Pagina 1 van 1
Welke olie in RS phase II
Geplaatst: 05 jan 2011 17:19
door Neliz
Hij geeft af en toe aan dat hij olie nodig heeft. Ik heb nog niet gechecked maar zowieso wel handig om te weten,... welk soort olie gaat er in of is het beste om te gebruiken?
Bedankt!
Re: Welke olie in RS phase II
Geplaatst: 05 jan 2011 17:23
door Triggerhappy
Merk olie 5W40
Re: Welke olie in RS phase II
Geplaatst: 05 jan 2011 19:29
door WKB
ik zou voor 10w40 gaan

5w is wel erg dun
Re: Welke olie in RS phase II
Geplaatst: 05 jan 2011 19:31
door ApaX
Wat triggerhappy zegt. Een merk olie 5w40. Shell helix of castrol edge/magnetic zijn de duurder. Een eurol of een Comma zijn wat betaalbaarder.
Als het motortje heelveel km's heeft gelopen en wat olie verbruik zou je een high milage olie kunnen overwegen.
Re: Welke olie in RS phase II
Geplaatst: 05 jan 2011 19:36
door ApaX
WKB schreef:ik zou voor 10w40 gaan

5w is wel erg dun
een 0w40, 5w40, 10w40 of een 15w40 zijn bij warme motor allemaal even dun. Het eerste getal is de koude viscositeit. Als je op de castrol site kijkt zie je zelfs dat ze voor de 16vtjes een 0w40 aanraden.
Re: Welke olie in RS phase II
Geplaatst: 05 jan 2011 19:51
door WKB
ApaX schreef: een 0w40, 5w40, 10w40 of een 15w40 zijn bij warme motor allemaal even dun. Het eerste getal is de koude viscositeit. Als je op de castrol site kijkt zie je zelfs dat ze voor de 16vtjes een 0w40 aanraden.
dat weet ik, maar met koude motor moet de olie niet al te dun zijn

Re: Welke olie in RS phase II
Geplaatst: 05 jan 2011 20:29
door Arjan
Triggerhappy schreef:Merk olie 5W40
Gaat door voor de koelkast

5W40 is de juiste olie.

Dit doet me gelijk weer ff denken aan
Maarten Jan en Valvoline

Re: Welke olie in RS phase II
Geplaatst: 05 jan 2011 20:58
door hakan
Juiste olie voor clio rs phase 2 is 5W40 merk olie , ikzelf gooi 5w50 erin race olie voor sportief rijden.
Re: Welke olie in RS phase II
Geplaatst: 05 jan 2011 21:49
door Triggerhappy
Arjan schreef:Triggerhappy schreef:Merk olie 5W40
Gaat door voor de koelkast

5W40 is de juiste olie.

Dit doet me gelijk weer ff denken aan
Maarten Jan en Valvoline

YES YES YES wat heb ik nu al gewonnen? de magnetron? de 5 standen temperatuur geregelde aerodynamische föhn? of de electrische tandenborstel met turbofunctie?

Re: Welke olie in RS phase II
Geplaatst: 05 jan 2011 22:07
door Arjan
Triggerhappy schreef:YES YES YES wat heb ik nu al gewonnen? de magnetron? de 5 standen temperatuur geregelde aerodynamische föhn? of de electrische tandenborstel met turbofunctie?

Een liter Valvoline 15W40
En eeuwige roem
Re: Welke olie in RS phase II
Geplaatst: 05 jan 2011 22:16
door Lee
ELF olie of Castrol idd 5w30 of 10w60 en bespaar niet op olie!
Re: Welke olie in RS phase II
Geplaatst: 05 jan 2011 22:44
door Triggerhappy
Arjan schreef:Triggerhappy schreef:YES YES YES wat heb ik nu al gewonnen? de magnetron? de 5 standen temperatuur geregelde aerodynamische föhn? of de electrische tandenborstel met turbofunctie?

