Pagina 1 van 1

Clio 1.2 16V D4F schudt stationair bij koud blok/lage toeren

Geplaatst: 02 dec 2016 15:25
door Rickz
Hallo allemaal :wave:

Na zeer veel info van dit forum geplukt te hebben (van voor aanschaf tot aan probleempjes die ik ermee heb gehad) heb ik nu een issue waar ik niet meer uit kom.

Als ik 's ochtends met de auto weg rijd, schud deze best behoorlijk wanneer ik voor het stoplicht sta (lijkt een beetje op wubwubwubwubwubwub <- snel achterelkaar). hij loopt niet op 3 poten (bobine probleem heb ik ook al gehad, na 2 2e handsjes te hebben gehad vanmorgen maar een nieuwe gekocht en gemonteerd) Naarmate de motor op bedrijfstemperatuur wordt dit steeds minder, het geschudt loopt met de toeren mee in frequentie.

Daarnaast 'hobbelt' hij ook een beetje wanneer ik lager in de toeren rijd, lijkt op de zelfde wubwub als stationair (voornamlijk in de 4e en 5e versnelling). Voorbeeldje; als ik 50/55 rijd in doorschakel naar de 5 om rustig door te commuten begint hij te hobbelen, hoe lager in de toeren des te erger. Niet dat hij op 3 pootjes loopt maar hij laat wel erg duidelijk merken dat hij het niet leuk vind, hoger in de toeren lijkt er niets aan de hand te zijn.

Eergisteren zijn er nieuwe bougies ingekomen (zelfde als er uit gekomen zijn en hij goed op gelopen heeft, NGK weet het type nummer zo niet) en vanmorgen dus een nieuwe bobine.

EGR klep staat op de planning om schoon te maken, maar de klachten hiervan zijn volgens mij meer het hunten in de toeren (dat doet deze dan weer niet). Flesje inlaattraject schoonmaakspul bij de tank ingooien kan ik ook wel proberen, maar geloof zelf niet zo in deze wondermiddeltjes en de symptonen lijken mij te hevig om door een beetje brandstof additief toevoegen verholpen kunnen worden.


Alvast bedankt voor het meedenken!

Re: Clio 1.2 16V D4F schudt stationair bij koud blok/lage to

Geplaatst: 03 dec 2016 11:51
door Arjan
Vervuiling, vetgeslagen inlaattraject? De carterontluchting komt naast de gasklep uit in de luchtinlaat. Haal eens je filter los en kijk of er bruine drab in ligt. Grote kans dat dan je gasklep en stappenmotor ook aan een grote schoonmaak toe zijn.

Re: Clio 1.2 16V D4F schudt stationair bij koud blok/lage to

Geplaatst: 04 dec 2016 02:45
door Rickz
Gaan we morgen even doen! Als het goed is nog een busje remreiniger staan, als ik de boel dan toch los haal kan ik 't beter direct goed aanpakken :thumbsup:

Kan hier het katalysator lampje hierdoor ook gaan branden/knipperen?

Re: Clio 1.2 16V D4F schudt stationair bij koud blok/lage to

Geplaatst: 07 dec 2016 06:54
door Arjan
Weet ik niet zeker. Maar met flink vervuilde lucht die er in gaat zou het aan de uitlaatkant ook best mis kunnen zijn en de lambdasonde's "ruiken" dat. Gevolg is ook dan verkeerd een mengsel.

Re: Clio 1.2 16V D4F schudt stationair bij koud blok/lage to

Geplaatst: 07 dec 2016 08:47
door Rickz
Heb nog geen tijd gehad om er naar te kijken, hoop hier vanavond toch even tijd voor te kunnen maken.

Als ik 's ochtends wegrijd (en hij schud stationair) mag ik absoluut niet teveel gas geven laag in de toeren, doe ik dit wel gaat de motor brommen (alsof een halve cylinder wegvalt) en heb ik weinig vermogen over (standaard heeft hij al niet veel :joker: )

Wanneer dit gebeurd zet ik de auto 5 min aan de kant en start opnieuw, hierna kan ik wel normaal verder rijden (tot het blok warm is niet veel gas geven anders gebeurd het opnieuw, direct opnieuw starten heeft geen zin)

Heb ik al even gereden met de auto heeft hij al bovenstaande problemen niet, gaat dus echt om wanneer het blok echt koud is.

