Schommelend stationair toerental
Geplaatst: 30 dec 2014 20:49
Hallo,
Ik ben David, 23 jaar en werk als werktuigbouwkundig engineer in Alphen a/d Rijn. Als hobby heb ik een Renault 4 zelf opgeknapt, mijn trots
Voor woon-werk verkeer heb ik een Clio 2 phase II 1.2 16v uit 2003, ook een geweldig ding. Lekker zuinig (1 op 18,5!), airco, elektrische ramen etc. Ondertussen rijd ik er al ruim anderhalf jaar met veel plezier in en hij heeft 140 k op de teller.
Hier een foto van het wagenpark.
De laatste tijd loopt de Clio wat rommelig stationair, bij een koude start schommelt het toerental wat tussen de 1500 en 2000 toeren. Als ik dan het gas in trap lijkt hij eerst wat in te houden voordat hij doortrekt; alsof hij te rijk staat afgesteld.
Als hij daarna een beetje warm begint te worden wil hij soms afslaan als ik de koppeling intrap. Meestal blijft hij wel lopen, maar half-warm voel ik de motor schokken tijdens het stationair draaien. Eenmaal warm schommelt het toerental alleen als ik het gas een heel klein beetje intrap terwijl hij in zn vrij staat. Afslaan doet ie dan niet meer.
Bij de Renault 4 had ik het stationair schroefje op de carb wat ingedraaid, maar dat gaat hier wat lastiger
Na wat googelen zag ik dat het waarschijnlijk aan een vies gasklephuis ligt. Het lijkt me niet echt een probleem waarvoor ik naar de garage zou moeten, aangezien ik zelf redelijk handig ben. Ik heb het geprobeerd met deze howto (iets naar beneden scrollen voor de uitleg voor de 16v uitvoering), maar dit was voor mij net iets beknopt. Ik kon geen manier vinden om het plastic huis omcirkeld met de groene 2 los te krijgen. Ben tot nu toe nog niet zo bekend met al dat "nieuwe" plastic
Kunnen jullie me helpen met wat tips, een uitgebreidere beschrijving en/of eventueel wat foto's?
Ik ben David, 23 jaar en werk als werktuigbouwkundig engineer in Alphen a/d Rijn. Als hobby heb ik een Renault 4 zelf opgeknapt, mijn trots
Hier een foto van het wagenpark.
De laatste tijd loopt de Clio wat rommelig stationair, bij een koude start schommelt het toerental wat tussen de 1500 en 2000 toeren. Als ik dan het gas in trap lijkt hij eerst wat in te houden voordat hij doortrekt; alsof hij te rijk staat afgesteld.
Als hij daarna een beetje warm begint te worden wil hij soms afslaan als ik de koppeling intrap. Meestal blijft hij wel lopen, maar half-warm voel ik de motor schokken tijdens het stationair draaien. Eenmaal warm schommelt het toerental alleen als ik het gas een heel klein beetje intrap terwijl hij in zn vrij staat. Afslaan doet ie dan niet meer.
Bij de Renault 4 had ik het stationair schroefje op de carb wat ingedraaid, maar dat gaat hier wat lastiger
Kunnen jullie me helpen met wat tips, een uitgebreidere beschrijving en/of eventueel wat foto's?
