hoe een clio 2.0 sneller maken?

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
joseclio172

hoe een clio 2.0 sneller maken?

Bericht door joseclio172 »

ik heb een clio 2.0 uit 2002
ik zou het leuk vinden om m een beetje op te fokken maar wat stellen jullie voor?
chippen, uitlaat of andere suggesties?
moet natuurlijk geen duizenden euro's gaan kosten :wink:
groetjess
Vinnie
Oud-beheerder
Contacteer:

Re: hoe een clio 2.0 sneller maken?

Bericht door Vinnie »

het uitlaatje vervangen door een rvs uitlaat,
het spuitstuk vervangen voor een 4-2-1 spuitstuk
scherpere nokkenassen

maar vind je de 172 niet snel zat dan?
ben bijna net zo snel als een audi R8
hij was een sec eerder bij de 100
Groeten, Vincent.
ChrisRS

Bericht door ChrisRS »

Mijn RS is sneller dan een R8....duhhh.

Maar ff serieus, met een uitlaat, inlaat, spruitstuk, nokkenassen en chippen ben je een paar duizend euro armer en win je misschien max 25pk.
Wil je meer kom je toch bij een turbo of compressor. En dan ben je nog veel meer geld kwijt.
Er valt gewoon niet veel meer te halen uit een RS met simpele upgrades. Een uitlaat of luchtfilter zal iig zo goed als niets schelen.
Met chippen wordt hij onderin wel wat krachtiger, dat is wel prettig. Google eens naar fastchip :thumbsup:
Vinnie
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Vinnie »

niet zo lullig doen meteen hè!?

bedoelde er alleen mee, hij is snel zat
(en hij is echt bijna net zo snel al een r8)
Groeten, Vincent.
joseclio172

hmmmz..
ja dat klopt het is zeker een snelle auto maar toch...
voor dat ik mn clio kocht reed ik vaak bij mn vriend in de auto impreza wrx en ik zou t vet vinden als onze auto's een beetje kunnen concurreren haha
kvind t ook gewoon leuk
kijk ik hoef nie ineens super snel of wat dan ook maar een beejtje is wel :thumbsup:

we zijn zelf aan t kijken om middendemper te vervangen, einddemper heb ik al van elia
ik had gelezen dat een andere cat niet zoveel uitmaakt bij deze auto?
maar middendemper ja is niet voor vermogen maar om sound te winnen :wink:
dus als ik t goed begrijp en je doet dan t inlaatspruitstuk dan zul je toch wel wat moeten merken...
ik heb trouwens ook een k&n luchtfilter die zat er al op maar heeft dat invloed op je perstaties?

chippen kan een optie zijn maar denk dat k daar zowiezo nog even mee wacht.
R27
über forummer
Contacteer:

Bericht door R27 »

Clio IV Intens 0.9tce 2017 en Clio 182 artic blue
ChrisRS

Bericht door ChrisRS »

Was ook niet lullig bedoeld hoor Vinnie :wink:
Alleen als hij slechts een seconde sneller bij de 100 was zal hij echt niet zo z`n best gedaan hebben. Want zo`n ding gaat aanzienlijk sneller van 0-100 dan 6 seconden. :thumbsup:

Maar het is zeker een feit dat een RS lekker door rijdt. Je laat veel auto`s achter je iig :sneaky:

Een impreza is toch wel een stukje sneller dan een RS als je die een beetje bij wilt houden zal je toch flink wat geld in je cliotje moeten steken, of natuurlijk een weg vinden met lekker veel bochten :driving:

De middendemper vervangen zal idd alleen wat meer geluid opleveren. Je inlaatspruitstuk laten bewerken levert wel wat extra pk en koppel op. Afhankelijk van hoe slecht hij nu is wss tussen de 5 en 10 pk. Maar dan zou ik hem wel laten chippen om de maximale winst te halen. Al zal je met 10pk winst ook niet veel sneller zijn dan voorheen.

Een openluchtfilter kost je eerder vermogen dan dat je het wint. Een vervangingsfilter in het originele huis of een espace V6 filterhuis met vervangingsfilter is de beste optie.

Succes :thumbsup:
joseclio172

ja mijn vriend zei me al dat hij dacht dat de luchtfilter vermogen kostte.
gelukkig heb ik de orginele er nog bij dus dan kan ik daar een inlegfilter in plaatsen.
jammer want het klinkt wel vet

heeft iemand ervaring met het chippen van de clio en eventuele prijzen?

inlaatspruitstuk is het niet makkelijker om een nieuwe uit te halen?

haha mn vriend wil me een throttle body aansmeren maar pff wat zijn die dingen duur!
heeft iemand hier dan ervaring mee? of misschien is het goedkoper ergens uit te halen?

hier is iets wat ik al gevonden heb:
http://www.k-tecracing.com/show_product ... id=2&pic=1" onclick="window.open(this.href);return false;

of deze in combinatie met uitlaatspruitstuk en vervangingsfilter
http://www.k-tecracing.com/show_product ... id=2&pic=2" onclick="window.open(this.href);return false;
Marcel83

Bericht door Marcel83 »

misschien ben ik wel negatief, maar als je aanzienlijk sneller wil worden, gaat dat je NIET lukken onder de 1000 eu.. dan kan je beter zon impreza-apparaat kopen, daar is zat voor te koop.. koop throttle bodies, carbon airbox, laat je cylinderkop flowen, heftige nokken erin, en je motormanagement schrijven. samen met een mooie uitlaatje heb je 250 pk en kan je die impreza waarschijnlijk nog net niet bijtrekken, omdat hij voor 350 euries op de 300+pk zit. en jij na 500 km al aan t reviseren bent..

