Pagina 1 van 1
Distributieriem op tijd zetten CLIO RSI 8V
Geplaatst: 30 jun 2012 13:27
door WHOPPER
Beste forummers,
Ik wil mijn distributieriem er om gaan leggen, maar ik zit met een probleem.. de nokkenas staat op tijd, nu dus de krukas nog. Bij mijn auto zit er een vette multiriem poelie voor de distributie-krukas-as. Dit verpest mijn zicht op de merkteken(s) dus. Iemand hier ervaring mee of tips wat ik het beste kan doen?
groetjes

Re: Distributieriem op tijd zetten CLIO RSI 8V
Geplaatst: 30 jun 2012 20:15
door Vinnie
Spiegeltje gebruiken?
Re: Distributieriem op tijd zetten CLIO RSI 8V
Geplaatst: 13 jul 2012 11:56
door Shiftgear
spiegeltje werkt niet, het merkteken staat op de voorzijde van de krukaspoulie en daarop zit dan weer de multiriempoulie geschroeft.
Heel simpel om je krukas op tijd te zetten:
Bougie nr 1 eruit halen, dit is de eerste vanaf de bak-kant. Plaats een schroevendraaier of een langwerpig item in het bougie gat. Draai de krukas tot de schroevendraaier/item op het hoogste punt komt te staan alvorens de zuiger terug begint te dalen. Je zal voelen dat dit een dood punt is. Nu staat je krukas in BDP bovenste dode punt) en kan je de riem plaatsen.
Indien je geen ervaring hebt met het plaatsen van een riem zou ik je toch aanraden de multiriem poulie te verwijderen. Een ervaren monteur gooit die riem er in no-time op maar als leek moet je hier toch voorzichtig mee zijn. Trouwens, kan je zonder de multiriempoulie te verwijderen bij het spansysteem ?
Re: Distributieriem op tijd zetten CLIO RSI 8V
Geplaatst: 15 jul 2012 10:59
door Shiftgear
nou goed, de vraag was hoe je de krukas op tijd zet, en de beschrijving die ik voorheen plaatste is de meest makkelijke indien je geen overzicht hebt op de krukaspoulie. Jij als monteur en ikzelf hebben makkelijk praten maar voor een leek lijkt heel dat riemgedoe op een aartsmoeilijke puzzeldoos terwijl het echt niet moeilijk is.
Er zijn nog bijkomende hulpmiddeltjes zoals de merktekens op de bak (ben niet zeker of dit type het heeft) en een blokkeerpen voor de krukas/nokkenas.
Toch wil ik dit advies nog meegeven, ga aub niet zelf streepjes/merktekens plaatsen want daar komen gegarandeerd problemen van.
Re: Distributieriem op tijd zetten CLIO RSI 8V
Geplaatst: 14 aug 2012 23:23
door Dindamore
-Jo- schreef:nou goed, de vraag was hoe je de krukas op tijd zet, en de beschrijving die ik voorheen plaatste is de meest makkelijke indien je geen overzicht hebt op de krukaspoulie. Jij als monteur en ikzelf hebben makkelijk praten maar voor een leek lijkt heel dat riemgedoe op een aartsmoeilijke puzzeldoos terwijl het echt niet moeilijk is.
Er zijn nog bijkomende hulpmiddeltjes zoals de merktekens op de bak (ben niet zeker of dit type het heeft) en een blokkeerpen voor de krukas/nokkenas.
Toch wil ik dit advies nog meegeven, ga aub niet zelf streepjes/merktekens plaatsen want daar komen gegarandeerd problemen van.
poelie van de krukas kan je er overigens zo afschroeven die zit met een spi vast op de krukas kan dus niks mee gebeuren,en streepjes zetten werkt prima als extracontrole naast de merktekens.
want niet alle auto's hebben merktekens die je zo kan zien.
en zo doen ze het in de garages vaak ook.
en stelt verder echt geen reet voor heb hem van de week ook zo vervangen en op tijd gezet.
Re: Distributieriem op tijd zetten CLIO RSI 8V
Geplaatst: 21 aug 2012 09:10
door WHOPPER
Iedereen heel erg bedankt, hij zit in mekaar zowel multi- als distributieriem. Heb 'm al 2 'droge' rondjes gedraaid met sleutel 19 op de krukaspoelie en hij draait soepel en raakt niks

!
Nu mis ik alleen nog 2 boutjes van de lagerkappen (degene die door t kleppendeksel naar buiten steken) die heb ik zelf kwijt gemaakt door te snel te willen zijn en die liggen ergens in de motorruimte (in ieder geval niet onder de auto, daar heb ik toen gekeken). Zijn er nog dingen waar ik op moet letten als ik 'm ga starten (na een jaar stil gestaan te hebben)?
Iedereen bedankt voor alle moeite en vooral Henny echt waar hartstikke bedankt voor alles

