Clio II 1.6 16V initiale
-
Hans de Bruijn
Clio II 1.6 16V initiale
Hallo, Ik ben nieuw hier, en net een 2e hands genoemde Clio gekocht, nog niet getekend. Ik hoop dat ik er goed aan gedaan heb, hij heeft toch al 97000km gelopen. Volgende week moet ik tekenen, en hoop hier nog wat tips te krijgen waar ik eventueel op moet letten, zodat ik dat eventueel nog kan bedingen. De volgende dingen worden in ieder geval gedaan aan de auto.
Distributie riem vervangen
Multi Riem vervangen
Nieuwe rem schijven voor
Nieuwe Banden voor
Nieuwe Ruitenwissers
Nieuwe Ruitenwisser motor
Nieuwe Xenon lamp met sproeier (deze is defect)
Onderhousbeurt
Ik heb er ook nog 6 maanden bovag garantie op. Zijn er dus nog dingen doe bij de genoemde km stand aandacht behoeven?
In de my review op de autoweek site lees je een boel positieve geluiden over deze auto en vooral de motor. Is het echt zo'n fijne wagen?
Ik ben tevens een caraudio freak, hoop dat het bij deze wagen allemaal wat makkelijker gaat als met mijn Scenic. Ook wil ik graag weer mijn Cliford alarm laten inbouwen, hoop dat het bij deze auto een beetje makkelijk gaat.
Distributie riem vervangen
Multi Riem vervangen
Nieuwe rem schijven voor
Nieuwe Banden voor
Nieuwe Ruitenwissers
Nieuwe Ruitenwisser motor
Nieuwe Xenon lamp met sproeier (deze is defect)
Onderhousbeurt
Ik heb er ook nog 6 maanden bovag garantie op. Zijn er dus nog dingen doe bij de genoemde km stand aandacht behoeven?
In de my review op de autoweek site lees je een boel positieve geluiden over deze auto en vooral de motor. Is het echt zo'n fijne wagen?
Ik ben tevens een caraudio freak, hoop dat het bij deze wagen allemaal wat makkelijker gaat als met mijn Scenic. Ook wil ik graag weer mijn Cliford alarm laten inbouwen, hoop dat het bij deze auto een beetje makkelijk gaat.
- Engee
- über forummer
- Berichten: 1074
- Lid geworden op: 19 jan 2009 12:58
- Locatie: Elst (gld)
- Contacteer:
Re: Clio II 1.6 16V initiale
De 1.6 motor is echt heerlijk! Heb hem zelf ook en ben blij dat ik hem genomen heb!!
Als ik het lijstje zie wat eraan gedaan gaat worden zal je voorlopig niet bang hoeven zijn voor extra dingen!
Wel zou ik in de gaten houden of ze tijdens de distributie vervangen ook de spanrollen en waterpomp meenemen!! Zeer belangrijk en handig als ze er toch mee bezig zijn!
Verder veel plezier op het forum en vel plezier met de Clio!

Als ik het lijstje zie wat eraan gedaan gaat worden zal je voorlopig niet bang hoeven zijn voor extra dingen!
Verder veel plezier op het forum en vel plezier met de Clio!
-
Hans de Bruijn
Re: Clio II 1.6 16V initiale
Is dat niet een must, het vervangen van de span rollen? Ik kan mij herinneren dat dit bij mijn scenic ook gedaan werd. Ik had idd van iemand begrepen dat de waterpomp eigenlijk ook gedaan moet worden. De dealer zei tegen mij dat deze alleen werd vervangen als hij zou lekken. Ik ga kijken of ik het er nog bij kan bedingen, moet nog tekenen. Wat voor mij belangrijk is, is dat de auto betrouwbaar is.
-
Wouter
- forum member
- Berichten: 554
- Lid geworden op: 22 jun 2008 21:43
- Locatie: Nieuw Vennep
- Contacteer:
Re: Clio II 1.6 16V initiale
Bij dis. riem is het advies van Renault zelf om direct de spanrollen en waterpomp te vervangen! Dat hoort er gewoon bij
Echte liefde roest niet, Renault helaas wel.