Heb me er even in verdiept en het schoonmaken van het inlaat traject moet denk ik wel lukken, maar kom er net achter dat bij modellen met airco de pomp voor het inlaat zit waardoor deze eerst aan de kant moet. Kon hier zo snel nog niets over vinden, is deze makkelijk te demonteren en aan de kant te schuiven (zonder de leidingen los te halen)?

Kan deze storing trouwens ook met de lambda sensor te maken hebben?

Re: Clio 1.2 16V D4F schudt stationair bij koud blok/lage to

Geplaatst: 07 dec 2016 16:14
door Arjan
Aircopomp is er bij mij niet voor los gegaan. Moet gewoon kunnen.

En de Lambda kan je proberen schoon te maken. Is het probleem dan weg zal je binnenkort een nieuwe moeten hebben.

Re: Clio 1.2 16V D4F schudt stationair bij koud blok/lage to

Geplaatst: 07 dec 2016 19:55
door Rickz
Nou ik ging met goede moed aan de slag, begonnen bij de bout waarvan ik vermoede dat 't het lastigst ging worden. Je mag me toch vertellen hoe je het voor elkaar gekregen hebt om de Inlaat eraf gehaald hebt zonder de airco pomp te verplaatsen..

Fotootje:
https://flic.kr/p/PViXTw
Ik krijg de ratel er niet op zodat ik die bout los kan draaien, laat staan dat ik 'm er überhaupt weer op zou kunnen krijgen.

Re: Clio 1.2 16V D4F schudt stationair bij koud blok/lage to

Geplaatst: 07 dec 2016 23:03
door mox
Lijkt mij dat je een verlengstuk met afgeschuind "vierkantje" nodig gaat hebben, zodat je de dop onder een hoek kunt aandrijven.

Afbeelding

Re: Clio 1.2 16V D4F schudt stationair bij koud blok/lage to

Geplaatst: 08 dec 2016 09:06
door Rickz
Die had ik er ook bij (wel een iets andere maar zelfde principe) maar ook met deze kon ik de bocht niet maken. Airco pomp blijft in de weg zitten..

Zo een heb ik gebruikt:
Afbeelding

Re: Clio 1.2 16V D4F schudt stationair bij koud blok/lage to

Geplaatst: 09 dec 2016 08:16
door Rickz
Vanmorgen was het +-8 graden toen ik wegreed, auto had volgens mij niet echt de neiging om op 3 pootjes te gaan lopen. Lijkt er dus op dat de buitentemperatuur hier ook een aardige rol in spelt, vriezen = ontzettend schudden bij iets te veel gas onderin de toeren op 3 pootjes lopen, stationair boven 0 = iets schudden maar niet meer op 3 pootjes willen lopen.

Kunnen we door deze conclusie gerichter een boosdoener aanwijzen?

Re: Clio 1.2 16V D4F schudt stationair bij koud blok/lage to

Geplaatst: 09 dec 2016 12:42
door NicoK
Ontsteking waarschijnlijk. Bobine, bougiekabels en bougies zelf nakijken. Gasklep of eigenlijk smoorklep want direct geïnjecteerd schoonmaken en het moet goed zijn.

Re: Clio 1.2 16V D4F schudt stationair bij koud blok/lage to

Geplaatst: 09 dec 2016 13:49
door Rickz
Bobine (en dus bougiekabels) en bougies zijn nieuw, liep hierna wel iets soepeler maar probleem was er nog. Ik zal hulp zoeken bij het verwijderen van de airco pomp zodat ik bij het gasklephuis kan komen :thumbsup:

Re: Clio 1.2 16V D4F schudt stationair bij koud blok/lage to

Geplaatst: 09 dec 2016 19:53
door mox
Google: kantelverlengstuk
Volgens mij kan je er dan echt bij met je dop. Jouw kruiskoppeling hulpstukje is onnodig lang. Ik zou de aircopomp lekker laten zitten.

Re: Clio 1.2 16V D4F schudt stationair bij koud blok/lage to

Geplaatst: 10 dec 2016 01:49
door Rickz
Van het weekend daar maar even naar zoeken dan. Heb net een obdII elm327 geleend van een maatje en hij gaf de volgende foutmeldingen: https://flic.kr/p/Q44Kst

Lijkt 't dan niet meer op een niet meewerkende injector? Wil het Inlaat traject sowieso ook schoonmaken.

