Pagina 1 van 1

Luchtfilters - Wat te verwachten ?

Geplaatst: 16 feb 2011 09:41
door Entity_Razer
Ik zit met de volgende vraag:

Ik ben aan het overwegen om de luchtfilter in de Clio van me (1.2 16V) te veranderen. Echter vroeg ik me af wat ik kan verwachten van elk type filter met mijn motor.

Zowel gewoon de vervang inleg filter, als de air intake als de openlucht filter.


Tot dusver ben ik er uit dat een inleg filter eigenlijk "niets" doet behalve ervoor zorgen dat je nooit meer een andere moet steken.

Een air intake op bepaalde motoren voor een beetje meer koppel / HP kan zorgen (1/2 HP) maar wel het geluid enorm ten goede komt

een openlucht filter schitterend is voor het geluid, maar de performantie kan degraderen.

Klopt dit zowat, en wat kunnen jullie me hier nog over vertellen ? :)

Merci

Re: Luchtfilters - Wat te verwachten ?

Geplaatst: 16 feb 2011 10:14
door ApaX
Een tijdje geleden is hier dacht ik een aardige discussie over gevoerd. Ik denk dat het een verwaarloosbaar voordeel oplevert in het vermogen. Meer herrie gaat hij zeker maken.

Re: Luchtfilters - Wat te verwachten ?

Geplaatst: 17 feb 2011 06:13
door Arjan
Alle verhalen over vermogenswinst door andere luchtfilters zijn merendeels theoriƫn.
Cold-air geeft wel een iets betere verbranding doordat de lucht die aan het brandstofmengsel wordt toegevoegd kouder is (mits het filter juist wordt ingebouwd, wat vaak niet het geval is) waardoor de hoeveelheid brandstof lager is. Je zo in theorie dus zuiniger kunnen rijden.

Speciaal inlegfilter wordt over het algemeen genoemd als beste alternatief.

Al met al hoef van een ander filter geen vermogenswinst (meer pk's) te verwachten.

Re: Luchtfilters - Wat te verwachten ?

Geplaatst: 19 feb 2011 09:24
door DexterXL
Cold-air intake moet je echt zeer goed aanleggen voor het beste resultaat, overigens werkt die het beste op de
turbo auto's (diesel en benzine), een inleg filter geeft idd niet meer vermogen, alleen de koppelcurve word
vloeiender en de motor zal iets eerder "oppakken", bij normaal gebruik zal het minimaal merkbaar zijn, bij iets sportiever
zal je het vooral bij het doortrekken en overschakelen merken doordat het vloeiender gaat, daardoor zou hij in theorie
zuiniger gaan lopen :wink:

Re: Luchtfilters - Wat te verwachten ?

Geplaatst: 20 feb 2011 15:44
door ApaX
In theorie heb je twee voordelen van het aanzuigen van koude lucht.

1. De dichtheid van lucht neemt toe naarmate het kouder is. De hoeveelheid massa zuurstof per liter lucht neemt toe. De hoeveelheid aangeogen massa zuurstof neemt dus ook toe. Meer zuurstof is meer brandstof, meer brandstof is meer koppel/vermogen.

2. Koude lucht laat zich makkelijker comprimeren. De motor is dus minder vermogen kwijt om de aangezogen gassen te comprimeren.

De verschillen zijn nogal mariginaal. Ga er niet avanuit dat je er feitelijk iets van merkt. Ik merk het verschil tussen de zomer en de winter eigenlijk niet eens. En dan heb je het al over een verschil van 40 graden...