- Rickert
- Oud-beheerder
- Berichten: 2214
- Lid geworden op: 26 apr 2009 23:27
- Locatie: Wijk bij Duurstede
- Contacteer:
Re: Clio II 1.6 16V initiale
als je de nieuwe riem spant gaat ie juist lekken, gewoon alles doen anders heb je grote kansHans de Bruijn schreef: Ik had idd van iemand begrepen dat de waterpomp eigenlijk ook gedaan moet worden. De dealer zei tegen mij dat deze alleen werd vervangen als hij zou lekken.
dat je over 10,000km weer bij de dealer staat ivm lekke waterpomp
Renault 5 GT Turbo ''Restauratie''
Technisch Specialist autotechniek
Technisch Specialist autotechniek
-
Hans de Bruijn
Re: Clio II 1.6 16V initiale
Ik ben toch weer aan het twijfelen geslagen heb nog niet getekend voor genoemde Clio. De genoemde Clio is uit juli 2003 met 97000km op de teller. Wat er aan gedaan wordt staat hierboven. Ik kwam vandaag toevallig een andere tegen van febr 2004 met maar 50000km op de teller, deze auto is 300 duurder, en het is de meeneem prijs, wordt dus niets aan gedaan. Ik weet niet in hoeverre de distributie riem vervangen moet worden ivm ouder dan 5 jaar. Volgens de verkoper is het niet echt noodzakelijk gezien de lage kilometer stand. Wat zouden jullie mij adviseren?
Hoop op snel antwoord, ga vanmiddag naar die met 50000 kijken.
Thanks
Hoop op snel antwoord, ga vanmiddag naar die met 50000 kijken.
Thanks
- Engee
- über forummer
- Berichten: 1074
- Lid geworden op: 19 jan 2009 12:58
- Locatie: Elst (gld)
- Contacteer:
Re: Clio II 1.6 16V initiale
Ligt dan ook vooral aan de algehele staat van de auto! Of die wel op tijd zn beurten heeft gehad en ook gewoon netjes onderhouden is met historie erbij!
En dan is het gewoon kijken hoe de distributie eruit ziet enzo!
En dan is het gewoon kijken hoe de distributie eruit ziet enzo!
- Age
- Oud-beheerder
- Berichten: 2444
- Lid geworden op: 17 aug 2008 10:54
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: Clio II 1.6 16V initiale
De riem moet volgens mij om de 5 jaar toch?
Ik zou me niet blind staren op die kilometers.
Als die met 97000 km klaar is, kan die ook weer een mooie tijd mee.
Ik zou me niet blind staren op die kilometers.
Als die met 97000 km klaar is, kan die ook weer een mooie tijd mee.
Groet, Age
-
Hans de Bruijn
Re: Clio II 1.6 16V initiale
De auto heeft natuurlijk ook al de kleine facelift gehad, zit iets verschil in, ook in het dashboard (digitale temp en brandstof meter) Volgens de verkoper hoeft de distributie riem niet vervangen te worden, hij zegt dat dit echt niet nodig is bij 50000km. De auto heeft gewoon zijn beurtjes bij de Renault dealer gehad. Het is toch wel een hele moeilijke keuze, wil het vanmiddag beslissen, wil er vanaf zijn.
- Engee
- über forummer
- Berichten: 1074
- Lid geworden op: 19 jan 2009 12:58
- Locatie: Elst (gld)
- Contacteer:
Re: Clio II 1.6 16V initiale
Dan zou ik gewoon de algemene staat van de 2 auto vergelijken maar ook vooral toch naar de distributie kijken van die uit 2004!
Dat is nogal duur om te laten doen dus houdt daar rekening mee! En de kmstand is wel laag maar als die uitgedroogd is is het ook slecht!
Ik zou gaan voor de auto waar je gevoel het beste bij is en ook de algemene staat van de auto zelf het beste is!!
Dat is nogal duur om te laten doen dus houdt daar rekening mee! En de kmstand is wel laag maar als die uitgedroogd is is het ook slecht!
Ik zou gaan voor de auto waar je gevoel het beste bij is en ook de algemene staat van de auto zelf het beste is!!
-
stefan_
Re: Clio II 1.6 16V initiale
Da's natuurlijk onzin hè. Een riem krijgt na een aantal jaren last van droogtescheuren, waardoor hij zijn sterkte verliest. Die van mij heb ik zaterdag vervangen, en die zat er al een jaar te lang op, en nog geen 60.000 gelopen. Nou zag de riem er niet bar slecht uit, maar wil jij het risico lopen dat je je motor aan gort draait? Ik niet. Gewoon (laten) vervangen. Die eerste auto klinkt beter, omdat er bij aankoop veel aan wordt gedaan. Dan weet je zeker dat dat goed is, en hoef je je daar geen zorgen over te maken.Hans de Bruijn schreef:De auto heeft natuurlijk ook al de kleine facelift gehad, zit iets verschil in, ook in het dashboard (digitale temp en brandstof meter) Volgens de verkoper hoeft de distributie riem niet vervangen te worden, hij zegt dat dit echt niet nodig is bij 50000km. De auto heeft gewoon zijn beurtjes bij de Renault dealer gehad. Het is toch wel een hele moeilijke keuze, wil het vanmiddag beslissen, wil er vanaf zijn.
Die andere kan wel minder hebben gelopen, maar hoe is de verdere technische staat?
