Bokken

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
Eric92
forum member
Contacteer:

Bokken

Bericht door Eric92 »

Allereerst iedereen een gelukkig 2014! :party6:

Waarschijnlijk kent iedereen dit irritante fenomeen wel en dat is bokken in de 1e versnelling. Die irritant abrupte schok als je gas geeft en gas loslaat in het file rijden waardoor je maar de koppeling gaat gebruiken waar het normaal gesproken helemaal niet nodig hoeft te zijn. Mijn auto doet dit dus ook, heel erg.. Wat veroorzaakt dit? Motorsteun? Alleen in zijn 1 bokt hij, bij de rest van de versnellingen geeft ie een licht schokje als ik gas loslaat maar daar merk ik eigenlijk niks van. Ook een kleine doorn in mijn oog tijdens het schokken, is het evenwijdig schokken van de versnellingspook, valt daar nog wat aan te doen?
Renault Clio 1.2 RN ('99)
Marcel.S

Re: Bokken

Bericht door Marcel.S »

ik weet niet beter of elke auto heeft dat.

de eerste versneling is om in beweging te komen , file rijden doe ik altijd in 2 tenzij je stil staat dan wel.

dat bokken heeft elke auto, dat is op zich een goed teken dan is de boel nog niet versleten en is er geen bak olie lekage.
als je optrekt in 1 en je laat de koppeling los en je rijdt dan moet je gas terug nemen , in de eerste versneling is dit gewoon niet handig omdat je heel erg op de motor afremt ,harder dan nodig dus moet er weer gas bij, daardoor gaat de auto weer voor uit, dan krijg je een reactie van je voet die corrigeert waar door je weer afremt dat gaat soms heel snel achter elkaar en sommigen herkennen dit nog wel van toen ze net hun rijbewijs hadden :driving:

dus gewoon in beweging ? dan naar 2 en koppeling met rust laten , zelfs met gas los kom je dan vooruit in stationair .
moicht je weer af moeten remmen dan zet je je voet maar weer eens op de koppeling anders slaat hij af.
als je dit vaker doet wordt het een gewoonte en kun je koffie drinken zonder deksel .
zo rijd ik file .
oja in een nieuwe auto gaat dat niet meteen is mijn ervaring maar na een tijdje als alles ingesleten en ingereden is gaat het prima .
Eric92
forum member
Contacteer:

Bericht door Eric92 »

Oke dit hoor ik voor het eerst. Al mijn auto's bokten ook en elke auto waarin ik heb gereden deed het ook maar dat waren allemaal oudere auto's (jongst 2002). Klopt het dan ook dat de auto maar moeilijk vooruit kruipt in zijn 1 en zonder een pedaal te gebruiken? Dan bokt ie zeg maar de hele tijd als een boot.
Marcel.S

Bericht door Marcel.S »

dan is er meer iets met je afstelling van de ontsteking lijkt mij, als je motortje goed loopt zou hij gewoon stationair vooruit moeten komen , dat is in 1 niet hard dan komt hij niet hard vooruit dat is 1 ding.

probeer eens rustig vooruit te rijden in 1 en dan zonder de pedalen aan te raken te rijden , daarna hetzelfde in 2 .

en laat de koppeling in 1 bij stilstand plotseling op komen zonder gas , als hij niet afslaat is dat ook niet goed .

mijn ervaring is met de meeste auto's rond 180000 tijd voor nieuwe koppelings plaatjes .

anders weet ik het ook niet.

ik had nog wel gelezen in een auto test dat renault zachte rubbers voor de motorsteun heeft gebruikt voor groter rij comfort
daardoor gaat de pook wel wat meer op en neer met gas en gaslos , misschien zijn er ook sportievere rubbertjes voor .
mijn 1.6 heeft er iig geen last van en die is best vel in z'n 1
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

In z'n 1e versnelling en gas los gaat elke auto, oud en nieuw, op zeker moment schokkerig vooruit wanneer je kruipend rijdt. Dan zit je net op het omslagpunt tussen afslaan en draaien blijven van de motor.
Eric92
forum member
Contacteer:

Bericht door Eric92 »

Heb het van de week nog even getest en blijkbaar heb ik iets overdreven. Hij rolt gewoon netjes vooruit in zijn 1 zonder echt te bokken, hij bokt pas irritant als ik het gas heel lichtjes intrap (hij bokt minder als ik ineens meer gas geef?) en weer loslaat.
In ieder geval wel fijn om te horen dat het normaal is en er niks (duurs) gerepareerd hoeft te worden.
cliozwart
forum starter
Contacteer:

Bericht door cliozwart »

Je hebt het kantelen van de motor. Dat is een stevige schok als de motor wisselt van aandrijvend naar remmend.

Als de koppeling dicht is en je geeft geen gas of een piep klein beetje en hij staat in de eerste versnelling dan
is het waarschijnlijk een resonantie van de aandrijflijn. Dit begint met een klein schokje en dat neemt vaak toe in heftigheid. De oplossing daarvoor is de koppeling intrappen, of iets meer gas geven. Enige oplettendheid is geboden, het dit verschijnsel kan makkelijk 1 van je aandrijfassen breken....of erger. Het is overigens normaal, vrijwel iedere auto heeft dat.
cliozwart
forum starter
Contacteer:

Bericht door cliozwart »

resonantie in de aandrijflijn is de reden dat ze bij dieselmotoren zijn begonnen met het maken van dual-mass flywheels..

[url]http://www.amt.nl/Techniek/Aandrijving/ ... 3983W/[url]
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Motorisch (vraag & antwoord)”