Topsnelheid 1.6 16v+verbruik

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Triggerhappy
forum member
Contacteer:

Re: Topsnelheid 1.6 16v+verbruik

Bericht door Triggerhappy »

Idd.. begrijpen hoe nou eigenlijk een benzinemotor werkt scheelt al 90% bij het beantwoorden van deze questes. (al zijn we inmiddels wel beetje afgedwaald hoor) :dozey:
Clio RS 172 (verkocht)
Megane GT tce180 (verkocht)
Megane IV GT 205
Megane RS Trophy :sunny:
WKB

Bericht door WKB »

Dat zeker :laugh4:
Maar ik heb de vraag over snelheid en verbruik al een hele poos geleden beantwoord :devilish:
Timmeeeeeh

Bericht door Timmeeeeeh »

Soms komen er hele mooie resultaten uit afgedwaalde discussies :driving:
ApaX

Bericht door ApaX »

Ik wil de discussie best met jullie aangaan. Als er een ander topic voor moet komen over het hoe en wat een otto cyclus is dan is dat prima. Maar als je een zelfonstekende benzine motor 1 op 1 vergelijkt met een diesel dan kan ik je advisren het onderliggende thermodynamische proces te bestuderen. Ze verschillen namelijk juist op het punt van het verbranden.

In feite geven jullie beide al het antwoord. Hoge drukken en temperaturen zorgen voor detonatie. Juist RON 98 kan daar beter tegen. Als RON95 pingelt als gevolg van te vroege osnteking, doet RON 98 dat nog niet. Het motormangament gaat het onsteek moment dus vervroegen, net zolang tot dat pingelen wordt waargenomen of omdat het motormangament niet meer instaat het moment van ontsteken te vervroegen.

back ontopic:
Men adviseerd iemand -waarvan men denkt dat de motor intern vervuild is- om stevig door te trekken. Juist dit kan schade opleveren. Nagloeiden roet deeltje kunnen voor zelfonsteking zorgen. Een hogere octaan brandstof verkleint deze kans. Als het leeuwendeel van de verbranding plaatsvind voor het bovenste dodenpunt (door zelfonsteking) dan tel je de levensduur van een motor in seconden in plaats van kilometers.

Nu weet ik wel dat het in de praktijk niet zo'n drama is. De beste optie om een motor schoon te krijgen is nog altijd zorgen dat het ding goed onderhoud heeft gehad en een tijdje korte ritten vermijden.
WKB

Bericht door WKB »

ApaX schreef:Maar als je een zelfonstekende benzine motor 1 op 1 vergelijkt met een diesel dan kan ik je advisren het onderliggende thermodynamische proces te bestuderen. Ze verschillen namelijk juist op het punt van het verbranden.
ja duuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuh :dizzy2: :sleeping: zoiets noemt men ook een grapje?

Het klopt inderdaad dat brandstof met een hoger octaan gehalte minder snel de neiging heeft tot zelfontbranding.
Ook weet de computer niet dat je RON 95 of RON 98 tankt. Voor de leken, RON: Research Octane Number
Hetgene wat het ontstekingstijdstip bepaald is zoals ApaX al zegt de pingelsensor.
ApaX

Bericht door ApaX »

WKB schreef: Ook weet de computer niet dat je RON 95 of RON 98 tankt.
Dat hoeft de computer ook niet te weten. Zolang de kenvelden in de compter toelaten dat de ontsteking vervroegt wordt doet hij dit. Zodra er pingelen wordt waargenomen gaat hij het onsteek tijdstip weer iets verlaten. Bij 95 benzine komt dit moment eerder.

Als je me anders wijs kan maken dan nodig ik je uit dat te doen.
WKB

Bericht door WKB »

ApaX schreef:Dat hoeft de computer ook niet te weten. Zolang de kenvelden in de compter toelaten dat de ontsteking vervroegt wordt doet hij dit. Zodra er pingelen wordt waargenomen gaat hij het onsteek tijdstip weer iets verlaten. Bij 95 benzine komt dit moment eerder.

Als je me anders wijs kan maken dan nodig ik je uit dat te doen.
Uit mijn vorige bericht zeg ik toch en blijkt toch ook dat ik het volkomen met je eens ben? Ik wil je heus wel proberen anders wijs te maken maar dan is dat wel een onzin verhaal.

