Hoe voel je of je koppelingsplaten naar zijn grootje zijn of gaan??
Hij voelt wat minder soepel aan en als ik stil ga staan en wil gaan inparkeren druk ik het koppelingspedaal in zijn achteruit maar helaas knarsetand hij. dan laat ik het pedaal los en doe ik het opnieuw 8 van de 10 keer beurt weer.
Wat zijn de symptomen van aan het verslijten of versleten koppelingsplaten en wanneer zijn deze aan vervanging toe??
hij is 5 jaar en heeft 67000 km gelopen.
Groetjes Willem
Koppelingsplaten?
-
Snelweg
Re: Koppelingsplaten?
Ik had bij versnellen in z'n 4 en 5 (op de snelweg met pedaal op de vloer) dat de toeren niet evenredig toenamen met de snelheid. Je toeren schieten kort even omhoog, zakken dan weer terug en vervolgens voel je de auto versnellen ( en dan pas weer evenredige toename van toerental).
-
DexterXL
Tandenpoetsen bij het in zijn achteruit zetten staat normaliter los van een versleten koppelingsplaat,
als de platen op zijn dan slipt hij ontzettend door, dus rijd je 50 in zijn 4 en je geeft dan volgas, dan
gaat het toerental rap omhoog zonder dat je echt voelt en ziet dat je sneller gaat.
Ook de hoogte van het oppakken in je pedaal en de zwaarte van het indrukken van het pedaal zijn
geen echte maatstaven voor een versleten koppeling, mischien wel een indicatie dat er iets niet goed
zit....
Je kunt op een ouderwetse manier een test doen of ze nog goed zijn:
start de motor, zet hem goed vast op de handrem, zet hem in zijn 4e versnelling, laten de toeren omhoog
gaan (ong. 2000 tpm) en doe dan net alsof je optrekt en laat je koppeling volledig opkomen, dus met je voet
eraf, slaat de motor vrijwel direct af, koppeling goed, duurt het vrij lang en zakt je toerental langzaam,
dan is de kans zeer groot dat de platen op zijn.
als de platen op zijn dan slipt hij ontzettend door, dus rijd je 50 in zijn 4 en je geeft dan volgas, dan
gaat het toerental rap omhoog zonder dat je echt voelt en ziet dat je sneller gaat.
Ook de hoogte van het oppakken in je pedaal en de zwaarte van het indrukken van het pedaal zijn
geen echte maatstaven voor een versleten koppeling, mischien wel een indicatie dat er iets niet goed
zit....
Je kunt op een ouderwetse manier een test doen of ze nog goed zijn:
start de motor, zet hem goed vast op de handrem, zet hem in zijn 4e versnelling, laten de toeren omhoog
gaan (ong. 2000 tpm) en doe dan net alsof je optrekt en laat je koppeling volledig opkomen, dus met je voet
eraf, slaat de motor vrijwel direct af, koppeling goed, duurt het vrij lang en zakt je toerental langzaam,
dan is de kans zeer groot dat de platen op zijn.
- Entity_Razer
- forum member
- Contacteer:
Knarsen bij achteruit schakelen is normaal dacht ik niet ? Dit omdat de achteruit niet gesynchroniseerd is, enkel de voorwaartse versnellingen ? ik heb me er ook op geërgerd dat ik soms "knars" bij het in achteruit schakelen, ook al is mijn koppel perfect in orde !
Revvin' up your engine listen to her howlin' roar,
Metal under tension beggin' you to touch and go !
Metal under tension beggin' you to touch and go !
- zarok
- forum starter
- Contacteer:
Heb het ook bij achteruit schakelen, maar alleen als de auto nog een beetje rolt. Als je echt 100% stilstaat dan moet het niet gebeuren.
Renault Clio 2.3 2006 Community 1.2 16v LPG G3
-
ApaX
Je hebt de koppeling eigenlijk ook helemaal niet nodig om te schakelen. De koppeling zit er eigenlijk alleen maar om stil te kunnen staan met de bak in de versnelling en om te zorgen dat je weg kan rijden. Het feit dat je ontkoppelt om te schakelen is alleen maar om het synchroniseren makkelijker te maken.Entity_Razer schreef:Knarsen bij achteruit schakelen is normaal dacht ik niet ? Dit omdat de achteruit niet gesynchroniseerd is, enkel de voorwaartse versnellingen ? ik heb me er ook op geërgerd dat ik soms "knars" bij het in achteruit schakelen, ook al is mijn koppel perfect in orde !
In de meeste gevallen is de achteruit inderdaad niet gesynchroniseerd, het is daarom ook verstandig om helemaal stil te staan als je naar de achteruit schakelt.
Als de bak in alle vernsellingen knarst bij het schakelen dan kan het zijn dat de synchromeches versleten zijn, of de koppeling komt niet helemaal goed los. Beide zijn bij zo'n nieuwe auto onwaarschijnlijk...