Sinds een paar dagen heb ik wat raars met me clio:
Als ik stationair stil sta, en uitstap en luister naar de uitlaat, dan hoor ik hem plopjes geven, geen knallen maar gewoon puff puff, dit hoor ongeveer om de 10 seconden.
Als ik in de auto zit dan zie ik de toerenteller bewegen, bij zo'n plopje daalt hij van 500 toeren naar 450 en gaat dan weer terug.
Heb echt geen idee wat het is, maar het lijkt me niet normaal.
Iemand ideeën?
Uitlaat ploft en zucht!
-
ApaX
Re: Uitlaat ploft en zucht!
Waarschijnlijk zijn het misfires. Vaak is het probleem al opgelost door even de bougies na te kijken, bobines en de kabels. Als dat niet helpt heb je kans dat hij valse lucht aanzuigt (valse lucht is lucht die aangezogen wordt op een punt ergens na de lucht massameter). De motor heeft dan een probleem om het juiste hoeveelheid brandstof te berekenen en in te spuiten. Het gevolg is een late of geen verbranding. En beide geven plopjes in de uitlaat en een wat moeilijk lopende motor.
Of de motot valse lucht aanzuigt is te vaak redelijk makkelijk uit te vogelen. Je pakt een spuitbus remmen reiniger (of iets dergelijks) en spuit op de verschillende pakkingen van het inlaatkanaal. Als de motor reageerdt dan heb je een lek gevonden.
Laat maar even weten of je iets gevonden hebt!
Of de motot valse lucht aanzuigt is te vaak redelijk makkelijk uit te vogelen. Je pakt een spuitbus remmen reiniger (of iets dergelijks) en spuit op de verschillende pakkingen van het inlaatkanaal. Als de motor reageerdt dan heb je een lek gevonden.
Laat maar even weten of je iets gevonden hebt!
- zarok
- forum starter
- Contacteer:
Zijn misfires ook uit te lezen?
Bedankt voor je reactie
Bedankt voor je reactie
Renault Clio 2.3 2006 Community 1.2 16v LPG G3
-
ApaX
Je kan het zien aan de 4 gassen test (denk ik). De HC uitstoot en de O2 uitstoot zal te hoog zijn. Al zal de kat wel een deel van de HC's en de O2's alsnog verbranden. Maar echt uitlezen kan denk ik niet, het is niet echt een electrisch probleem.zarok schreef:Zijn misfires ook uit te lezen?
Bedankt voor je reactie
Ik zit nog even te denken. Als er er een gaatje in het uitlaat kanaal zit (voor de lambda sonde) dan kan de lambda sonde een te arm mengsel meten. Ook dan kan je misfires krijgen.
Om eerlijk te zijn weet ik niet zeker of het wel echt misfires zijn, het lijkt me waarschijnlijk.
- zarok
- forum starter
- Contacteer:
heb net nog even onder de auto gelegen in me garage maar alles ziet er nieuw uit ook geen roest. zat ook te denken, hij doet het op benzine en op lpg, werken die op dezelfde bougies? ook vraag ik me af of bijvoorbeeld een gebroken tussenschot in bijvoorbeeld de middendemper dit kan veroorzaken?
-
ApaX
Een groken tussenschot kan dat denk ik niet veroorzaken. De motor heeft maar 1 setje bougies, dus ja, op lpg zijn dat dezelfde als op benzine. Een gaatje in de uitlaat is vaak goed te horen aan een snel gepruttel.zarok schreef:heb net nog even onder de auto gelegen in me garage maar alles ziet er nieuw uit ook geen roest. zat ook te denken, hij doet het op benzine en op lpg, werken die op dezelfde bougies? ook vraag ik me af of bijvoorbeeld een gebroken tussenschot in bijvoorbeeld de middendemper dit kan veroorzaken?
Ik weet weinig van de gassystemen, maar volgens mij zijn die alleen lambda gestuurd. Dan zit er denk ik een lek in de pakking van het inlaatspruitstuk.
Maar goed, kijk eerst even hoe oud de bougies zijn er schroef er 4 nieuwe in als dat nodig is (of stel de ouden af).
- zarok
- forum starter
- Contacteer:
Het wordt nog gekker.
Als ik stilsta in zn vrij en ik duw het gaspedaal snel in, dan hoor ik onder de motorkap psseuw en dan stijgt hij in toeren. Het klinkt alsof zo'n raceauto schakelt.
Tevens hoor ik onder de motorkap een hoop gerommel en beetje krassend geluid stationair, en het stinkt een beetje.
Achter bij de uitlaat als ik gas geef hoor ik een soort metaal gerinkel, dat hoor ik alleen als ik een dot gas geef en niet als ik hem langzaam in toeren laat stijgen.

Als ik stilsta in zn vrij en ik duw het gaspedaal snel in, dan hoor ik onder de motorkap psseuw en dan stijgt hij in toeren. Het klinkt alsof zo'n raceauto schakelt.
Tevens hoor ik onder de motorkap een hoop gerommel en beetje krassend geluid stationair, en het stinkt een beetje.
Achter bij de uitlaat als ik gas geef hoor ik een soort metaal gerinkel, dat hoor ik alleen als ik een dot gas geef en niet als ik hem langzaam in toeren laat stijgen.
-
ApaX
hmmz, dat klinkt nogal slecht. Eigenlijk durf ik er niks over te zeggen. Misschien even een goed filmpje maken? Of anders de garage even bellen.zarok schreef:Het wordt nog gekker.
- zarok
- forum starter
- Contacteer:
Hoe kan ik dat het beste waarnemen? En welke, inlaat of uitlaat?
Klopt het ook dat mijn auto 1.2 16v maar 500 toeren stationair hoort te draaien?
Klopt het ook dat mijn auto 1.2 16v maar 500 toeren stationair hoort te draaien?
-
ApaX
500 toeren is wel erg weinig. Ik denk dat 750 toeren normaal is.zarok schreef:Hoe kan ik dat het beste waarnemen? En welke, inlaat of uitlaat?
Je kan een klein testje uitvoeren om te kijken of de uitlaat lek is. Motor laten draaien, en de achterkant van de uitlaat dicht drukken. Als de uitlaat echt dicht is dan wordt er snel druk opgebouwd. Lekt hij dan kan je dat horen door een sissend geluid. De uitlaat kan overal lek zijn, dus een sissend geluid wijst niet meteen op op een lek uitlaatspruitstuk. Je kan het het beste even met 2 personen doen, de ene houdt de uitlaat dicht, de andere luisterdt.
succes ermee!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 0 Reacties
- 2092 Weergaves
-
Laatste bericht door Jo-77
-