Hey mede-Cliorijders,
Ik zag vandaag dat ik mijn Clio kon laten chiptunen voor 299 euro (98pk -> 109pk & 107Nm -> 122Nm)
Wordt met een dyno-test gedaan. Als dit klopt is dit redelijk goedkoop en zijn dit grote waarden.
In hoeverre is dit betrouwbaar ? Ik las namelijk ergens dat een benzinemotor zonder turbo chippen maar een pk winst tot +- 3pk zou opleveren.
Alweer een chiptuning vraagje..
- Elektronized
- forum member
- Berichten: 383
- Lid geworden op: 01 nov 2010 18:18
- Locatie: Aalst (België)
- Contacteer:
Re: Alweer een chiptuning vraagje..
Tuners beloven veel en bij sommige krijg je zelfs een uitdraai mee als bewijs voor het meervermogen (rollenbank uitdraai). Totdat je gaat rollen bij een onafhankelijke... Sommige auto's halen dan geen eens hun standaard waarden. Ikzelf ben jaren lang lid geweest van diverse Alfaclubs, heb een eigen club -gehad (draai nog mee achter de schermen)- alsook jaren lang meegedraaid in het tuningswereldje. Of me dat een specialist maakt? Nee. Zeker niet. Wel heb ik in de loop der jaren een hoop informatie vergaart omtrent het wel en wee van tunen. Los daarvan, waarom halen sommige tuners altijd hun opgegeven waardes op de bank? Stel een auto gaat van 100 naar 110 na het chippen. Dat zou dus betekenen dat iedere motor de opgegeven fabriekswaardes zouden moeten redden. En precies. En dat het tunen evenveel effect heeft onder alle omstandigheden en aanpassingen. Is naïef dan niet treffend? Geen motor is 100% identiek. Dat zegt genoeg.Elektronized schreef:Hey mede-Cliorijders,
Ik zag vandaag dat ik mijn Clio kon laten chiptunen voor 299 euro (98pk -> 109pk & 107Nm -> 122Nm)
Wordt met een dyno-test gedaan. Als dit klopt is dit redelijk goedkoop en zijn dit grote waarden.
In hoeverre is dit betrouwbaar ? Ik las namelijk ergens dat een benzinemotor zonder turbo chippen maar een pk winst tot +- 3pk zou opleveren.
Ik kwam zelf terecht bij een tuner, die niet bekend was in het Alfawereldje. Wel met Alfa. Van de 'huistuner' van Alfa had ik vaker uitdraaien gezien die mij niet aanstonden (lijnrechte krommes die totaal niet overeenkwamen met de krommes bij andere vermogenstesten). Teveel beloftes. Ook op papier. En als elders de resultaten niet overeenkwamen, lag het altijd aan de anderen. Enfin, de tuner waar ik terecht kwam zei doodleuk, "ik kan het proberen, maar het is standaard software dus of je resultaat boekt, geen idee. En het is jouw risico". En daar houd ik van! Datzelfde gold voor de nokkenupgrade en alles wat er aan vasthing. Één ding is me duidelijk geworden, tuners die PK's beloven, trek ik in twijfel. Misschien wel ten onrechte, maar met gezonde argwaan is niks mis.
Maar, om je vraag "loont het om te chippen" te beantwoorden? Wat verwacht je er van? Ik lees 3PK, maar beste jongen, dat is papier. Dat zegt nul-komma-niks over je beleving. En daar doe je het voor. De meeste mensen die 1.2, 1.4 en een 1.6 tunen, doen dat om de dip te overwinnen. Ergens zal je auto loom aanvoelen en meestal gaat dat om het toerenbereik waarin je het vaakts komt. Daarin zul jij je winst willen boeken. Wat maakt het topvermogen dan uit? Wat je kunt doen om de driveability te verbeteren is, bijvoorbeeld, een katvervanger en je aanzuiging verleggen tot achter de bumper i.c.m een luchtdoorlatendere sportfilter (inleg, niet open. Open luchtfilters zorgt bovenin voor meer vermogen maar killed onderin PK's. Heeft te maken met de druk opbouw) en zorg voor een coldairintake. Mocht je dat niet afdoende zijn zou ik kiezen voor een chip op maat. Laat hem dan zo afstellen dat je max-koppel zo vroeg mogelijk wordt bereikt. Dat zorgt voor de meeste beleving.
Blind chippen oftewel standaard softwaren laten inlezen, eerlijk waar, begin er niet aan.
Re: Alweer een chiptuning vraagje..
Oh, ik realiseer me net dat er in diverse autowerelden kwaad bloed wordt gezet met teksten over chiptuning en de meningen daarover nogal uiteen lopen. Let derhalve wel: wat er staat is zoals ik het heb ervaren in de loop der jaren en de conclusies die ik heb getrokken. Natuurlijk wel aan de hand van 'testen'. Wat natuurlijk niet per definitie betekent dat ik hiermee patent wil afdwingen op de waarheid. De bedoeling is mijn ervaring neer te zetten als verlengde van mijn advies. Een mening. Ik ben mij er ter dege van bewust dat er meningen zullen zijn die niet hierop aansluiten.
