Pagina 1 van 1

hoe bouw je de dump valve op een 1.2 tce

Geplaatst: 20 jul 2011 09:39
door jordisandbrink
de tekst zegt ut al???

Re: hoe bouw je de dump valve op een 1.2 tce

Geplaatst: 20 jul 2011 09:55
door Engee
Geen idee, je topic staat ook niet op de goede plek, hier horen juist de handleidingen te staan, een mod zal hem wel verplaatsen.

Volgens mij heeft iemand hier wel een dumpvalve op zn 1.2 tce gebouwd, weet alleen even niet wie dat was :chinrub:

Re: hoe bouw je de dump valve op een 1.2 tce

Geplaatst: 20 jul 2011 10:59
door Age
Bij deze dan ook verplaatst.
Marcus heeft er één in zitten, maar ik weet niet of hij het zelf gedaan heeft.

Re: hoe bouw je de dump valve op een 1.2 tce

Geplaatst: 25 jul 2011 13:01
door Marcus
Ik heb idd een dumpvalve op mijn Clio zitten en zelf gemonteerd. Was binnen een kwartiertje gedaan.
Als ik tijd heb zal ik binnenkort een how-to ervoor maken. :thumbsup:

Re: hoe bouw je de dump valve op een 1.2 tce

Geplaatst: 15 aug 2011 15:43
door babos
Enige effect is dat de auto dan fluit bij het afblazen van de druk?

Vind ik nou niet echt bij het karakter van een clio passen.

Re: hoe bouw je de dump valve op een 1.2 tce

Geplaatst: 15 aug 2011 19:13
door ClioMarcel
heeft wel degelijk effect een goeie dumpvalve ...

voor meer info zou ik toch ff Marcus ze topic doorlezen of hem zelf ff vragen :thumbsup:

Re: hoe bouw je de dump valve op een 1.2 tce

Geplaatst: 01 sep 2011 13:18
door michel318
Iemand ervaring met deze dump valve?
http://auto-diversen.tweedehands.net/re ... valve.html

Of is die van Forge beter? Lijk mij geen verschil tussen zitten. Het is een klep die bij een bepaalde druk open gaat maar hoe stel je zoiets af?

gr,
Michel

Re: hoe bouw je de dump valve op een 1.2 tce

Geplaatst: 02 sep 2011 22:03
door ray--
ik zou voor de hks gaan

" onclick="window.open(this.href);return false;

erg mooi geluid, die in het filmpje is een limited, erg duur 225 euro, maar je hebt ook de niet limited die zit rond de 120 euro, scheelt 2o euro, heb je wel een merk, en wat ik zo heb rondgevraagd is het installeren zon kwartiertje werk, half uur met afstellen, een beetje normale tuninggarage vraagt rond de 50 euro per uur, dan ben je 25 extra kwijt voor installeren en afstellen, zeker als je ook je spulletjes daar koopt, willen ze nog weleens schappelijk zijn door een totaalprijsje af te spreken.

Re: hoe bouw je de dump valve op een 1.2 tce

Geplaatst: 05 mar 2012 00:48
door tvrman
Ray, heb je ook een Blow Off Valve op jouw TCe?
Het schijnt de levensduur van de turbo te verlengen, omdat de overdruk tijdens het schakelen dan wordt gedumpt.

Heb jij ervaring met wastegates?

Ciao,
BJ

Re: hoe bouw je de dump valve op een 1.2 tce

Geplaatst: 05 mar 2012 08:47
door R27
Vind het altijd lachwekkend, hoor je een hoop gesis, komt er een 1.2 de bocht om... :laugh4: :laugh4: :laugh4:

Re: hoe bouw je de dump valve op een 1.2 tce

Geplaatst: 05 mar 2012 08:49
door o8-Carni-8o
Wie het kleine niet eert........ :sneaky: :devilish:

Re: hoe bouw je de dump valve op een 1.2 tce

Geplaatst: 05 mar 2012 20:16
door .luuk
Zit standaard toch al een recirculatie klep tussen?

Dus dan gaat dat verhaal van 30k naar 0 hier niet op.

Of is dit niet zo bij de clio's.

Re: hoe bouw je de dump valve op een 1.2 tce

Geplaatst: 05 mar 2012 21:47
door ejk
ArjanRS schreef:Zonder dumpvalve komt je turbo ineens stil te staan van 20-30K toeren naar 0.
Dat klopt dus echt niet! De turbo draait wel door hoor. Door de geringere doorstroom is er geen flow meer langs de turbo en ondervindt die iets meer weerstand doordat de schoepen enigszins overtrokken raken. De traagheid van de turbo is echter nog ruimschoots voldoende om die te laten doordraaien.

Het nadeel van een dump valve is dat je een hoeveelheid lucht die onder druk staat en dus energie bevat, afblaast in de omgeving. De turbo zal dus die verloren druk na het weer openen van de gasklep eerst weer moeten opbrengen. Een "closed loop" systeem waarbij de afgeblazen lucht weer terug naar het luchtfilter gaat is dus al iets beter maar het effect is nog steeds marginaal.

Als je heel snel schakelt heeft een turbo toch amper tijd om af te remmen. Ik kon in mijn R5GTT bij snel schakelen de druk ook amper zien dalen. Een dump valve heeft dus voornamelijk effect als je langzaam overschakelt en de turbo daarmee de tijd geeft om af te remmen.

E

Re: hoe bouw je de dump valve op een 1.2 tce

Geplaatst: 06 mar 2012 10:47
door ray--
tvrman schreef:Ray, heb je ook een Blow Off Valve op jouw TCe?
Het schijnt de levensduur van de turbo te verlengen, omdat de overdruk tijdens het schakelen dan wordt gedumpt.

Heb jij ervaring met wastegates?

Ciao,
BJ

nee ik heb geen bloww off valve, nou ja, de standaard bosch die er al inzit, die heeft een closed loop in de luchtfilter, als ik hem flink doorjaag hoor je de turbo wel, maar denk dat het maar een klein verschil in vermogen en oppakken van de turbo scheelt, afhankelijk van hoe je hem afstelt, zoals al gezegd word, als je snel schakelt blijft de druk wel aanwezig, maar als je langzaam schakelt, zal de druk sneller dalen, wat met een goede blow off valve beter in de hand te houden is, en ja, het is natuurlijk een erg grappig item kwa geluid waarvoor je het echt doet ;)

let wel goed op dat je er een blow off valve onder in laat zetten welke de boordcomputer niet laat flippen, schijnt bij de goedkopere versis wel te gebeuren omdat ie continu aan het venten is, de duurdere kan je meer afstellen zodat je dat opheft

Re: hoe bouw je de dump valve op een 1.2 tce

Geplaatst: 06 mar 2012 20:34
door tvrman
Hé bedankt voor alle reacties. :thanks:

Ik lees voors en tegens.
Kort gezegd, voor de prestaties hoef je het niet te doen.
Alleen voor de fun.

Ik ben geen snelle schakelaar (wil versnellingsbak heel houden), dus dan is het een idee. Maar dan rekening houden met kwaliteitsspul, zodat computer niet gek gaat doen.

Ciao,
BJ
8-)

Re: hoe bouw je de dump valve op een 1.2 tce

Geplaatst: 06 apr 2012 20:16
door Kayough
Waar kun je die blow off valve van hks kopen? Ik kan alleen die van forge vinden..

Alvast bedankt