Pagina 1 van 1

Oliedruk / Olietemperatuur

Geplaatst: 07 aug 2012 10:21
door ErikM
Beste Allemaal,

Ben in het bezit gekomen van een Renault clio 1.2 bj: 1997 met 174.000km

De vorige eigenaresse heeft er 12 jaar lang dagelijks korte stukjes mee gereden.

Afgelopen weekend is er een nieuwe radiator, distributie riem en waterpomp in gegaan. Wiellager rv moet nog vervangen worden en ergens een lek in de uitlaat. Net 40km met de auto gereden, dus de auto kwam voor het eerst in 12 jaar een keer op temperatuur.

Na stuk rijden begint bij het stationair lopen het oliedruk en olie temperatuur lampje te branden. Motor klinkt verder normaal. Van plan de motorolie te vervangen deze is mayo achtig vanwege de korte stukjes. Nu is niet bekend wat voor olie er altijd in heeft gezeten en als advies olie kom je 5/w30 tegen.

Mijn vraag is wat voor olie adviseren jullie om erin te gooien op dit moment (met oliedruk en olietemp probleem)?

Het branden van oliedruk en temperatuur lampje bij stationair draaien bekend probleem?

Alvast bedankt!

Re: Oliedruk / Olietemperatuur

Geplaatst: 07 aug 2012 20:33
door 1.2 frikandel
Gewoon 10w40 of 5w40.. 5w30 zou ik persoonlijk niet erin gooie kost te veel geld en dacht dat er standaard 10w40 inzat. Kan ook zijn dat er te weinig olie inzit :mad:

Re: Oliedruk / Olietemperatuur

Geplaatst: 08 aug 2012 19:21
door Frank [Factory]
Ik zou er in doen wat er in hoort. Dus even in je boekje kijken.

Frikandel, je geeft gevaarlijke adviezen in meerdere topics. Andere olie kan wel degelijk kwaad.

Re: Oliedruk / Olietemperatuur

Geplaatst: 08 aug 2012 20:16
door coronii
ik zou er nieuwe olie opgooien + een dopje ATF. (dit reinigd)

deze warm laten draaien, en GEEN gasgeven!

Nu weer nieuwe olie erop en je oliefilter vervangen.


@Frank mee eens, olie moet je niet mee kloten. Is wel beetje te belangrijk!

Re: Oliedruk / Olietemperatuur

Geplaatst: 25 aug 2012 11:49
door ErikM
Motor geflusht, nieuwe kwaliteits olie 10/40 erin gegooid en uiteraard de filter vervangen maar doet het nog steeds. Het duur langer dan eerst voordat de beide lampjes gaan branden maar het "probleem" is nog niet verholpen. Motortje klinkt en voelt verder goed, zou misschien ook gewoon nog een gare sensor kunnen zijn?

Re: Oliedruk / Olietemperatuur

Geplaatst: 11 sep 2012 11:18
door ErikM
Beste Henny,

Dank voor de uitvoerige reactie, wanneer ik weer tijd heb ga ik ermee verder!

Groet,

Erik

Re: Oliedruk / Olietemperatuur

Geplaatst: 14 sep 2012 17:01
door PaulM
dacht dat de 'mayo' kwam door menging van koelvloeistof en dat je daardoor kon zien of je pakking stuk was, of heb ik het hier over een ander mayo? :)

Re: Oliedruk / Olietemperatuur

Geplaatst: 14 sep 2012 17:47
door .luuk
Wanneer je alleen korte stukjes rijdt, blijft de temperatuur dusdanig laag, dat t vocht in de motor niet kan verdampen, en je dus ook een water-olie menging krijgt.

Leg ik t zo goed uit henny? :devilish:

Re: Oliedruk / Olietemperatuur

Geplaatst: 18 sep 2012 22:27
door Rickert
Cliotje 1.2 kan makkelijk 5w/40 10w/40 in, ik geloof niet dat ze daar longlife olie voor gebruiken. :thumbsup:
Als je goed in je boekje kijk, zie je de klimaten van de wereld delen staan en welk type olie in het blok moet.