- Entity_Razer
- forum member
- Berichten: 662
- Lid geworden op: 01 aug 2010 21:48
- Locatie: Antwerpen - Belgïe
- Contacteer:
Re: Alweer een chiptuning vraagje..
Elektro, ik zou zeggen spreek op RCB ofzo even -Jo- aan en vraag hem wat info. 1 of 2 keer per jaar organiseerd hij in Goes in samenspraak met FastChip een dyno day + optie tot custom mapping. Hij zal je een iets realistischer beeld kunnen geven van wat chiptuning voor je kan doen, maar verwacht geen wonderen.
Op zijn best denk ik zal je onderin misschien wat winnen door een betere afstelling en ga je de auto wat fijner vinden om mee te rijden.
Op meer moet je echt niet hopen.
Op zijn best denk ik zal je onderin misschien wat winnen door een betere afstelling en ga je de auto wat fijner vinden om mee te rijden.
Op meer moet je echt niet hopen.
Revvin' up your engine listen to her howlin' roar,
Metal under tension beggin' you to touch and go !
Metal under tension beggin' you to touch and go !
- roylee
- forum member
- Berichten: 496
- Lid geworden op: 27 okt 2011 17:35
- Locatie: Veenendaal
- Contacteer:
Re: Alweer een chiptuning vraagje..
mensen spreken kwaad omdat "het maar 3 pk" meer oplevert. maar heb je de vermogen-toeren kromme gezien van KTR?? Ik had het allang geweten. Zit er ook aan te denken om mijne te laten remappen. Het liefst met software die het zelfde is of heel dicht in de buurt komt van KTR. Zie source:http://www.k-tecracing.com/show_product ... 40&appid=4
Het vermogen is dan wel 3 pk meer maar wel gelijk bij 2500 rpm ipv 5500.
Het vermogen is dan wel 3 pk meer maar wel gelijk bij 2500 rpm ipv 5500.
- zarok
- forum starter
- Berichten: 185
- Lid geworden op: 14 sep 2010 21:13
- Locatie: Alkmaar/Zevenhuizen Zh
- Contacteer:
Re: Alweer een chiptuning vraagje..
Nee, dat bij 2500 toeren is het koppel wat jij bedoelt. Paars is nieuw koppel en pk, blauw voor de tuning. Dat denk ik..
Over het hele toerenverloop heb je dus maar iets meer koppel en iets meer pk.
Over het hele toerenverloop heb je dus maar iets meer koppel en iets meer pk.
Renault Clio 2.3 2006 Community 1.2 16v LPG G3
-
Shiftgear
Re: Alweer een chiptuning vraagje..
Uit de atmo's trek je max 3 tot 7 pk aan de wielen afhankelijk van de staat van de motor, wel een veel betere respons en ongeveer 10-12 nm zowel onderin als in het middengebied.
Ik krijg het schijt van die kant en klare prullen. Voor de 1000ste x, er zijn geen 2 identieke motoren. Een mapping diend custom te gebeuren of je doet het beter niet tenzij je geld teveel hebt.
Dikwijls krijg ik mensen over de vloer die een mapping hebben laten doen bij een "collega tuner" van Fastchip, om te rollen op een goed ge-eikte bank. In 95% van de gevallen is de teleurstelling bijzonder groot. Zo heb ik héél veel voorbeelden, te vinden op rtc in de dynotopics.
Probleem is dat het interactieve aanbod zo groot is dat je eigenlijk vraagt om opgelicht te worden van zodra je internet opent. ZIP en V-tune beweren custom te mappen terwijl dit helemaal niet waar is. Ze rammen er een pre-programmed pakket in and that's it! In sommige gevallen is het zo erg dat ze een print mee geven van een andere auto en ik heb zelfs een geval waarbij de auto rotslecht liep en zelfs een pak minder vermogen haalde dan de std waarde. (Boy V.O en Dennis Db)
Alvorens de stap te nemen om naar een bepaalde tuner te gaan zou ik eerst zoveel mogelijk info proberen te verzamelen, ongeacht wie het is. Het zou zonde zijn om 2x geld uit te moeten geven.
Re: Alweer een chiptuning vraagje..
En dat door standaard software in te lezen. Geef die man een lintje.roylee schreef:mensen spreken kwaad omdat "het maar 3 pk" meer oplevert. maar heb je de vermogen-toeren kromme gezien van KTR?? Ik had het allang geweten. Zit er ook aan te denken om mijne te laten remappen. Het liefst met software die het zelfde is of heel dicht in de buurt komt van KTR. Zie source:http://www.k-tecracing.com/show_product ... 40&appid=4
Het vermogen is dan wel 3 pk meer maar wel gelijk bij 2500 rpm ipv 5500.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 5 Reacties
- 4845 Weergaves
-
Laatste bericht door Mees120
-
- 1 Reacties
- 4246 Weergaves
-
Laatste bericht door Paulusssttt
-
- 3 Reacties
- 3821 Weergaves
-
Laatste bericht door Brandon92