Want jouw verhaal "klopt" als een kouwe diesel :laugh4: :wink:
ApaX

Bericht door ApaX »

WKB schreef: Uit mijn vorige bericht zeg ik toch en blijkt toch ook dat ik het volkomen met je eens ben?
Lezen is een vak, ik ben er soms niet zo goed in...... :laugh4:
Triggerhappy
forum member
Contacteer:

Bericht door Triggerhappy »

ApaX schreef:
In feite geven jullie beide al het antwoord. Hoge drukken en temperaturen zorgen voor detonatie. Juist RON 98 kan daar beter tegen. Als RON95 pingelt als gevolg van te vroege osnteking, doet RON 98 dat nog niet. Het motormangament gaat het onsteek moment dus vervroegen, net zolang tot dat pingelen wordt waargenomen of omdat het motormangament niet meer instaat het moment van ontsteken te vervroegen.
Ik ga toch weer de knuppel in het hoenderhok gooien hoor :smash:

Pingelen is niet het gevolg van een te vroege ontsteking geïnitieerd door het motormanagement, het is het gevolg van een ZELFdetonatie door te hoge temperatuur/gloeiende kooldeeltjes etc.

Als de motor dus gaat pingelen zou de ontsteking juist vroeger moeten komen. Als je de ontsteking nog verder zou verlaten dan zou er niets meer te ontsteken zijn omdat dan alles al gedetoneerd/verbrand is... :rolleyes3:

Of mis ik hier nou een stuk van het verhaal? :dizzy2:
Clio RS 172 (verkocht)
Megane GT tce180 (verkocht)
Megane IV GT 205
Megane RS Trophy :sunny:
ApaX

Bericht door ApaX »

Triggerhappy schreef: Pingelen is niet het gevolg van een te vroege ontsteking geïnitieerd door het motormanagement, het is het gevolg van een ZELFdetonatie door te hoge temperatuur/gloeiende kooldeeltjes etc.
De defenitie schiet hier een beetje te kort, en de termen pingelen en pre-ignition worden een beetje door elkaar gebruikt. Ook in de boeken is dat vaak niet echt duidelijk. Het normale pinglen van een schone niet heet lopende motor gaat een beetje als volgt:

Tijdens de compressie slag, ergens tussen 30 tot 10 graden voor het bovenste dode punt wordt er onstoken. Circa 1 ms daarna is de feitelijk start van de verbranding. De verbranding is normaal gesproken een vlamfront dat als een soort groter wordende bol door de verbrandingskamer loopt. Piek drukken en temperaturen vinden dan plaats ongeveer 5 a 10 graden na het bovenste dode punt. De zuiger zakt weer, door expansie daalt de temperatuur en loopt de verbranding langszaam af.

Als alles goed gaat probeert gaat het motormanagement de onsteking te vervroegen. Staat de otsteking iets vroeger, dan begint de verbranding iets vroeger. Het vlamfront gaat door de verbrandingskamer lopen en zorgt voor drukgolven, druk stijging, temperatuur stijging. Hierdoor onstaat in nog niet verbrande delen van het mengsel detonatie. Als gevolg van de verbranding onstaat er detonatie in andere delen van het megnsel. Dit is een vrij goed beheersbaar fenomeen. Wordt er pinglen waargenomen, dan gaat de onsteking weer iets later. Zo blijft het motormanagment continu het moment van ontsteken aanpassen.

Detonaite als gevolg van echt zelfonsteking (gloeiende roetdeeltjes) is niet beheersbaar. Ook al onsteek je niet, het gaat toch branden. De engie optie die je hebt is de brandstof toevoer afsluiten. Deze vorm van pingelen is zeldzaam en kan in no time tot enorme schade leiden. Als de verbranding echt te vroeg is en die ene zuigier wil de andere kant op dan is het snel afgelopen. Dat zijn de gevallen dat je de zuiger en drijfstang via een nog niet bestaand gat de motor verlaten.

98 benzine geeft het management systeem de kans om iets vroeger te osnteken. Daardoor lopen, zonder dat de verbranding gaat pinglen, de piek drukken en temperaturen in de verbrandingskamer iets op. En dat is nu precies wat je wil als je roet af wil branden. Gemiddelde motor temperatuur zal waarschijnlijk niet of nauwelijks veranderen. Combineer dat met een mengsel met een lucht zuurstof overschot en je kan roet effectief afbranden.
WKB

Bericht door WKB »

