Pagina 1 van 1
Neemt meer olie dan diesel..
Geplaatst: 17 apr 2012 11:24
door tjalliej
Goedemorgen,
Ik ben sinds begin november een trotse eigenaar van een 1.5 Dci uit 2002.
Hiervoor heb een gehele tijd een BMW 524td gereden(1986). Ook een diesel dus, maar dat was allemaal nog al wat simpeler onder de motorkap dan deze clio...
Zoals de titel al verklapt, neemt deze kleine rakker nog al wat olie (3 á 4 liter elke 500 km.. ja echt 500!) Een kleine 40000 km geleden zijn alle kleppen opnieuw gesteld en zijn er nieuwe zuigerveren in de motor gekomen.
Heeft 1 van jullie ook enig idee waar dit euvel aan kan liggen?
Of kan ik er beter een nieuwere motor ik lepelen?
Groetjes en alvast bedankt!
Re: Neemt meer olie dan diesel..
Geplaatst: 17 apr 2012 11:36
door Beerkeeper
Geen plas olie onder de auto? Kop droog? Oliepeilstok GOED erop? (anders is je onderkant van je motorkap lekker vettig etc.) Niet onnodig roken behalve het dieselroeten? Geen mayonaise onder de oliedop? Geen sludge in je Koelvloeistofreservoir?
Re: Neemt meer olie dan diesel..
Geplaatst: 17 apr 2012 11:57
door tjalliej
Helaas ligt er geen grote plas olie, is de kop niet nat (gehele blok zweet natuurlijk wel een beetje) zit alles goed vast en is de kop niet lek (mayo). Dan wist ik tenminste wat het euvel was/is.
Hij rookt inderdaad als een malle... je ruikt en ziet (blauwe/witte rook) heel goed!, zwaar vervelend als je in de stad rijdt en iedereen begint te toeteren zwaaien etc. Hij rookt voornamelijk boven de 1900 toeren dan is het net een rookmachine!
Ik ben nu druk aan het lezen op het forum en kom verschillende dingen tegen zoals een egr klep en de turbo.. Bij welk toerental hoort de turbo aan te slaan.. ik hoor deze namelijk niet!
Re: Neemt meer olie dan diesel..
Geplaatst: 17 apr 2012 12:07
door Beerkeeper
Hij is inderdaad redelijk stil, maar de turbo komt al op vanaf 1250 rpm en vanaf 1700 rpm is 'ie (volgens mij) op volle toeren. Het klinkt meer alsof je motor compleet olie aan het stoken is... niet dat ik er superveel verstand van heb ofzo. Een defecte turbo kan ook olie gebruiken geloof ik.
Re: Neemt meer olie dan diesel..
Geplaatst: 17 apr 2012 14:29
door R27
Denk ms dat de turbo naar de mallemoeren is. Heb meerdere Renaultmonteurs gehoord dat je ver weg moet blijven van de eerste paar bouwjaren van de 1.5dci. Om verschillende betrouwbaarheidsproblemen.
Mosterd na de maaltijd, sorry.
Re: Neemt meer olie dan diesel..
Geplaatst: 17 apr 2012 14:53
door Beerkeeper
Dat is goed om te weten, die van mij komt ook uit 2002 met nu intussen 193k op de teller (and going strong :P ).
Vraag aan TS: Heb je nog wel een duw in je rug als je optrekt rond 1500-2000 rpm? Dat de turbo aan het werk gaat. Zo niet, dan is sowieso je turbo ook stuk (maar dan gaat denk ik ook je motorlampje branden).
Re: Neemt meer olie dan diesel..
Geplaatst: 17 apr 2012 17:14
door roylee
kijk uit met kapotte turbo's op dieselmotoren wil je niet bang maken maar als er olie bij je turbo lekt kan dit gebeuren.
http://youtube.com/#/watch?v=q4fxjKnuI4Y
dit komt omdat de motor dan gaat lopen op zijn eigen blok olie. kun je het contact wel uitzetten zodat de pomp verstuivers stoppen maar die stoppen niet de olie stroom uitje turbo. krijg je niet meer uit. alleen als je de koppeling in zijn 5 laat schieten heb je kans dat ie stopt maar dan heb je ook geen versnellingsbak meer.
Re: Neemt meer olie dan diesel..
Geplaatst: 17 apr 2012 18:56
door zarok
Link werkt niet bij mij
Re: Neemt meer olie dan diesel..
Geplaatst: 17 apr 2012 18:58
door Nelis
Moet je het M weghalen

