Pagina 1 van 1
Piepen van de mulitiriem bij vochtig weer.
Geplaatst: 02 nov 2010 09:02
door sj0ertum
Hee kinders,
Ik heb de laatste weken nu het kouder en natter wordt het probleem dat heel soms en alleen bij een koude motor de mulitiem piept. Als ik dan de koppeling in druk is het weg...Het is vooral bij vochtig weer
Ik verdenk de Dynamo....wat denken jullie er van en wat kan ik er aan doen?
Re: Piepen van de mulitiriem bij vochtig weer.
Geplaatst: 02 nov 2010 10:11
door Age
tijd voor een nieuwe riem lijkt me.
Bij kouder weer moet de dynamo er zwaarder aan trekken, dus loopt zwaarder.
De riem gaat slippen, en piepen...
Of opspannen als het nog kan.
Re: Piepen van de mulitiriem bij vochtig weer.
Geplaatst: 02 nov 2010 10:31
door sj0ertum
Nee een nieuwe riem kan het niet zijn want die zit er pas sinds mei op.
En waarom moet zo'n dynamo harder trekken in de winter?
Re: Piepen van de mulitiriem bij vochtig weer.
Geplaatst: 02 nov 2010 10:40
door ApaX
sj0ertum schreef:Nee een nieuwe riem kan het niet zijn want die zit er pas sinds mei op.
En waarom moet zo'n dynamo harder trekken in de winter?
Dat is vaak alleen in het begin. Dat batterij vraag bij koud weer na het starten wat meer stroom. Zeker omdat het toerental van de dynamo nog laag is vraagt dit best een hoog koppel. Daarnaast is de dynamo best een traag ding, een zwaar stuk koper dat vrij snel geaccelereerd moet worden. ook dit geeft initieel grote koppels. Als de riem eenmaal slipt dan blijft hij vaak slippen tot dat het koppel daalt. Daarnaast zal de vrijwijvings coefficient van de riem dalen als het koud en vochtig is.
Ik heb er zelf ook last van. Ik ga de riem er nog is afhalen en alle poelies schoonmaken. Ik denk dat een touwtje drenk in remmen reiniger en dan zo alle sleuven lang ga om alles eruit te krijgen, misschien met een heel fijn schuurpapiertje het zaakje een heel klein beetje ruw maken. Als dat niet helpt dan ga ik de poelie van de dynamo vervangen.
Re: Piepen van de mulitiriem bij vochtig weer.
Geplaatst: 02 nov 2010 17:18
door Age
en niet te vergeten kachel vol aan, achterruitverwarming aan, lampen aan, misschien ruitenwisser meteen aan... en ja, dan krijgt hij het moeilijk.
Maar een nieuwe riem zegt niet altijd iets hoor.
Maar ff goed na spannen kan misschien helpen....
Mijn ervaring is dat die dingen soms wel wat oprekken.....
Re: Piepen van de mulitiriem bij vochtig weer.
Geplaatst: 02 nov 2010 20:07
door sj0ertum
Ok Dankjewel

Maar een dynamo gaat toch niet sneller draaien als je meer apparaten aan hebt staan? Althans dat dacht ik.... Je accu krijgt wel meer te verduren.
Re: Piepen van de mulitiriem bij vochtig weer.
Geplaatst: 02 nov 2010 20:42
door stefan_
Jawel, de accu wordt sneller ontladen, wat de dynamo moet compenseren.
Re: Piepen van de mulitiriem bij vochtig weer.
Geplaatst: 02 nov 2010 20:48
door sj0ertum
Ok op die manier, weer wat geleerd

Binnenkort krijgt hij een klein beurtje dus dan zal ik er eens naar kijken. Het gebeurt maar heel af en toe dus ik heb er geen haast bij. Werd er alleen aan herinnerd bij het gruwelijke mistig en vochtig weer van afgelopen maandag.
Re: Piepen van de mulitiriem bij vochtig weer.
Geplaatst: 02 nov 2010 21:52
door ApaX
Age schreef:en niet te vergeten kachel vol aan, achterruitverwarming aan, lampen aan, misschien ruitenwisser meteen aan... en ja, dan krijgt hij het moeilijk.
Maar een nieuwe riem zegt niet altijd iets hoor.
Maar ff goed na spannen kan misschien helpen....
Mijn ervaring is dat die dingen soms wel wat oprekken.....
Bij het starten moet de dynamo heel hard optoeren. De krukas acceleratie is na de eerste volle ontbranding enorm en met de overbreng verhouding van de krukas-poelie naar de dynamo is dat een behoorlijk koppel. Samen met de stroom die gevraagd wordt en het vochtige/koude weer begint hij bij het starten vaak met slippen. Hij kan dus ook gaan slippen als het toerental van de motor plots stijgt.
Veelal daalt de wrijvingscoefficient van slippen oppervlakten dus in eerste instantie blijft de riem slippen, vaak tot dat het toerental van de motor stijgt (en het toerental van de dyanmo). Bij hogere toerentallen is het gevraagde koppel van de dyanmo minder en krijgt de riem weer de kans om grip te krijgen.
Om terug te komen op je probleem. Als je er alleen last van hebt met starten dan is er nog niet zoveel aan de hand. Koop een busje spray anti piep spul bij de lokale handel. Dat werkt best aardig. Ik wil je wel waarschuwen met na spannen van de riem. Als je hem te hard aantrekt vernaggel je alle lagers.
Re: Piepen van de mulitiriem bij vochtig weer.
Geplaatst: 02 nov 2010 22:06
door sj0ertum

voor de informatie! Ik vind het altijd wel interessant om de techniek er achter te weten en ik wordt steeds wijzer!
Zo kan ik vroeg of laat een klassieker opknappen
