Pagina 1 van 1

Elimineren van de kat- en middendemper

Geplaatst: 25 jun 2012 13:38
door speedingmofa
Beste mensen,

sinds een paar dagen geleden kon ik mijn uitlaat horen aan de bestuurderskant. Bleek dat er gat zat bij de bocht. Ik rij normaal nooit met open ramen, dus God weet hoe lang deze is doorgeroest. Het klinkt ook niet hard of zo, dus daar heb ik geen last van, op de APK na.

Nou wil ik mijn uitlaat in zn geheel vervangen, maar ik wil gelijk naar een wat zwaarder geluid als origineel. Ik heb ergens gelezen dat de 1.2 clio mk1 standaard een rechte pijp heeft (zonder kat en middendemper) en dat deze ook onder mijn mk1 1.4 past.

Gaan de prestaties hierdoor achteruit? Krijg ik hiermee in combinatie met een standaard einddemper een wat sportiever geluid? En mag dit voor de APK? Mijn auto is uit 1995....

Indien er andere opties zijn, dan hoor ik dat graag.

Groeten, Jay

Re: Elimineren van de kat- en middendemper

Geplaatst: 25 jun 2012 16:35
door Vinnie
een 1.2 pijp heeft alleen geen middedemper.
dus je kat blijft zitten.

het is dus dan ook geen probleem met de apk.
hij geeft een iets zwaardere brom maar niet zo dat je ruzie krijgt met de politie.
en de pijp is een stuk goedkooper :sunny:
prestaties geen erdoor misschien maar Iets op vooruit maar dit zou je niet merken.

zou zeggen gewoon doen :thumbsup:

Re: Elimineren van de kat- en middendemper

Geplaatst: 25 jun 2012 21:50
door speedingmofa
Ik heb het dan over deze => Afbeelding

De kat zit er nog voor dan? Bohh.... en past een kat van een grotere motorblok daar niet op? Bijv. 1 van een 1.8L of zo?

Re: Elimineren van de kat- en middendemper

Geplaatst: 25 jun 2012 22:01
door Vinnie
Warom zou je dat willen.
De kat zit er idd voor, maar er valt bijna geen winst uit te halen bij de lichte motoren om daar een vervanger voor te hebben.
Mocht je iedere apk willen wisselen kan je wel een kat vervanger of een pijp er tussen lassen.
Maar dan doe je het meer voor het geluid.

Re: Elimineren van de kat- en middendemper

Geplaatst: 25 jun 2012 22:41
door speedingmofa
Ahh ik snap het.

Heb namelijk het gevoel dat de kat verstopt zit. Mijn auto komt uit 95 en is gwn niet vooruit te branden. Top zit op 150km/u... 20-25km/u minder dan wat ie moet halen.

Hoe kan ik met zekerheid weten of de kat verstopt is of niet? Anders moet ik maar eens ergens anders zoeken....

Re: Elimineren van de kat- en middendemper

Geplaatst: 26 jun 2012 09:29
door Vinnie
Je kan de kat demonteren en dan recht op zetten en een paar tikken op de flens geven.
als er troep uitkomt is dat mooi mee genomen. dan zou je kunnen beslissen door een dure nieuw kat er tussen te zetten.

Maar hoe is dan het onderhoud verder?
Denk aan luchtfilter, bougies(slang), verdelerkap, olie, transmissie olie, exct.

bedenk ook dat het een 18 jarige auto is, meestal heb je door de jaren vermogensverlies en zal dat aardig aan de top snelheid vreten.

Re: Elimineren van de kat- en middendemper

Geplaatst: 26 jun 2012 14:56
door speedingmofa
De auto is geen jaar in mijn bezit. Der zat geen historie bij toen ik em had gekocht. Dus onderhoud.. dat zal die niet hebben gehad denk ik. Of ja, niet vaak genoeg.

Zodra ik ben afgestudeerd (eind augustus) krijgt ie een grote onderhoudsbeurt. Alle vloeistoffen en filters worden dan vervangen. Voorlopig moet ik maar aan die 50pk blijven ergeren.... :-[

Oh ja, een ander reden waarom ik de kat verdenk: verbruik 1 op 11/12. En totaal geen power onder 3000 tpm.

Re: Elimineren van de kat- en middendemper

Geplaatst: 05 sep 2012 12:17
door raver
sorry van de topic vervuiling, maar pas een standaard tussen pijp van een 1.2 ook tussen een 1.8 16v??
mijn kat is namelijk slecht (aardig verroest) en zo'n tussenpijpie kan ik voor lekker goeiekoop op de sloop halen :P

(dat is die grote lange pijp met die 90 graden bocht [van de foto hierboven])