!
Re: Distributieriem op tijd zetten CLIO RSI 8V
Geplaatst: 25 aug 2012 03:39
door WHOPPER
Hoort er trouwens een spie te zitten op de bout van de krukaspoelie? Mijn bout lijkt namelijk afgeslepen ofzo aan de onderkant

Re: Distributieriem op tijd zetten CLIO RSI 8V
Geplaatst: 01 sep 2012 18:09
door WHOPPER
Yes, alles zit mechanisch goed. Nu het volgende, auto heeft zowat n jaar รก 1.5 jaar stil gestaan. Zelfde accu (nieuw gekocht bij Halfords zelfde periode 1-1.5j) zit er nog steeds in. Nu heb ik 'm proberen te starten met 2 verschillende boosters, daarna nog eens met startkabels en m'n vaders auto maar er gebeurt noppes. Hij klinkt alsof ie start maar slaat niet aan. Alle slangen zitten goed, alles zit zoals origineel behalve het volgende daar twijfel ik over.. de bougiekabels komen vanaf de zijkant van de nokkenas uit n kapje waarop staat 1, 2, 3 en 4. Ik neem aan dat dit staat voor cilinder 1, cilinder 2, etc. Is die volgorde van links naar rechts [distributiedeel]1-2-3-4[stuurkant] of is het andersom? Wat kan het verder nog zijn? Ik heb 'm wel horen ploffen en 'n paar enkele verbrandingen, maar hij slaat niet aan. What could it be?
Re: Distributieriem op tijd zetten CLIO RSI 8V
Geplaatst: 01 sep 2012 20:29
door WHOPPER
Dan ga ik ze eens omwisselen, stel dat ie toch goed zat wat kan er fout gaan?
En hij rook errug naar benzine.. vast flink verzopen dan door verkeerde volgorde van de bougies?
Re: Distributieriem op tijd zetten CLIO RSI 8V
Geplaatst: 03 sep 2012 19:09
door WHOPPER
Had het ook niet anders verwacht: hij lekt aanzienlijk koelvloeistof, heb er mee gereden.. white smoke onder de motorkap vandaan, motor uit en morgen onderzoeken. Ook is de accu zo dood als een pier.. Als ik rij en ik trap de koppeling in zinkt de toerenteller onder stationair niveau en slaat af

Heeft dit ook met de accu te maken? En ook heeft ie lang niet zoveel power als eerst(?)
Re: Distributieriem op tijd zetten CLIO RSI 8V
Geplaatst: 18 sep 2012 22:35
door Rickert
En als iets gevonden?
Re: Distributieriem op tijd zetten CLIO RSI 8V
Geplaatst: 21 sep 2012 23:25
door WHOPPER
Ja, gevonden slang aan de achterkant van de kop was aan de onderkant gescheurd en lekte.
Alles zit in mekaar en hij loopt alleen hij mist toch nog in kracht heb ik het gevoel...
Olie en koelvloeistof worden morgen ververst. Hopelijk ook 'n APK en dan

!
Moet ook een nieuwe radiateurfan in waarschijnlijk, daar kwam blauwe rook vanaf draaide niet en motor werd wel erg warm bij lage snelheden.. dus dat zal 't dan ook wel zijn.
Iemand enig idee waar het krachtprobleem vandaan kan komen? Heeft deze auto enige tolerantie in het fout leggen van de distributieriem (1 of 2 tandjes) dat ie dan niet lekker loopt en toch geen kleppen raakt?
Re: Distributieriem op tijd zetten CLIO RSI 8V
Geplaatst: 24 sep 2012 11:53
door WHOPPER
En nu komt 'ie dus niet ongeschonden door de APK......

Re: Distributieriem op tijd zetten CLIO RSI 8V
Geplaatst: 24 sep 2012 12:52
door WHOPPER
- Remmen rondom
- CO (hij loopt beroerd zegt de garage)
- 1 band
- 1 dorpel (roest?)

Re: Distributieriem op tijd zetten CLIO RSI 8V
Geplaatst: 24 sep 2012 15:21
door WHOPPER
Dat wat ik net opsomde is wat ik door de telefoon hoorde
Het complete lijstje heb ik hier:
* Stuurkogel RV
* Band RV afkeur
* Kruis koppeling stuurhuis (hoes bij pendalen loshalen/controleren) -> speling op stuurwiel, stuurt niet goed terug uit bocht.
* Dorpel LA roest schade (E 2.6?)
* Voetrem achter werkt niet! -> schijven voor & achter
* Koplampbeeld afstellen
* Verlichting checken
* CO niet goed
Wat ik zelf ook nog merk is dat ie gigantisch in houd vanaf de 4000 rpm, ook distributie?
mvg