-
Hans de Bruijn
Re: Clio II 1.6 16V initiale
Ik ben wezen kijken naar de Clio met 50000km en heb deze genomen. Hij zag er echt perfect uit! Je kon goed zien dat hij weinig gelopen had, van binnen en van buiten als nieuw. Ik heb er ook mee gereden, hij reed prima. Je kunt toch voelen aan een auto dat hij minder heeft gelopen. Het voelde allemaal wat steviger aan als de auto van 97000km. Ik hoop dat ik de goede beslissing heb genomen, dat is natuurlijk afwachten. Ik moet zeggen dat ik de 3 deurs ook leuker vind dan de 5 deurs.
Bedankt voor jullie adviezen!
Bedankt voor jullie adviezen!
-
Hans de Bruijn
Re: Clio II 1.6 16V initiale
Ik ben benieuwd wat het jou gekost heeft om de riem zelf te vervangen? neem aan dat je de waterpomp ook hebt vervangen? Je moet denk ik wel heel handig zijn om het zelf te kunnen, ben ik dus nietDa's natuurlijk onzin hè. Een riem krijgt na een aantal jaren last van droogtescheuren, waardoor hij zijn sterkte verliest. Die van mij heb ik zaterdag vervangen, en die zat er al een jaar te lang op, en nog geen 60.000 gelopen. Nou zag de riem er niet bar slecht uit, maar wil jij het risico lopen dat je je motor aan gort draait?
Kan wel goedkoop aan de onderdelen komen, gezien ik iemand ken die voor een auto onderdelen groothandel werkt.
- Age
- Oud-beheerder
- Berichten: 2444
- Lid geworden op: 17 aug 2008 10:54
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: Clio II 1.6 16V initiale
idd, een riem gaat maar een aantal jaren mee, ook al heb je in die jaren maar 10.000 km gereden.
Ik ben ook aan de beurt in januari, omdat hij dan 5 jaar is.
Geen risico nemen, kijken wanneer hij vervangen is, is het nog de originele riem, meteen vervangen!!
Ik ben ook aan de beurt in januari, omdat hij dan 5 jaar is.
Geen risico nemen, kijken wanneer hij vervangen is, is het nog de originele riem, meteen vervangen!!
Groet, Age
-
stefan_
Re: Clio II 1.6 16V initiale
Nou, ik had de distributieriem, waterpomp en spanrol besteld, en toen ik de boel loshad, zag ik dat de waterpomp vorige keer ook al was vervangen. Ik heb dus alleen de distributieriem en spanrol gedaan. Ik heb de boel toch zo los, dus dan wil het risico nog wel lopen.Hans de Bruijn schreef:Ik ben benieuwd wat het jou gekost heeft om de riem zelf te vervangen? neem aan dat je de waterpomp ook hebt vervangen? Je moet denk ik wel heel handig zijn om het zelf te kunnen, ben ik dus nietDa's natuurlijk onzin hè. Een riem krijgt na een aantal jaren last van droogtescheuren, waardoor hij zijn sterkte verliest. Die van mij heb ik zaterdag vervangen, en die zat er al een jaar te lang op, en nog geen 60.000 gelopen. Nou zag de riem er niet bar slecht uit, maar wil jij het risico lopen dat je je motor aan gort draait?![]()
Kan wel goedkoop aan de onderdelen komen, gezien ik iemand ken die voor een auto onderdelen groothandel werkt.
Distributie en spanrol hebben mij 80,80 euro gekost (wel met korting eraf). Dus voor dat geld had ik een nieuw riempje erop.
Mocht de waterpomp dan toch gaan lekken over 10.000 km, dan haal ik de boel weer los, en vervang ik de waterpomp.
- Age
- Oud-beheerder
- Berichten: 2444
- Lid geworden op: 17 aug 2008 10:54
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: Clio II 1.6 16V initiale
en dan moet je de riem ook weer doen...
snap niet waarom je de waterpomp niet gedaan hebt, je had hem toch al?
Beetje dom.....
snap niet waarom je de waterpomp niet gedaan hebt, je had hem toch al?
Beetje dom.....
Groet, Age
-
Hans de Bruijn
Re: Clio II 1.6 16V initiale
Dit klinkt nogal makkelijk! Ik dacht dat het zo`n grote klus was? Bij de garage rekent men zoveel geld hiervoor. Is het soms per type Clio anders?Nou, ik had de distributieriem, waterpomp en spanrol besteld, en toen ik de boel loshad, zag ik dat de waterpomp vorige keer ook al was vervangen. Ik heb dus alleen de distributieriem en spanrol gedaan. Ik heb de boel toch zo los, dus dan wil het risico nog wel lopen.
Distributie en spanrol hebben mij 80,80 euro gekost (wel met korting eraf). Dus voor dat geld had ik een nieuw riempje erop.
