 1741 keer bekeken
20160605_150246.jpg
20160605_150246.jpg (207.36 KiB) 1741 keer bekeken

Gebruikersavatar
Worteltjestaart
forum starter
Berichten: 104
Lid geworden op: 05 apr 2016 14:02
Contacteer:

Re: Trilling in stuur bij 110+-

Bericht door Worteltjestaart » 01 jul 2016 20:24

Met uitlijnen los je onbalans niet op.
Ik lees nergens dat je de wielen hebt laten balanceren...?

menclio
beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 jul 2015 19:33
Locatie: kaatsheuvel
Contacteer:

Re: Trilling in stuur bij 110+-

Bericht door menclio » 01 jul 2016 20:43

Hallo
het staat er toch echt bij uitlijnen

Gebruikersavatar
Worteltjestaart
forum starter
Berichten: 104
Lid geworden op: 05 apr 2016 14:02
Contacteer:

Re: Trilling in stuur bij 110+-

Bericht door Worteltjestaart » 01 jul 2016 21:02

Hmmm.

Kromme remschijven?
In plaats van de wielen voor LR te wisselen kun je eens overwegen om de wielen kruislings LR en VA te wisselen. Zijn de trillingen dan in je stoel te voelen maar niet meer in je stuur, dan ligt het aan je velgen/banden; is het dan nog steeds vóór, dan moet je de ophanging eens laten nazien.
Stuurkogels, fusee, rubbers etc.

Gebruikersavatar
Antoine
forum member
Berichten: 498
Lid geworden op: 28 apr 2012 09:54
Contacteer:

Re: Trilling in stuur bij 110+-

Bericht door Antoine » 01 jul 2016 22:06

Waar heb je hem laten uitlijnen? Bij je in de buurt zit een hele goede. Zijn je velgen recht? Ik heb mijn banden en velgen laten matchen. Dan word de combinatie in de beste positie gemonteerd en weinig tot geen gewicht moet er dan geplaatst worden.

menclio
beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 jul 2015 19:33
Locatie: kaatsheuvel
Contacteer:

Re: Trilling in stuur bij 110+-

Bericht door menclio » 02 jul 2016 01:00

Bij Jos Dekkers , Ze hebben er wel tijd voor genomen en daarna ook gekeken maar toen die naar de ET waarde kijk was het klaar
Ik heb ook nw schokdempers voor en achter nw verenset Eibach .
Heb gekeken naar speling wiel.
Remmen die moet je ook voelen als je zachtjes remt of hard niks te voelen.
Ik vind het raar terwijl er hier ook Cliorijders zijn met 17/18 inch .

Gebruikersavatar
Worteltjestaart
forum starter
Berichten: 104
Lid geworden op: 05 apr 2016 14:02
Contacteer:

Re: Trilling in stuur bij 110+-

Bericht door Worteltjestaart » 02 jul 2016 08:36

Kromme schijven hoef je niet per se te voelen bij zacht remmen.
Is het trillen begonnen nadat je velgen hebt vervangen?

Gebruikersavatar
Duck
Oud-beheerder
Berichten: 1028
Lid geworden op: 23 dec 2012 12:09
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Trilling in stuur bij 110+-

Bericht door Duck » 02 jul 2016 11:56

Ik vind verschillende ET waardes voor de Clio 3: 37; 40; 45.
Wat is de ET waarde van je originele velgen als je die hebt?
Nieuwe velgen zouden zonder noemenswaardige problemen 5 mm grotere of kleinere ET waardes kunnen hebben.
Waardes daar buiten moet je dan met opvullingen / spacers oplossen.
Om dat trillen nou zomaar op de ET waarde te gooien vind ik wel erg simpel.
Clio Initiale 2003 Gris Hologramme

menclio
beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 jul 2015 19:33
Locatie: kaatsheuvel
Contacteer:

Re: Trilling in stuur bij 110+-

Bericht door menclio » 02 jul 2016 13:34

Morgen zet ik de winterbanden er onder dit zijn stalen velgen .
Kijken of de trilling blijf of niet.
zet ze eerst voor op testen en dan achter.
Aan de remschijven kan ik zo niks zien.

Gebruikersavatar
Antoine
forum member
Berichten: 498
Lid geworden op: 28 apr 2012 09:54
Contacteer:

Re: Trilling in stuur bij 110+-

Bericht door Antoine » 02 jul 2016 21:13

Hoe groot is het naaf gat? Zitten de velgen goed gecentreerd op de as? Zijn de velgen krom? Is de naaf schoon, dit kan ook wel eens trillingen veroorzaken is mij verteld.

