Pagina 1 van 1

LEd i.p.v. halogeen.

Geplaatst: 06 mei 2013 14:00
door Wouterdeloos
Everybody,

Iemand ervaring met het plaatsen van LED op halogeen. Denk hierbij aan de knipperlichten achter en voor.

Ondertussen heb ik mijn licht + remlicht al LED, nu nog de knipperlichten.

Als ik die allemaal in LED omzet, gaat hij als een gek knipperen en doen de waarschuwingslichten het niet meer.
Nu dacht ik aan de weerstand.

Iemand een idee?

Gaat btw om een Renault Clio 1.2 phase 2 uit '99.

Thanks!

Re: how to: LEd i.p.v. halogeen.

Geplaatst: 06 mei 2013 14:11
door R27
Handige how-to! :dozey:

Re: how to: LEd i.p.v. halogeen.

Geplaatst: 06 mei 2013 16:00
door pjbosvelt
Klinkt als een canbus probleem

Re: how to: LEd i.p.v. halogeen.

Geplaatst: 06 mei 2013 16:10
door sj0ertum
Nee geen canbus, je Relais krijgt simpel gezegt bepaalde weerstand van de lamp. In dit geval is die weerstand van een ledje te klein waardoor je relais op hol slaat en je lampen te snel knipperen. Een weerstandje er tussen knutselen zal wel helpen :sunny:

Re: LEd i.p.v. halogeen.

Geplaatst: 06 mei 2013 18:37
door pjbosvelt
weer wat geleerd :thumbsup:

Re: LEd i.p.v. halogeen.

Geplaatst: 06 mei 2013 19:13
door Wouterdeloos
sj0ertum schreef:Nee geen canbus, je Relais krijgt simpel gezegt bepaalde weerstand van de lamp. In dit geval is die weerstand van een ledje te klein waardoor je relais op hol slaat en je lampen te snel knipperen. Een weerstandje er tussen knutselen zal wel helpen :sunny:
kan je me uitleggen hoe het moet. Werkelijk waar geen verstand van elektronica!

Re: LEd i.p.v. halogeen.

Geplaatst: 06 mei 2013 20:58
door hakan

Re: LEd i.p.v. halogeen.

Geplaatst: 07 mei 2013 09:18
door Wouterdeloos
Thanks, hier heb ik veel aan. Nu even uitvogelen hoe ik die moet plaatsen. Heb jij enig idee?

Re: LEd i.p.v. halogeen.

Geplaatst: 07 mei 2013 10:43
door Petare
Het standaard 21W lampje heeft als deze brandt een bepaalde weerstand en spanningsval over het lampje staan, deze weerstand van de lampjes gecombineerd zorgt ervoor dat de clignoteur in een bepaald ritme knippert. Wat je ziet bij auto's met een kapot knipperlicht is dat deze snel knipperen en dus een optisch en geluidssignaal geven. Omdat LED's een lager energie verbruik hebben is de spanningsval kleiner en veranderd de snelheid van het knipperen.

Die weerstand dient parallel aan je lamp geschakeld te worden. En aub niet met de klip-dingetjes die er vaak bij zitten, maar gewoon solderen. Je heb er voor elke 21W lamp, 1 zo'n weerstand nodig. Hoe dat zit met de 5W knipperlichten aan de zijkant weet ik niet zeker.