- Engee
- über forummer
- Berichten: 1074
- Lid geworden op: 19 jan 2009 12:58
- Locatie: Elst (gld)
- Contacteer:
Re: Clio II 1.6 16V initiale
Ja het is sowiezo per type bijna wel anders maar Stefan is (volgens mij) zelf ook monteur
Heb het zelf ook al wel een paar keer gedaan maar nog nooit bij een 16 klepper.
Heb het zelf ook al wel een paar keer gedaan maar nog nooit bij een 16 klepper.
-
stefan_
Re: Clio II 1.6 16V initiale
Hoezo is dat dom? Er hoeft geen nieuwe riem op hoor, als je hem er na een paar duizend km af haalt.Age schreef:en dan moet je de riem ook weer doen...![]()
snap niet waarom je de waterpomp niet gedaan hebt, je had hem toch al?
Beetje dom.....
En dat hij gaat lekken, dat is in het ergste geval... Wil niet zeggen dat het daadwerkelijk ook gebeurt.
@ Engee; Ben inderdaad monteur
Bij een 16 klepper schijn je er heel lastig bij te kunnen, omdat het zo dicht tegen de zijkant aan zit (zelf nog niet gedaan).
-
DexterXL
Re: Clio II 1.6 16V initiale
De 16v versies hebben spielooze assen, dus heb je daar speciaal gereedschap voor nodig om de assen
te blokkeren.
Heb 2 weken terug in grote lijnen zelf mijn dist.riem, spanrol, en waterpomp gedaan, maar dat was op een
8v, die heeft gewoon een spie, was 2 uurtjes bezig terwijl er 4 uur voor gerekend word, ik was voor €163,-
incl. korting klaar, maar de offerte was toch echt tegen de €500,-
Advies is echt om de 5 jaar of 120.000km, net wat eerder komt, de boel te vervangen, als hij knapt ben je echt
het bokje, dat word of een koprevisie of een ander blok, ligt eraan hoeveel toeren het blok maakte op dat moment,
en dat die verkoper gezegd heeft dat je die 5 jaar niet zo nauw moet nemen is volslagen kolder, het staat niet voor
niets in het boekje
te blokkeren.
Heb 2 weken terug in grote lijnen zelf mijn dist.riem, spanrol, en waterpomp gedaan, maar dat was op een
8v, die heeft gewoon een spie, was 2 uurtjes bezig terwijl er 4 uur voor gerekend word, ik was voor €163,-
incl. korting klaar, maar de offerte was toch echt tegen de €500,-
Advies is echt om de 5 jaar of 120.000km, net wat eerder komt, de boel te vervangen, als hij knapt ben je echt
het bokje, dat word of een koprevisie of een ander blok, ligt eraan hoeveel toeren het blok maakte op dat moment,
en dat die verkoper gezegd heeft dat je die 5 jaar niet zo nauw moet nemen is volslagen kolder, het staat niet voor
niets in het boekje
-
stefan_
Re: Clio II 1.6 16V initiale
Was bij mij ook, offerte van 428 euro (zonder waterpomp), terwijl het maar 100,- aan onderdelen is, en 2 uur werk.
Ik had op internet even voor de gein gekeken wat het bij mijn auto zou kosten.
Ik had op internet even voor de gein gekeken wat het bij mijn auto zou kosten.
-
Hans de Bruijn
Re: Clio II 1.6 16V initiale
Ik zal de spullen alvast maar bestellen bij een kennis van mij. Dit zal wel schelen gezien ik groothandel prijzen betaal. Ik heb waarschijnlijk ook een monteurtje gevonden voor 12,50 per uur. Ik denk dat het allemaal wel zal meevallen kwa kosten dan. Ik laat verder ook maar ff alle vloeistoffen en filters doen. Ik moet nog wel wat rijden, dus loop wat risico.
-
Thijs Bosmann
Re: Clio II 1.6 16V initiale
onthoud ff mensen, bij een 1.4 en 1.6 16v motor moet je ook ALTIJD je onderste span rol vervangen, dit is advies van renault, maar gebeurt in de regel NOOIT, ook niet bij de reno garage! 
-
DexterXL
Re: Clio II 1.6 16V initiale
Dat dacht ik ook bij die van mij, maar toen de riem er na 7 jaar af kwam, viel het mijHans de Bruijn schreef: Ik moet nog wel wat rijden, dus loop wat risico.
nog mee, zaten wel wat droogte scheurtjes in, maar was nog wel veilig....maar durfde
absoluut niet te gokken
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 3 Reacties
- 6641 Weergaves
-
Laatste bericht door Scarface450
-
- 2 Reacties
- 3056 Weergaves
-
Laatste bericht door Karlok
-
- 6 Reacties
- 4827 Weergaves
-
Laatste bericht door Red-Devil84
-
- 1 Reacties
- 3303 Weergaves
-
Laatste bericht door StadiumIII