Gebruikersavatar
Arjan
Oud-beheerder
Berichten: 5412
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:19
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Trilling in stuur bij 110+-

Bericht door Arjan » 03 jul 2016 18:07

Trillen door kromme remschijven voel je niet zonder te remmen. De ET van 42 ie geen oorzaak voor trillen. Dan hebben alle Clio's er last van ;-)
Maar zoals Herman12 ook zegt, zitten de velgen goed bevestigd? Is het naafgat 60.1 of groter en dan met centreerringen? Nylon ringen kun je makkelijk beschadigen en dan zit de velg een streep uit het midden. Ook kunnen de banden niet exact rond zijn. Dat heb ik een keer gehad met Vredesteins. Dan stuiter je ook lekker.
Groet, Arjan
Renault Clio III ph 1, Dynamique 'S', TCe 100, Noir Nacre 2008
Renault Clio II ph 2, Expression, 1.2 16V, Vert Steppe 2003

menclio
beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 jul 2015 19:33
Locatie: kaatsheuvel
Contacteer:

Re: Trilling in stuur bij 110+-

Bericht door menclio » 03 jul 2016 20:09

Bedank voor al reacties

Ik heb vandaag alleen voor de winterbanden er op gezet en getest geen trillingen in stuur.
Conclusie rubber of ophanging en remmen zijn dan goed .
Heb toen de achter velgen voor gezet en de trilling is nog minder geworden.
Dus zit hem toch in balanceren van de velgen.
Ik heb een paar weken terug de naaf enzo schoon gemaakt .
De velgen hebben een centreerring maar gaan niet zo strak als stalenvelg om de naaf heen ,dat kan ik nog ff uitzoeken

Arjan , Kun je daar nog wat aan doen als je zo hoogteslag heb met nw banden ?

Gebruikersavatar
Antoine
forum member
Berichten: 498
Lid geworden op: 28 apr 2012 09:54
Contacteer:

Re: Trilling in stuur bij 110+-

Bericht door Antoine » 03 jul 2016 20:22

Dat kan door Force Matching.
Wielkracht variatie verhelpen met Force Matching
Een perfect gebalanceerd wiel kan echter in sommige gevallen nog steeds trillingen veroorzaken door een band welke ongelijk is afgesleten, een onronde band, een band met plaatselijk een hardere wang ten opzichte van de rest van de band of een niet geheel ronde velg. De ontstane wielkrachtvariatie kan opgespoord en verholpen worden door middel van het zo genoemde Force Matchen. Daarvoor beschikt Bandencentrum Jan Steverink over een Hunter GSP9700 balanceermachine welke de band/velgcombinatie met realistische weerstand belast kan meten op onbalans, krachtvariatie en onrondheid (afbeelding links). Vervolgens wordt de band met het meest ongelijke punt in onrondheid en/of stijfheid gemonteerd op het laagste punt van de velg.
Dat laagste punt is waar de velg de kortste afstand kent naar het hart van de velg (immers, ook een velg is zelden exact rond). Zo wordt het zwaarste punt van de band samengebracht (matchen) met het lichtste punt van de velg om ongewenste krachten (force) op te heffen (afbeelding rechts).
Zo wordt een wiel mooi rond lopend gemaakt en trillingsproblemen verholpen. Wanneer er zich dan nog trillingsproblemen voordoen dan kan de oorzaak gezocht worden bij een onjuiste uitlijning (stand van de wielen onder de auto), slijtage aan besturings- en onderstelcomponenten of een slechte centrering van het wiel op de as.
http://www.steverinkbanden.nl/balanceren

Gebruikersavatar
Arjan
Oud-beheerder
Berichten: 5412
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:19
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Trilling in stuur bij 110+-

Bericht door Arjan » 03 jul 2016 21:38

De velgen mogen best wel een beetje klemmen op de naaf. Wanneer de ringen erg losjes zitten heb je kans dat de velg toch niet helemaal goed gecentreerd is. Je kan daar achter komen door de wielen aan de auto te laten balanceren.

Hoogte slag kan verholpen worden door de banden (op dezelfde manier als wanneer die gecupt zijn) af te draaien maar dat gaat dan wel ten koste van de levensduur. Vaak gaat het bij nieuwe banden echter om een productiefout en zal de verkoper dit bij de leverancier moeten aankaarten.
Groet, Arjan
Renault Clio III ph 1, Dynamique 'S', TCe 100, Noir Nacre 2008
Renault Clio II ph 2, Expression, 1.2 16V, Vert Steppe 2003

Gebruikersavatar
Worteltjestaart
forum starter
Berichten: 104
Lid geworden op: 05 apr 2016 14:02
Contacteer:

Re: Trilling in stuur bij 110+-

Bericht door Worteltjestaart » 04 jul 2016 08:06

menclio schreef:Ik heb vandaag alleen voor de winterbanden er op gezet en getest geen trillingen in stuur.
Conclusie rubber of ophanging en remmen zijn dan goed .
Ja, dat is denk ik een goede conclusie :)
Dus zit hem toch in balanceren van de velgen.
Het hoef niet per se in het balanceren te zitten. Als de velg zelf niet helemaal goed is kun je een perfect gebalanceerd wiel hebben wat toch onbalans veroorzaakt.
De velgen hebben een centreerring maar gaan niet zo strak als stalenvelg om de naaf heen ,dat kan ik nog ff uitzoeken
Wat is de maat van het naafgat van de verlg?
Voor de Clio III moet dat 60.1mm zijn.