Re: Clio 1.2 16V D4F schudt stationair bij koud blok/lage to

Geplaatst: 13 dec 2016 10:35
door Rickz
Ik had de foutcodes gewist (omdat ik bang was dat deze er al langer in stonden, de auto reed bij het 'warmere' weer wat beter) stationair pufte hij nog wel en tussen de 1200 en 1700 toeren schudt de auto wel als je rijdt.

Vanmorgen was het weer wat kouder en liep hij even op 3 poten (auto aan de kant gezet voor 5 minuten, kon daarna weer doorrijden) en alleen foutcode P0314 komt naar boven.

Vanmiddag ga ik even kijken of ik zo'n kantelverlengstuk kan vinden (te koop bij de bouwmarkten of moet ik opzoek naar een meer gespecialiseerde winkel?)

Re: Clio 1.2 16V D4F schudt stationair bij koud blok/lage to

Geplaatst: 13 dec 2016 14:24
door mox
Bij bouwmarkten maak je waarschijnlijk weinig kans. Misschien bij Hornbach.
Motiv Tools (http://www.autogereedschap.com) kan je er ongetwijfeld aan helpen. Het is een webshop, maar spullen zijn ook af te halen in Soest. Eigenaar Sacco Burghout is vriendelijk en behulpzaam, ook als iets niet op de site staat.

Re: Clio 1.2 16V D4F schudt stationair bij koud blok/lage to

Geplaatst: 16 dec 2016 06:16
door Arjan
Het is zes jaar geleden dat het bij mijn oude is gedaan... Eigenlijk geen idee meer waarmee. Ik dacht zo'n kniestukje zoals je zelf laat zien.
En anders los je de pomp toch alsnog. Werkt net als een dynamo. Bij terugplaatsen de multisnaar weer netjes opspannen.

Re: Clio 1.2 16V D4F schudt stationair bij koud blok/lage to

Geplaatst: 18 dec 2016 15:54
door Rickz
Heb zo'n kleiner kniestukje geprobeerd waar het inderdaad wel mee wou lukken. Heb echter de Inlaat er niet afgehaald omdat ik eerst de compressie getest heb:
Cilinder 1: 180psi
Cilinder 2: 180psi
Cilinder 3: 120psi
Cilinder 4: 175psi

Dit baard me wel een beetje zorgen en ben ook bang dat ik zelf het euvel niet op kan lossen, als ik het goed heb kan ik het nu dus beter uit een lekke koppakking of verbrande klep zoeken?

De auto gebruikt wel wat olie, gok bijna een liter op zo'n 2000km en ook koelvloeistof heb ik in 40000km 2x iets bij moeten vullen

Hier een foto van bougie uit cilinders 2 en 3 (is wat overbelicht, uit #2 zag er koffiebruin uit die uit #3 een stuk donkerder)
https://flic.kr/p/Q79kDW

Overigens is alleen foutmelding P0314 is weergekomen, overige 2 zijn niet teruggekomen.

De distributieriem moet zo ondertussen ook bijna vervangen worden dus maar even kijken of de auto alle kosten nog waard is :(

Re: Clio 1.2 16V D4F schudt stationair bij koud blok/lage to

Geplaatst: 19 dec 2016 00:40
door NicoK
Denk ik dat je het beter in de zuigerveren kunt zoeken

Re: Clio 1.2 16V D4F schudt stationair bij koud blok/lage to

Geplaatst: 19 dec 2016 09:29
door Rickz
Daarvoor moet het blok nog verder uit elkaar toch? Is dit niet te testen door iets olie door het bougiegat naar binnen te laten lopen en nogmaals de compressie te meten?

Moet ik wel even opzoek naar een andere compressiemeter, die andere hebben we vakkundig gesloopt :lol:

Re: Clio 1.2 16V D4F schudt stationair bij koud blok/lage to

Geplaatst: 24 dec 2016 14:49
door Rickz
Dit topic kan dicht, helaas geen oplossing gevonden en heb de auto vandaag ingeruild op een 206je (toch in het Franse kamp gebleven :P)