Slecht lopen op LPG, injector?
Geplaatst: 06 aug 2012 00:25
Hallo,
Momenteel heeft mijn Clio, een 1.6 16V van 2005, 315.000 kilometer gelopen op LPG. Echter heb ik nu een vervelend probleem wat mij best dwars zit. De auto slaat 1 van de 10 keer af als je koppeling indrukt als je aan het afremmen bent. Het toerental zakt beneden de 500 toeren en slaat dan af. Heel enkel herstelt de motor zich, maar ook al geef ik vol gas, doet hij even helemaal niks dan pruttelen.
Zelf heb ik al een heel aantal zaken gecontroleerd maar denk nu dat het een of meerdere LPG injectors is. De volgende zaken heb ik al aangepakt of uitgelezen / gecontroleerd via een OBD scanner.
Gasklephuis schoongemaakt
Inlaatspruitstuk schoongemaakt
Temperatuur sensor schoongemaakt
Luchtdruk sensor schoongemaakt + afdichtingsringen vervangen
Luchtfilter schoongemaakt (K&N filter)
Nieuwe bougies
Nieuw gasfilter
Nieuwe labdasonde (+- 50.000 km geleden)
Verdamper revisie (+- 60.000 km geleden)
Verder stond de long term fuel trim op 35% door een te kort aan gasdruk. Deze heb ik terug kunnen brengen naar 1.5%, door de gasdruk te verhoren. Echter geeft hij twee dagen later weer aan dat hij op 20 % staat. De short term fuel trim staat stationair rond de 0 % en schommelt tijdens het rijden tussen de -20% en -55%.
Lucht inlaat temperatuur 70 graden fahrenheid, of wel 21 graden celcius.
Heb de pulssensor al twee keer vervangen, en die zelfde problemen doen zich nu niet voor dus deze is mijnsinzien niet verdacht.
Tevens werkt de motor op benzine gewoon goed. Geen last van afslaan of dergelijke.
Compressie is ook gelijk op alle cylinders.
Het verbruik is al een jaar lang gelijk. Steeds rijd ik 1:11 a 1:11.5 op LPG Hier heb ik geen veranderingen in gezien de afgelopen tijd.
Nu denk ik zelf dat het wellicht een of meerdere gas injectoren is die niet helemaal goed meer functioneren danwel schoongemaakt moet worden. Wat denken jullie? Zijn er nog zaken die ik moet controleren / uitlezen / afstellen of anderzijds iets? Ben zelf niet zo'n voorstander om naar de garage te gaan omdat ik slechte ervaringen heb met garagebedrijven.
En weet iemand of ik zo'n gas injector kan loshalen en schoonmaken? Dat zou voor mij een eerste keer zijn maar zou er wel uitkomen als het lukt. Zal een foto bijvoegen van de injector.
M.v.g.
Erwin Grutter, Hoogezand
Ik kon de foto's zo snel niet kleiner krijgen dus bij deze de linkjes:
http://www.grutter.eu/algemeen/Internet ... amper1.jpg
http://www.grutter.eu/algemeen/Internet ... amper2.jpg
Momenteel heeft mijn Clio, een 1.6 16V van 2005, 315.000 kilometer gelopen op LPG. Echter heb ik nu een vervelend probleem wat mij best dwars zit. De auto slaat 1 van de 10 keer af als je koppeling indrukt als je aan het afremmen bent. Het toerental zakt beneden de 500 toeren en slaat dan af. Heel enkel herstelt de motor zich, maar ook al geef ik vol gas, doet hij even helemaal niks dan pruttelen.
Zelf heb ik al een heel aantal zaken gecontroleerd maar denk nu dat het een of meerdere LPG injectors is. De volgende zaken heb ik al aangepakt of uitgelezen / gecontroleerd via een OBD scanner.
Gasklephuis schoongemaakt
Inlaatspruitstuk schoongemaakt
Temperatuur sensor schoongemaakt
Luchtdruk sensor schoongemaakt + afdichtingsringen vervangen
Luchtfilter schoongemaakt (K&N filter)
Nieuwe bougies
Nieuw gasfilter
Nieuwe labdasonde (+- 50.000 km geleden)
Verdamper revisie (+- 60.000 km geleden)
Verder stond de long term fuel trim op 35% door een te kort aan gasdruk. Deze heb ik terug kunnen brengen naar 1.5%, door de gasdruk te verhoren. Echter geeft hij twee dagen later weer aan dat hij op 20 % staat. De short term fuel trim staat stationair rond de 0 % en schommelt tijdens het rijden tussen de -20% en -55%.
Lucht inlaat temperatuur 70 graden fahrenheid, of wel 21 graden celcius.
Heb de pulssensor al twee keer vervangen, en die zelfde problemen doen zich nu niet voor dus deze is mijnsinzien niet verdacht.
Tevens werkt de motor op benzine gewoon goed. Geen last van afslaan of dergelijke.
Compressie is ook gelijk op alle cylinders.
Het verbruik is al een jaar lang gelijk. Steeds rijd ik 1:11 a 1:11.5 op LPG Hier heb ik geen veranderingen in gezien de afgelopen tijd.
Nu denk ik zelf dat het wellicht een of meerdere gas injectoren is die niet helemaal goed meer functioneren danwel schoongemaakt moet worden. Wat denken jullie? Zijn er nog zaken die ik moet controleren / uitlezen / afstellen of anderzijds iets? Ben zelf niet zo'n voorstander om naar de garage te gaan omdat ik slechte ervaringen heb met garagebedrijven.
En weet iemand of ik zo'n gas injector kan loshalen en schoonmaken? Dat zou voor mij een eerste keer zijn maar zou er wel uitkomen als het lukt. Zal een foto bijvoegen van de injector.
M.v.g.
Erwin Grutter, Hoogezand
Ik kon de foto's zo snel niet kleiner krijgen dus bij deze de linkjes:
http://www.grutter.eu/algemeen/Internet ... amper1.jpg
http://www.grutter.eu/algemeen/Internet ... amper2.jpg