Een liter Valvoline 15W40
En eeuwige roem
Aan die olie heb ik natuurlijk niks he :P of ik moet er friet in kunnen bakken:P
Die eeuwige roem klinkt wel goed... daar doe ik het dan maar voor

Re: Welke olie in RS phase II
Geplaatst: 05 jan 2011 22:52
door ApaX
WKB schreef:ApaX schreef: een 0w40, 5w40, 10w40 of een 15w40 zijn bij warme motor allemaal even dun. Het eerste getal is de koude viscositeit. Als je op de castrol site kijkt zie je zelfs dat ze voor de 16vtjes een 0w40 aanraden.
dat weet ik, maar met koude motor moet de olie niet al te dun zijn

Dat wist ik dan weer niet. Wat is daar de gedachte achter?
Re: Welke olie in RS phase II
Geplaatst: 06 jan 2011 17:53
door WKB
ApaX schreef:WKB schreef:ApaX schreef: een 0w40, 5w40, 10w40 of een 15w40 zijn bij warme motor allemaal even dun. Het eerste getal is de koude viscositeit. Als je op de castrol site kijkt zie je zelfs dat ze voor de 16vtjes een 0w40 aanraden.
dat weet ik, maar met koude motor moet de olie niet al te dun zijn

Dat wist ik dan weer niet. Wat is daar de gedachte achter?
In de zomer maakt het niet veel uit, maar nu het erg koud is krimpen alle delen in je motor door de kou, dus de zuigers zitten om het even zo te zeggen "meer klem" in de cilinders.
Als je dan met een heel dunne olie hebt, word de olie makkelijker tussen de zuiger en cilinderwand weg gedrukt dan met iets dikkere olie. Dus krijg je meer slijtage dan.
Re: Welke olie in RS phase II
Geplaatst: 06 jan 2011 21:07
door Neliz
Top!! Nu kan ik met een gerust hart m volgooien

Re: Welke olie in RS phase II
Geplaatst: 20 jan 2011 11:00
door ApaX
Ik heb het een en ander is nagevraagd, ik heb contact gelegd met een advisor van Castrol. Hij zegt in het kort het volgende:
Syntheet t.o.v. niet sysntheet. Beter basis olie, beter bestand tegen hoge temperaturen, verouderd minder snel, smeer film is sterker bij hoge afschuifsnelheden.
Viscositeit:Dat is een iets langer verhaal.
Olieen die bij lage temperatuur dunner zijn voorkomen koude start slijtage. Een 0W doet dat over het algemeen beter dan een 5W. Een 0W40 tov een 5W40 is dat ze bij 100 graden ongeveer de zelfde dikte hebben, bij 0 graden is de 0W40 dunner, en bij 150 graden is de 0W40 dikker. De temperatuurs afhankelijkheid van een 0W40 is minder dan die van een 5/10W40.
Als je een 0W30 met een 10W40 zou vergelijken dan zou je zeggen dat de 0W30 veel dunner is. De 0W30 is bij 0 graden inderdaad dunner, bij 100 graden ook nog iets dunnuer, maar bij 150 graden zijn ze al ongeveer net zo dik, en alles daarboven is de 0W30 dikker.
Re: Welke olie in RS phase II
Geplaatst: 20 jan 2011 11:22
door Arjan
Handige info, heb er weer wat bijgeleerd
Feit blijft dat Renault zelf ook 5W40 adviseerd voor een RS, en nog steeds de olie van Elf erin gooit.
Re: Welke olie in RS phase II
Geplaatst: 20 jan 2011 13:52
door ApaX
Klopt, maar ik weet niet zeker of dit een minimum eis. Net zoiest als bij brandstof. Minimaal ron 95, maar ron 98 is ook prima. Ik rij nu zelf als een tijdje met een 0W40 rond. Terwijl men zegt dat het verbruik iets toe zou nemen merk ik daar niks van. Motortje heeft 231000 gelopen, en verbruikt nu ongeveer 1 liter op 15.000 km. Dan mag ik niet klagen denk ik.
Ik ga is kijken of ik meer info los kan weken bij de technische man van Castrol. Het is misschien wel aardig om hier een wiki over te schrijven.