Hoog stationair

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
Solar

Hoog stationair

Bericht door Solar »

Hallo allemaal.
Vorige week een Clio 1.2 uit 1996 gekocht. Prima auto, maar één 'dingetje'
Hij loopt als hij warm is heel hoog stationair. Na wat gegoogle kwam ik op een topic op deze website uit: http://www.clioclub.info/forum/viewtopi ... 75&t=13757

Dit lijkt precies op mijn probleem, dus ik heb het luchtfilter er af gehaald om eens te kijken of de gasklep goed terugkomt.
Die blijft niet hangen, maar wordt gewoon tegengehouden door een onderdeeltje waarvan ik niet weet wat het is (groene pijltje rechtsonder)
Boven zit een aanslag (groene pijltje lnksboven), die volgens mij bedoeld is voor het stationair afstellen, maar daar komt hij dus bij lange na niet tegenaan.
Ik heb even een fotootje gemaakt om het te verduidelijken.
Wat is dat onderdeeltje rechts onder en waar dient het voor?
Klopt het dat dat de gashuisklep moet tegenhouden?

Alvast bedankt voor jullie reactie's.

Afbeelding
Solar

Re: Hoog stationair

Bericht door Solar »

Na nog een hele tijd rondgegoogled te hebben, denk ik nu te weten wat dat onderdeeltje is: de stappenmotor.

In koude toestand (als ik net de auto gestart heb) staat dat ding dus blijkbaar 'ingedrukt'. De auto loopt prima stationair. Na een tijdje gereden te hebben, begint de motor heel veel toeren te maken. Ik vermoed dat de stappenmotor dan dus tegen de 'gashendel' aanduwt, waardoor de gasklep te ver open blijft staan.
Waarom doet die stappenmotor dat?
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Stappenmotor is, zeg maar, de "automatische choke" die er voor zorgt dat bij kou de motor niet afslaat maar hoger in de toeren loopt.
Als die dat dus ook bij een warme motor doet is de aansturing verkeerd. Waarschijnlijk door een defecte tempratuur sensor.
Solar

Bericht door Solar »

Arjan schreef:Stappenmotor is, zeg maar, de "automatische choke" die er voor zorgt dat bij kou de motor niet afslaat maar hoger in de toeren loopt.
Als die dat dus ook bij een warme motor doet is de aansturing verkeerd. Waarschijnlijk door een defecte tempratuur sensor.
Ik heb de stekker uit de stappenmotor getrokken en ben een eindje gaan rijden.
Rijdt prima nu, dus dat is inderdaad het probleem.
Ik zal van de week eens die temperatuur sensor vervangen.
Jamez

Bericht door Jamez »

W000000t?! Jij lost hier gewoon mijn probleem op.

Ik heb dus (jij had mijn topic als vb) de stappenmotor vervangen, t is nu beter maar soms blijft die nog hoog hangen. Inderdaad bij warme motor.
Hoe fix ik dit?
16Vke
forum member
Contacteer:

Bericht door 16Vke »

en op welk toerental blijft ie dan hangen? 1500rpm?
Ik heb dit ook gehad met mijn clio 1.8 16v, als ik over de 4000rpm ging, bleef die met warme motor altijd op 1500rpm hangen.
Misschien zoals bij mij, dat de ECU een verstoord signaal doorgeeft/ontvangt en dat ie niet weet dat ie stil staat?
Afbeelding
If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling- Paul Walker
schummi02

Bericht door schummi02 »

Dit lijkt op hetzelfde probleem als ik bij mijn Clio 1,4 energy motor heb.
Alleen gaat de motor bij mij rustig naar de 4500 á 5000 toeren..
De stappenmotor drukt de gasklep open, maar regelt verder totaal niet meer, of de auto nu koud of warm is...
Heb al een temp-zender vervangen, aan de zijkant van het blok, onder de verdeler..
Weet iemand of er soms 2 temp-sensoren opzitten?
bassyyyy
forum member
Contacteer:

Bericht door bassyyyy »

ik heb hetzelfde probleem, de ene keer doet ie t wel, de andere keer niet, dacht dus eerst water in de benzine ofzo, maar denk niet dat dat t is. stappenmotor al een keer schoongemaakt, gasklephuis is ook schoon.
nog steeds hetzelfde probleem, motor komt elke rit wel goed op temperatuur, dagelijks woon werk 75 km. m.u.v. het weekend.
Groet, Bas Jan.

klik op de auto's hier onder voor mn oude en nieuwe project
AfbeeldingAfbeelding
Clio 16v ombouw & BMW 118D
Vinnie
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Vinnie »

Arjan schreef:Stappenmotor is, zeg maar, de "automatische choke" die er voor zorgt dat bij kou de motor niet afslaat maar hoger in de toeren loopt.
Groeten, Vincent.
bassyyyy
forum member
Contacteer:

Bericht door bassyyyy »

welke is dat dan ? de olietemperatuur sensor of de watertemperatuursensor ? of nog een andere ?
Groet, Bas Jan.

klik op de auto's hier onder voor mn oude en nieuwe project
AfbeeldingAfbeelding
Clio 16v ombouw & BMW 118D
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Clio 1 Motorisch (vraag & antwoord)”