Overigens staat er in je uitlijnrapport dat de specs van een clio IV zijn gebruikt.
Dat is niet juist, want op jouw foto staat een Clio III.
Ik weet niet of de specs anders zijn, maar dat kan de moeite van het controleren waard zijn.

Gebruikersavatar
Arjan
Oud-beheerder
Berichten: 5412
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:19
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Trilling in stuur bij 110+-

Bericht door Arjan » 04 jul 2016 19:13

Worteltjestaart schreef:...Overigens staat er in je uitlijnrapport dat de specs van een clio IV zijn gebruikt.
Dat is niet juist, want op jouw foto staat een Clio III...
Scherp. :thumbsup:
Verkeerde instelling inderdaad.
Groet, Arjan
Renault Clio III ph 1, Dynamique 'S', TCe 100, Noir Nacre 2008
Renault Clio II ph 2, Expression, 1.2 16V, Vert Steppe 2003

menclio
beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 jul 2015 19:33
Locatie: kaatsheuvel
Contacteer:

Re: Trilling in stuur bij 110+-

Bericht door menclio » 04 jul 2016 20:17

Worteltjestaart: bedankt was mij niet opgemerkt :thumbsup:

Ik denk dat voor Aluminium ringen ga die kunstoffe ringen zijn niet zo sterk .
Heb net gekeken naar de ouderingen staat 73 buiten maat op maar haal toch ff een velg er af voor te meten.
Tegen het wekend zullen ze wel binnen zijn en hoop dat de trillingen weg zijn.

Gebruikersavatar
Worteltjestaart
forum starter
Berichten: 104
Lid geworden op: 05 apr 2016 14:02
Contacteer:

Re: Trilling in stuur bij 110+-

Bericht door Worteltjestaart » 04 jul 2016 20:56

:thumbsup: houd ons op de hoogte!

menclio
beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 jul 2015 19:33
Locatie: kaatsheuvel
Contacteer:

Re: Trilling in stuur bij 110+-

Bericht door menclio » 13 jul 2016 20:45

Update

Ik heb nw ringen volle van nylon deze passen beter dan die holle ringen .
De wielmoeren verwisseld deze zijn zonder ringen .
trillingen zijn zo goed als weg .
Terug geweest voor uitlijnen van wegen clio IV maar dat was niet van toepassing ? :shock:
Het stuur stond nog scheef dus heeft die nog gekeken en gratis opnw uitgelijnd . :thumbsup:
Alleen snap ik niet helemaal die gegevens er zit bij sommige getallen best wel verschil.
Wat zijn nou de juiste maten?
Bijlagen
20160713_201648.jpg
20160713_201648.jpg (135.24 KiB) 1625 keer bekeken

Gebruikersavatar
Worteltjestaart
forum starter
Berichten: 104
Lid geworden op: 05 apr 2016 14:02
Contacteer:

Re: Trilling in stuur bij 110+-

Bericht door Worteltjestaart » 13 jul 2016 20:56

Volgens mij staat de uitlijning wel aardig, aan de achteras kun je niets instellen dus daar valt weinig aan te doen als dat afwijkt behalve de hele achtertrein vervangen.
Maar wat ik zo zie zou ik me niet verder zorgen maken.

Gebruikersavatar
Antoine
forum member
Berichten: 498
Lid geworden op: 28 apr 2012 09:54
Contacteer:

Re: Trilling in stuur bij 110+-

Bericht door Antoine » 14 jul 2016 10:38

Dat wat je ziet is nu denk ik het verschil tussen iemand die goed uitlijnt en iemand die het 'erbij' doet. Een goede zal proberen de waardes links en rechts gelijk te krijgen. Jouw waardes zitten tussen de te aanvaarden waarde, dus wel goed. Mocht je het toch niet helemaal vertrouwen moet je eens naar Drunen gaan, daar zit een hele goed bedrijf. Naam was dacht ik van der Velden...

Plaats reactie

Terug naar “Clio 3 Onderstel/wegligging (vraag & antwoord)”