Pagina 1 van 1
Hoog stationair
Geplaatst: 03 jun 2012 13:54
door Solar
Hallo allemaal.
Vorige week een Clio 1.2 uit 1996 gekocht. Prima auto, maar één 'dingetje'
Hij loopt als hij warm is heel hoog stationair. Na wat gegoogle kwam ik op een topic op deze website uit:
http://www.clioclub.info/forum/viewtopi ... 75&t=13757
Dit lijkt precies op mijn probleem, dus ik heb het luchtfilter er af gehaald om eens te kijken of de gasklep goed terugkomt.
Die blijft niet hangen, maar wordt gewoon tegengehouden door een onderdeeltje waarvan ik niet weet wat het is (groene pijltje rechtsonder)
Boven zit een aanslag (groene pijltje lnksboven), die volgens mij bedoeld is voor het stationair afstellen, maar daar komt hij dus bij lange na niet tegenaan.
Ik heb even een fotootje gemaakt om het te verduidelijken.
Wat is dat onderdeeltje rechts onder en waar dient het voor?
Klopt het dat dat de gashuisklep moet tegenhouden?
Alvast bedankt voor jullie reactie's.

Re: Hoog stationair
Geplaatst: 04 jun 2012 18:03
door Solar
Na nog een hele tijd rondgegoogled te hebben, denk ik nu te weten wat dat onderdeeltje is: de stappenmotor.
In koude toestand (als ik net de auto gestart heb) staat dat ding dus blijkbaar 'ingedrukt'. De auto loopt prima stationair. Na een tijdje gereden te hebben, begint de motor heel veel toeren te maken. Ik vermoed dat de stappenmotor dan dus tegen de 'gashendel' aanduwt, waardoor de gasklep te ver open blijft staan.
Waarom doet die stappenmotor dat?
Re: Hoog stationair
Geplaatst: 04 jun 2012 19:24
door Arjan
Stappenmotor is, zeg maar, de "automatische choke" die er voor zorgt dat bij kou de motor niet afslaat maar hoger in de toeren loopt.
Als die dat dus ook bij een warme motor doet is de aansturing verkeerd. Waarschijnlijk door een defecte tempratuur sensor.
Re: Hoog stationair
Geplaatst: 04 jun 2012 19:56
door Solar
Arjan schreef:Stappenmotor is, zeg maar, de "automatische choke" die er voor zorgt dat bij kou de motor niet afslaat maar hoger in de toeren loopt.
Als die dat dus ook bij een warme motor doet is de aansturing verkeerd. Waarschijnlijk door een defecte tempratuur sensor.
Ik heb de stekker uit de stappenmotor getrokken en ben een eindje gaan rijden.
Rijdt prima nu, dus dat is inderdaad het probleem.
Ik zal van de week eens die temperatuur sensor vervangen.
Re: Hoog stationair
Geplaatst: 13 jun 2012 16:15
door Jamez
W000000t?! Jij lost hier gewoon mijn probleem op.
Ik heb dus (jij had mijn topic als vb) de stappenmotor vervangen, t is nu beter maar soms blijft die nog hoog hangen. Inderdaad bij warme motor.
Hoe fix ik dit?
Re: Hoog stationair
Geplaatst: 13 jun 2012 23:25
door 16Vke
en op welk toerental blijft ie dan hangen? 1500rpm?
Ik heb dit ook gehad met mijn clio 1.8 16v, als ik over de 4000rpm ging, bleef die met warme motor altijd op 1500rpm hangen.
Misschien zoals bij mij, dat de ECU een verstoord signaal doorgeeft/ontvangt en dat ie niet weet dat ie stil staat?
Re: Hoog stationair
Geplaatst: 22 jul 2012 00:35
door schummi02
Dit lijkt op hetzelfde probleem als ik bij mijn Clio 1,4 energy motor heb.
Alleen gaat de motor bij mij rustig naar de 4500 á 5000 toeren..
De stappenmotor drukt de gasklep open, maar regelt verder totaal niet meer, of de auto nu koud of warm is...
Heb al een temp-zender vervangen, aan de zijkant van het blok, onder de verdeler..
Weet iemand of er soms 2 temp-sensoren opzitten?
Re: Hoog stationair
Geplaatst: 23 aug 2012 15:43
door bassyyyy
ik heb hetzelfde probleem, de ene keer doet ie t wel, de andere keer niet, dacht dus eerst water in de benzine ofzo, maar denk niet dat dat t is. stappenmotor al een keer schoongemaakt, gasklephuis is ook schoon.
nog steeds hetzelfde probleem, motor komt elke rit wel goed op temperatuur, dagelijks woon werk 75 km. m.u.v. het weekend.
Re: Hoog stationair
Geplaatst: 23 aug 2012 17:21
door Vinnie
Arjan schreef:Stappenmotor is, zeg maar, de "automatische choke" die er voor zorgt dat bij kou de motor niet afslaat maar hoger in de toeren loopt.
Als die dat dus ook bij een warme motor doet is de aansturing verkeerd. Waarschijnlijk door een defecte tempratuur sensor.
Re: Hoog stationair
Geplaatst: 23 aug 2012 18:10
door bassyyyy
welke is dat dan ? de olietemperatuur sensor of de watertemperatuursensor ? of nog een andere ?