Pagina 1 van 1

1.5 dci turbo vervangen

Geplaatst: 28 jul 2015 21:01
door mooijman
sinds een tijdje komt er uit mijn clio 1,5 dci 65 veel blauwe rook uit de uitlaat wanneer de motor koud is. Het valt mij ook op dat dit gebeurt vanaf ongeveer 1200 toeren en wanneer de motor warm is de rook weer verdwijnt maar soms komt er nog een beetje door wanneer ik wat gas bijgeef.

na wat speurwerk op het internet lijkt het er erg sterk op dat de turbo defect is.

is er een manier om dit goed te controleren? is het daarnaast mogelijk om zelf de turbo te vervangen en hoe? ik kan nergens een beschrijving vinden voor het vervangen van de turbo in de 1.5 dci modellen.

tips en truuks zijn welkom!

Re: 1.5 dci turbo vervangen

Geplaatst: 29 jul 2015 09:51
door Vinnie
Luchtbuis naar de turbo demonteren.
Aan de schoepen van de turbo draaien, luisteren kijken naar speling en of schrapend geluid ect.

Turbo hoeft niet defect te zijn voor blauwe lucht uit de uitlaat. dit betekend alleen dat er olie word verbrand in de uitlaat.
Dit kan ook door een defecte koppakking komen, speling op de kleppen of aan een verstopte carter ventilatie.

Laat een specialist hier naar kijken :thumbsup:

Re: 1.5 dci turbo vervangen

Geplaatst: 30 jul 2015 15:45
door mooijman
bedankt Vinnie_86,

ik zal het wagentje dan eerst even naar de garage brengen om zeker te zijn van de oorzaak. Ik zal daarna kunnen bekijken of het het waard is om een reparatie te laten uitvoeren.

de carter ventilatie lijkt mij trouwens redelijk eenvoudig om te bekijken? Raken deze snel verstopt?

Re: 1.5 dci turbo vervangen

Geplaatst: 31 jul 2015 12:11
door Vinnie
Ja is relatief eenvoudig te vervangen, er loopt tussen de karterpan en kleppendeksel of luchtfilter (model afhangkelijk) een retour leiding.
Hier tussen zit een filtertje om het "schuim" van de olie te scheiden. deze hoord bij ong 50-60dkm vervangen te worden. Helaas word dit vaak niet gedaan.
Verstop deze bij een turbo motor, komt er veel meer druk bij de nokkenassen en dan wil deze druk ergens kwijt. Vaak door de kleppen en dus langs de turbo door de uitlaat naar buiten.

Hopelijk is het iets simpels als dit. :thumbsup:

Re: 1.5 dci turbo vervangen

Geplaatst: 11 aug 2015 17:00
door mooijman
nou even kleine update:
auto is net bij de garage geweest, EGR schoongemaakt en turbo nagekeken. Turbo had wel iets speling en klein beetje slijtage maar de monteur had niet het idee dat dit het olieverbruik kon verklaren. Verder onderzoek zou erg tijdrovend zijn en hij stelde voor om het blok te reinigen en oliefilter te vervangen. Dit is echter al een anderhalve maand geleden gebeurt ( zowel reiniger als toevoeging gebruikt en oliefilter vervangen ) wat het problem niet opgelost heeft.

het kan nu dus nog meerdere dingen zijn. Ik vraag me af of er niet meer onderzocht had kunnen worden zonder dat de motor uit elkaar moet of er heel veel uren in gestoken moet worden?

de auto verbruikt nu ondertussen 1 liter per 350 km ongeveer wat behoorlijk veel is.. wanneer de motor heet is is de uitstoot zo goed als weg. Het lijkt mij dus op speling ergens in de motor maar de vraag is of repareren uberhaupt een optie is?

Re: 1.5 dci turbo vervangen

Geplaatst: 11 aug 2015 18:15
door Petare
Verbrande olie is wit dacht ik. Jou auto hoeft het niet te verbranden, lekt jou auto die olie niet ergens naar buiten? Kan ook op die koppakking zijn, krukaspakkingen, oliefilter, carter(bout) of ergens anders?

Re: 1.5 dci turbo vervangen

Geplaatst: 12 aug 2015 16:35
door dopestuff
waterverbranding is wit (stoom)