Elektronized schreef:Hey mede-Cliorijders,
Ik zag vandaag dat ik mijn Clio kon laten chiptunen voor 299 euro (98pk -> 109pk & 107Nm -> 122Nm)
Wordt met een dyno-test gedaan. Als dit klopt is dit redelijk goedkoop en zijn dit grote waarden.
In hoeverre is dit betrouwbaar ? Ik las namelijk ergens dat een benzinemotor zonder turbo chippen maar een pk winst tot +- 3pk zou opleveren.
Tuners beloven veel en bij sommige krijg je zelfs een uitdraai mee als bewijs voor het meervermogen (rollenbank uitdraai). Totdat je gaat rollen bij een onafhankelijke... Sommige auto's halen dan geen eens hun standaard waarden. Ikzelf ben jaren lang lid geweest van diverse Alfaclubs, heb een eigen club -gehad (draai nog mee achter de schermen)- alsook jaren lang meegedraaid in het tuningswereldje. Of me dat een specialist maakt? Nee. Zeker niet. Wel heb ik in de loop der jaren een hoop informatie vergaart omtrent het wel en wee van tunen. Los daarvan, waarom halen sommige tuners altijd hun opgegeven waardes op de bank? Stel een auto gaat van 100 naar 110 na het chippen. Dat zou dus betekenen dat iedere motor de opgegeven fabriekswaardes zouden moeten redden. En precies. En dat het tunen evenveel effect heeft onder alle omstandigheden en aanpassingen. Is naïef dan niet treffend? Geen motor is 100% identiek. Dat zegt genoeg.
Ik kwam zelf terecht bij een tuner, die niet bekend was in het Alfawereldje. Wel met Alfa. Van de 'huistuner' van Alfa had ik vaker uitdraaien gezien die mij niet aanstonden (lijnrechte krommes die totaal niet overeenkwamen met de krommes bij andere vermogenstesten). Teveel beloftes. Ook op papier. En als elders de resultaten niet overeenkwamen, lag het altijd aan de anderen. Enfin, de tuner waar ik terecht kwam zei doodleuk,
"ik kan het proberen, maar het is standaard software dus of je resultaat boekt, geen idee. En het is jouw risico". En daar houd ik van! Datzelfde gold voor de nokkenupgrade en alles wat er aan vasthing. Één ding is me duidelijk geworden, tuners die PK's beloven, trek ik in twijfel. Misschien wel ten onrechte, maar met gezonde argwaan is niks mis.
Maar, om je vraag "loont het om te chippen" te beantwoorden? Wat verwacht je er van? Ik lees 3PK, maar beste jongen, dat is papier. Dat zegt nul-komma-niks over je beleving. En daar doe je het voor. De meeste mensen die 1.2, 1.4 en een 1.6 tunen, doen dat om de dip te overwinnen. Ergens zal je auto loom aanvoelen en meestal gaat dat om het toerenbereik waarin je het vaakts komt. Daarin zul jij je winst willen boeken. Wat maakt het topvermogen dan uit? Wat je kunt doen om de driveability te verbeteren is, bijvoorbeeld, een katvervanger en je aanzuiging verleggen tot achter de bumper i.c.m een luchtdoorlatendere sportfilter (inleg, niet open. Open luchtfilters zorgt bovenin voor meer vermogen maar killed onderin PK's. Heeft te maken met de druk opbouw) en zorg voor een coldairintake. Mocht je dat niet afdoende zijn zou ik kiezen voor een chip op maat. Laat hem dan zo afstellen dat je max-koppel zo vroeg mogelijk wordt bereikt. Dat zorgt voor de meeste beleving.

Ga je op het circuit dabbelen is het een ander verhaal. Deze gasten willen juist bovenin hun vermogen.
Blind chippen oftewel standaard softwaren laten inlezen, eerlijk waar, begin er niet aan.