Pagina 1 van 1
veerpootbrug.
Geplaatst: 21 apr 2013 09:20
door sersje1
ik was overlaatst aan het kijken voor een veerpootbrug maar toen ik hier met mijn maat over ging praten rade hij het me af met de reden dat als er links iemand tegen mij aanrijd rechts door die stang ook meebuigt. dus dubbele schade. dit geloof ik ook wel want ik lees dit op meerdere forums.
maar nu dacht ik aangezien sommige die stang willen zonder dat ze het risico lopen dat ze dubbele schade krijgen.
zou er dan geen veerpootbrug zijn die niet de complete stevigheid geeft en die dus bv knikt mocht je een aanrijding krijgen in plek van de andere kant mee verbuigen.
graag jullie advies.

Re: veerpootbrug.
Geplaatst: 21 apr 2013 09:35
door Age
volgens mij heb je een clio 2?
Re: veerpootbrug.
Geplaatst: 21 apr 2013 10:12
door sersje1
ja dat klopt.
Re: veerpootbrug.
Geplaatst: 21 apr 2013 11:24
door dopestuff
ik denk dat die er niet is...
want als hij zou kunnen knikken in dat soort gevallen, dan kan hij ook met eventueel flink bochtenwerk knikken (waar hij dus juist weer voor is bedoelt)
ik denk ook dat tegen de tijd dat iemand vanaf de zijkant tegen je auto rijd dat beiden kanten (dus door de veerpootbrug) knikken dat je auto toch al total loss is...
Re: veerpootbrug.
Geplaatst: 21 apr 2013 11:54
door sersje1
had inderdaad al zoon vermoeden.
ja ze zeggen dat het ook al bij lichte botsing is waardoor hij sneller total los word verklaard.
Re: veerpootbrug.
Geplaatst: 06 mei 2013 21:40
door Wizard
Lijkt me overtrokken. Maar het kan. Voor mij geen belemmering om één aan te schaffen.

Overigens denk ik dat als de klap zo fors is dat de stang aan de andere kant schade veroorzaakt, het misschien maar beter is dat de auto total loss wordt verklaard.
Re: veerpootbrug.
Geplaatst: 07 mei 2013 07:34
door Arjan
Wanneer een klap zo hard is dat beide veerpotenkappen krom gaan is je auto dus ook al toto zonder die brug. Volgens mij moet je niet denken dat bij een aanrijding die veerpootbrug voor meer schade zorgt. Door de verbinding wordt de energie van een klap ook verdeeld over twee kanten waar anders alleen rechts of links alle energie moet opvangen. Bij een klap met hoge snelheid zal dus de kans op een kromme auto toenemen maar dan is de schade, zoals gezegd, zonder die brug ook al ernstig genoeg. Bij lagere snelheden zal door de verdeling van de energie de schade waarschijnlijk minder zijn.
Re: veerpootbrug.
Geplaatst: 07 mei 2013 09:28
door R27
De echte vraag moet zijn wat een veerpootbrug toevoegt aan de rijbeleving in een 1.6.
Re: veerpootbrug.
Geplaatst: 07 mei 2013 10:20
door sersje1
ik heb bij iemand meegereden die er een heeft en voelde je egt bij het stuur werk.
en het idee wat ik ermee had zou zeer mooi aansluiten bij de rest van de plannen.
maar ik dacht als ik een lichte tik rechts krijg hij deze doorgeeft naar links. als je snapt wat ik bedoel
Re: veerpootbrug.
Geplaatst: 07 mei 2013 10:32
door Vinnie
Als de klap zo hard is dat er 1 veerpoot al beschadigd raakt zal de auto al totaal los zijn.
Natuurlijk als de klap echt hard is geeft hij het door naar de andere kant en zal de andere poot ook beschadigd raken, net als de motorkap en de motor zelf.
Maar dan mag je zelf ook zeker blij zijn dat je dat na kan vertellen.
Een lichte zijwaartse aanrijding zal een veerpoot zeker niet van zijn plaats gedrukt worden dit is ongeveer het sterkste deel van de auto.
Re: veerpootbrug.
Geplaatst: 07 mei 2013 10:35
door sj0ertum
Je moet jezelf afvragen of je het wel wil, zo'n veerpootbrug. Bij normaal gebruik hoek jij je auto niet haaks de bocht om. Natuurlijk doet iedereen wel eens gek, maar als je normaal aan het verkeer deel neemt merk je helemaal niets van zo'n veerpootbrug.
Daarnaast kun je slecht bij bepaalde delen onder je motorkap doordat dat ding in de weg zit en je het dus bij onderhoud moet demonteren via je wielkasten. Ik kreeg er eentje bij de aanschaf van m'n auto, maar heb hem verkocht omdat het mij teveel gedoe was.
Re: veerpootbrug.
Geplaatst: 08 mei 2013 06:37
door sersje1
allemaal bedankt voor de eigen ervaringen en tipsn
egte toppers hiero

Re: veerpootbrug.
Geplaatst: 23 mei 2013 19:49
door Rickert
Ik heb er ook 1tje opzitten.. ik merk het verschil nauwlijks als ik de Clio even uitlaat op de Dijk
En zoals Sjoerd aangeeft, verdomde irritant om bougie's te wisselen :lol:
Re: veerpootbrug.
Geplaatst: 23 mei 2013 19:51
door Vinnie
Een auto word ook minder spoor gevoelig, das de voornaamste reden warom ik ze op al mijn auto's zet

Re: veerpootbrug.
Geplaatst: 11 jun 2013 08:45
door cliozwart
Heb je er al 1 opzitten?
Ik vraag me altijd af wat die dingen doen. Om torsiestijfheid te creeeren zit dat ding volledig op de verkeerde plek.
kijk is naar de nieuwere BMW's, kijk daar door de gril heen, daar zie je dikke zwarte buizen diagonaal gemonteerd, met de nadruk op diagonaal....
Re: veerpootbrug.
Geplaatst: 19 jun 2013 19:42
door Wizard
R27 schreef:De echte vraag moet zijn wat een veerpootbrug toevoegt aan de rijbeleving in een 1.6.
Kun je ergens op hangen als je sleutelt.

Nee, alle gekkigheid op een stokje, de winst is een druppel op een gloeiende plaat maar baat het niet, schaadt het niet. En het oogt sportief. Dus voor die paar centen...