Paar vragen mbt vervangen distributieriem Clio II 8V (D7F)
Geplaatst: 16 aug 2011 15:02
Ik wil binnenkort zelf de distributieriem gaan vervangen van mijn Clio 1.2 8V Met D7F motor, kan aardig sleutelen maar heb dit klusje nog nooit gedaan.
Nu heb ik nog een paar vragen, heb van de week een werkplaatsboek ontvangen, daarin staat dat ik een riemspanningsmeter (Mot. 1273 of Seem C.Tronic 105.6) en een spanrol hefboom nodig heb. Ik denk dat ik hefboom wel kan vervangen door een seegeringtang, een puntang of iets dat ik zelf in elkaar fabriek.
Maar zo'n riemspanningsmeter is (te) duur, en heb begrepen dat je zonder zo'n meter nooit de riemspanning precies kan afstellen. Er zijn wel after market meters maar die geven de spanning weer in NM en niet in Seem eenheden... Iemand een oplossing hiervoor? Ik heb ook wel eens gelezen sommige mensen dit aanhouden: spannen totdat je de riem aan de langste kant precies een kwartslag kan draaien, of ongeveer 1 cm in kan drukken, kan het inderdaad ook op deze manier? Alvast bedankt !
Nu heb ik nog een paar vragen, heb van de week een werkplaatsboek ontvangen, daarin staat dat ik een riemspanningsmeter (Mot. 1273 of Seem C.Tronic 105.6) en een spanrol hefboom nodig heb. Ik denk dat ik hefboom wel kan vervangen door een seegeringtang, een puntang of iets dat ik zelf in elkaar fabriek.
Maar zo'n riemspanningsmeter is (te) duur, en heb begrepen dat je zonder zo'n meter nooit de riemspanning precies kan afstellen. Er zijn wel after market meters maar die geven de spanning weer in NM en niet in Seem eenheden... Iemand een oplossing hiervoor? Ik heb ook wel eens gelezen sommige mensen dit aanhouden: spannen totdat je de riem aan de langste kant precies een kwartslag kan draaien, of ongeveer 1 cm in kan drukken, kan het inderdaad ook op deze manier? Alvast bedankt !