Afremmen op de motor en terug schakelen

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
Blieb

Afremmen op de motor en terug schakelen

Bericht door Blieb »

Kort nadat ik mijn rijbewijs heb gehaald (lang geleden) heb ik geleerd om bij het afremmen terug te schakelen zodat je afremt op de motor. Hierdoor gebruik je minder benzine en spaar je je remschijven. Máár je koppeling kan hier onder lijden hoorde ik van de garage.

Nou is mijn vraag wat beter is voor de motor: afremmen d.m.v. terug schakelen óf niet terug schakelen.

Hoe remmen jullie af? Behalve met de rempedaal? :wink:
Engee
über forummer
Contacteer:

Re: Afremmen op de motor en terug schakelen

Bericht door Engee »

Ik heb juist weer geleerd om niet op de koppeling af te remmen en gewoon zoveel mogelijk laten rollen. Bij wel gewoon remmen in de versnelling laten staan zonder koppelen voor zuiniger rijden.

En remschijven sparen en dan de koppeling meer belasten :chinrub: voor de portemonnee kun je beter je schijven vervangen ipv. je koppeling!
alexs

Bericht door alexs »

en als je het ruig doet verpruts je je motorsteunen ook
Blieb

Bericht door Blieb »

Ja oke, dan laat je hem gewoon in de versnelling staan die je als laatst hebt gebruikt en trap je de koppeling in al je laag in de toeren komt. maar ik schakel bij het afremmen terug zodat de motor ervoor zorgt dat ik snelheid verminder.
Ik ben benieuwd of iemand mij kan vertellen of dit wel goed is voor de motor.
Blieb

Bericht door Blieb »

alexs schreef:en als je het ruig doet verpruts je je motorsteunen ook
Omdat de motor ineens hoog in de toeren gaat draaien en daardoor een "oplawaai" krijgt??
Engee
über forummer
Contacteer:

Bericht door Engee »

Ja want je motor schiet idd in de toeren en zal kantelen en dus veel kracht op de steunen geven waardoor die ook slijten.

Daarnaast is het toch ook onhandig omdat je veel meer handelingen krijgt door het terugschakelen enzo....gewoon remmen en in dezelfde versnelling en bij laag toeren de koppeling intrappen! Was 4 jaar terug de manier waarop ik het leerde :thumbsup:
Blieb

Bericht door Blieb »

Haha oke, meer nadelen dan voordelen dus. Dan maar mijn rijstijl aanpasssen. :thumbsup:
Of iets anders proberen, handrem ofzo..
DexterXL

Bericht door DexterXL »

Laatste mode trend op autorijdstijl is hem in de huidige versnelling te laten staan bij het afremmen, zodra hij te laag
in toeren komt, dan pas 1 versnelling terugschakelen en verder afremmen, idd zal hiermee je koppeling beduidend
minder te lijden als dat je bij 2500tpm al terugschakeld :roll:
Maar beter is gewoon al die handbakken de deur uit en automaat gaan rijden....relaxed :dozey:
Marcel83

Bericht door Marcel83 »

automaat lekker lui inderdaad, als ik zelf niet wil schakelen ga ik wel met een trein.. maargoed, beter gebruiken we gewoon allemaal die remmen zodat die dingen niet vast komen te zitten en gaan piepen enzo!

:devilish:
:thumbsup:
Vinnie
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Vinnie »

juist, gas geven en HARD remmen :thumbsup:
heerlijk :P
Groeten, Vincent.
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

Ik laat de auto meestal niet echt afremmen, gewoon REMMEN vanuit zijn 5 en dan naar zijn 2....en als het nodig is om te stoppen op het laatste moment nog terug naar 1.
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Paul Veelen

Bericht door Paul Veelen »

DexterXL schreef:Laatste mode trend op autorijdstijl is hem in de huidige versnelling te laten staan bij het afremmen, zodra hij te laag
in toeren komt, dan pas 1 versnelling terugschakelen en verder afremmen, idd zal hiermee je koppeling beduidend
minder te lijden als dat je bij 2500tpm al terugschakeld :roll:
Maar beter is gewoon al die handbakken de deur uit en automaat gaan rijden....relaxed :dozey:
zo heb ik het ook geleerd, laten rollen of remmen en op het laatst koppeling in en terugschakelen
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Clio 2 Motorisch (vraag & antwoord)”