!
Heeft hem zo te zien via zijn tel geupload!
Re: Neemt meer olie dan diesel..
Geplaatst: 17 apr 2012 21:59
door roylee
android tablet

zet er ff android voor omdat in deze tijd tablet te makkelijk wordt geasoccieerd word met de iPad
who gives a f*ck anyway.
OT
weet je al wat meer van de auto?
Re: Neemt meer olie dan diesel..
Geplaatst: 18 apr 2012 01:03
door tjalliej
Ik begon zelf te twijfelen of ik wel een duw in de rug kreeg als ik goed gas gaf (rond de 1500 a 2000 rpm) maar dit is maar nihil, je voelt wel wat maar niet echt een "duw".
Toen ik toch lekker aan het rijden was heb ik het gas maar eens goed ingedrukt op de snelweg.. maar bij 145 a 150 km/h begint de auto te stotteren.. en begint het lampje van de gloeibougies te branden en het lampje van het motormanagement..
Denk dat ik komend weekend de turbo maar eens het autotje moet halen.. en deze (gehele auto) zal wel afgeschreven zijn!

Re: Neemt meer olie dan diesel..
Geplaatst: 18 apr 2012 08:57
door Beerkeeper
http://www.ebay.nl/itm/BRAND-NEW-KP35-T ... 3765wt_902" onclick="window.open(this.href);return false;
Een nieuwe turbo kost niet zoveel, dus dat scheelt. Maar je weet nog niet zeker of dit het probleem is (ik vermoed van wel eerlijk gezegd, krijg je na die 'duw' nog veel meer blauwe/witte rook?), plus dat het vervangen van een turbo nogal kleaute is.
Re: Neemt meer olie dan diesel..
Geplaatst: 18 apr 2012 10:07
door tjalliej
hennybongers schreef:Wat was 40000km geleden de reden voor het vervangen van de zuigerveren? Zijn er ook nieuwe klepseals ingekomen? Zijn de zuigerveren op de juiste manier op de zuigers gezet en zijn de zuigers in de juiste cilinders terug gezet?
Is er compressie gemeten en/of een cilinderlektest gedaan? Indien de turbo kapot is en dus olie pakt die vervolgens het inlaatsysteem in gaat dan moet je dat kunnen zien aan je inlaatsysteem. Ik vermoed dat de olie toch via de zuigertjes in de verbrandingskamers komt.
Succes,
Henny
Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat destijds de reden is geweest. Heb de auto pas 10000 km

Op de rekening die in de auto ligt (van abd renault in leeuwarden) (1467 €) staat wel aangegeven dat er een compressie test is gedaan etc.
Daar ben ik ook bang voor dat er ergens een lek of een keerring lek is en zo de olie gewoon in de motor word gezogen! Hoe zou ik het eventueel moeten bekijken aan het inlaatsysteem
Groetjes
Re: Neemt meer olie dan diesel..
Geplaatst: 18 apr 2012 10:10
door tjalliej
Beerkeeper schreef:http://www.ebay.nl/itm/BRAND-NEW-KP35-T ... 3765wt_902" onclick="window.open(this.href);return false;
Een nieuwe turbo kost niet zoveel, dus dat scheelt. Maar je weet nog niet zeker of dit het probleem is (ik vermoed van wel eerlijk gezegd, krijg je na die 'duw' nog veel meer blauwe/witte rook?), plus dat het vervangen van een turbo nogal kleaute is.
Ja zodra ik boven de 2000 rpm kom, is het een echte rookmachine waar menig discotheek jaloers op zou zijn
Het vreemdste is dat dit niet altijd het geval is. Sommige dagen is er geen rook te bekennen (maar he ruikt het wel) en andere dagen is het dik drama!
P.s. Hij is van 2002..