ApaX schreef:Combineer dat met een mengsel met een lucht zuurstof overschot en je kan roet effectief afbranden.
Zoals de diesels altijd doen :laugh4: Altijd een mooi luchtoverschot :mad:
ApaX schreef:Het vlamfront gaat door de verbrandingskamer lopen en zorgt voor drukgolven, druk stijging, temperatuur stijging. Hierdoor onstaat in nog niet verbrande delen van het mengsel detonatie. Als gevolg van de verbranding onstaat er detonatie in andere delen van het megnsel. Dit is een vrij goed beheersbaar fenomeen.
Dit ben ik niet met je eens. Als je naast het vlamfront dat door de bougie is ontstoken een 2de vlamfront krijgt in de cilinder, gaan de 2 vlamfronten met elkaar botsen.
Daardoor krijg je een ongelijkmatig lopende verbranding met plaatselijk heel erg hoge drukken door de trillende gasmassa, en dan loop je kans een grote beschadigingen aan de zuiger.
ApaX

Bericht door ApaX »

WKB schreef: Daardoor krijg je een ongelijkmatig lopende verbranding met plaatselijk heel erg hoge drukken door de trillende gasmassa, en dan loop je kans een grote beschadigingen aan de zuiger.
Dat ben ik met je eens, het pingelen is ook niet goed voor de motor. Omdat te vroege ontsteking de oorzaak is, is deze vorm van pingelen goed beheersbaar.
dion
forum starter
Contacteer:

Bericht door dion »

Heee

ben nu dus een tijdje aan het koetsen met m'n clio en het verbruik komt uit tussen de 9.0 en de 9.6\100 km
en met een volle tank bezine +-400 km kan wat meer of wat minder zijn.

is dit acceptabel??
ben overigens geen overdreven snelle rijder

gr dion
ClioMarcel

Bericht door ClioMarcel »

ik reed gemiddeld 1 op 14,5 met me 1.6 16V Sport Clio 2 ph 1 ..

heb zelfs al wel es een gemiddelde gehaald van 1 op 17.2 .... :oops:
dion
forum starter
Contacteer:

Bericht door dion »

Geen reacties meer???
ApaX

Bericht door ApaX »

Ik vind het erg veel, Ik verbruik met veel snelweg km ongeveer 8 l/100 km op lpg. Als ik dat zou omrekenen naar benzine dan is dat ongeveer 6.5 l/100 km. Ik moet toegeven dat ik over het algemeen niet echt een zware rechtervoet heb, vaak kan ik niet harder dan 100 op de snelweg.

Heb je een stevige rijstijl en ben je vooral een late remmer dan is een verbruik van 9 l/100km normaal.
WKB

Bericht door WKB »

Ik zit meestal rond tussen de 7 en 8 liter per 100 KM, ik rijd als ik op de snelweg zit voor woon werkverkeer gewoon 100 omdat het een kort stukje is, verder op 60 en 80 wegen heb ik heb altijd op de cruise control staan.

En ik heb dan ook nog wel is de momenten dat ik hem even vol doortrap, dus 9 liter per 100km zou ik toch echt m'n rijstijl flink moeten aanpassen om zulke getallen te halen.

@Marcel

:o gemiddeld 1 op 17,2????

Rij je wel als een oud vrouwtje :smash:
zarok
forum starter
Contacteer:

Bericht door zarok »

Vind jouw verbruik aan de hoge kant.

Op lpg verbruik ik 6.5 l / 100
Op euro 98 verbruik ik 5.8 l / 100
Renault Clio 2.3 2006 Community 1.2 16v LPG G3
WKB

Bericht door WKB »

dan moet ik maar is een zuinig rijden cursus bij jou volgen :smash:

Neem aan dat je dan nooit overdreven veel gas geeft?
niels001

Bericht door niels001 »

Hoe vroeger je de onsteking kan zetten (zonder pingel) hoe beter! Andere benzine met hoger octaan , kan je de onstekling agressiever afstellen :grin: Je kan ook van je ron 95 ron 100 maken met toevoegingen.

gr
jstalknecht

Bericht door jstalknecht »

Het enige probleem is met ron 98 waar tank je dat nog tegenwoordig want shell V power en Bp ultimate zijn als het goed is allebij ron 85 brandstoffen met adative in de brandstof. Ik heb zlef van de winter een paar keer octaangbooster in mijn brandstof gedaan en het kan natuurlijk tussen mijn oren zitten maar ik had het gevoel als of de motor levendiger was als zonder de octaanbooster. en mijn clio 3 1.6 automaat gaat voglens mij ot ongeveer 190. ik heb de auto nooit echt voluit geprobeerd maar heb in Duitsland eenkeer dik 180 gereden met moeite. :driving: :rolleyes4:
WKB

Bericht door WKB »

ik verwijs jullie beide graag naar de discussie die hier aan vooraf is gegaan :smash: (pagina 1)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Clio 2 Motorisch (vraag & antwoord)”