:thumbsup:
DexterXL

Bericht door DexterXL »

Kijk even op http://www.bullpower.nl
daar vind je een prijsindicatie en wat je aan winst mag verwachten, deze jongens doen zowel voor als na het chippen
een vermogensmeting op de testbank, dan weet je iig dat er echt wat veranderd is.
Maar voordat je zoiets doet is het wel aan te raden om de auto voor te bewerken, denk dan idd aan:
snelle uitlaatspruitstuk, regelbare brandstofdrukregelaar, katvervanger, andere middendemper (of geen) en een goede
sportdemper, dus geen goedkope shitding, en een vervangingssportfilter of een K&N 57i filtersysteem.
Mits alles goed afgesteld is kan je een leuke winst behalen, maar verwacht echt niet dat je er bergen vermogen bij krijgt,
al zal hij wel makkelijker rijden en doortrekken.....
dus pas gaan chippen als je hem aangepast hebt zoals jij hem wilt hebben, anders heeft het chippen nog niet het
volledige effect
RaffaClioRs

Bericht door RaffaClioRs »

Ik lees hier heel veel over dat spruitstuk, waar is deze te bestellen en is deze niet moeilijk in te bouwen op dat dichtgebouwde blok..
ChrisRS

Bericht door ChrisRS »

Zo`n bewerkt spruitstuk koop je in de uk bijvoorbeeld bij k-tec of soortgelijk bedrijf.
Of het inbouwen lastig is durf ik je niet te zeggen. Heb wel eens gelezen dat het onderste deel van het spruitstuk erg lastig is.

En Marcel, dat rijtje dat jij daar opnoemt aan onderdelen gaat toch al snel richting de 4000 / 5000 euro.
Kan je beter een turbo conversie laten doen dan blijft hij nog enigszins betrouwbaar en valt er nog normaal mee te rijden voor elke dag.

Chippen kost zo rond de 300 euro. De winsten die gehaald worden verschillen heel erg. Maar meer dan 10pk zal het nooit zijn op een standaard auto. De "drivability" wordt wel beter doordat je lekker wat extra koppel hebt vanaf 2500 toeren.
cliogek

Bericht door cliogek »

Met 250pk ben je wel degelijk sneller dan een Impreza Turbo en zelf een WRX.
Zo'n Impreza weegt namelijk tegen de 1.5 ton. Dus je moet kijken naar het gewicht per pk.
Je hebt dan wel een sper nodig.

De mooiste optie voor serieus vermogen vind ik persoonlijk throttle bodies.
Turbo is leuk maar hoger verbruik, duur, vaak turbogat en vermogen niet altijd elk moment onder je rechtervoet.
Met throttlebodies heb je het vermogen direct ter beschikking zonder turbogat en met ALTIJD een heftig geluid dat verslavend werkt! Neem dan wel meteen een lichter vliegwiel en een sper om het vermogen snel en goed op de weg te krijgen.
Dat had ik ook allemaal op mijn Corsa 2300 16V met 242pk en dat moet ook eens op mijn RS182 komen.

Maar 250pk is wel wat hoog gegrepen voor een 2.0 16V met tb's.
Mijn Corsa was namelijk ook nog verhoogd naar 2300cc en had ook nog een lichter vliegwiel, scherpe nokken, lichte krukas, maximale kopbewerking enz. enz. en dan is 242pk al heel erg netjes met een hydraulische kop en niet zo'n hele scherpe nokkenassen.
Daarmee was ik sneller(met Quaife sper) dan een gechipte Impreza turbo met 290pk.

Ik zou net als ik beginnen met throttelbodies en 63,5mm uitlaatsysteem en het blok nog dicht laten als deze nog goed is.
Dan ga je toch al makkelijk naar de 200pk grens heen zonder blok te openen. Eventueel de inlaat laten bewerken. Dan doe je de sprint naar de 100 denk ik wel rond de 6 seconde.
Ter vergelijking: de Corsa 2300 haalde 5.2sec met 242pk.

Spruitstuk is op zich niet moelijk.
Zelf als bougies verwisslen. Wat kabels en kap los en een paar boutjes v.h. spruitstuk.

Chippen is niet zo duur. Zeker geen 300 EUR.
Dacht 190 Euro bij FastChip.
Marcel83

Bericht door Marcel83 »

subaru imprius 1.5 ton? volgens mij weegt dat pisbakkenstaal niet heel veel hoor. met 1100 ben je denk ik al een eind klaar. en 250 pk met een 2.0 en tb is wel degelijk te doen, met ALLEEN scherpere nokken zaten wij met een trackday clio al aan de 220 pk. de heren uit het franse dorpje Dieppe hebben een namelijk een kit voor 250 pk voor de clio.. de basis van de rs-brommer is hopelijk toch wel een stuk beter.

maargoed, allemaal te veel geld. laat hem eens lekker chippen, uitlaatje, inlegfiltertje en je beleving is al heel anders. en voor die impreza is er natuurlijk zo veel leuks te koop wat voor weining geld meer pk's oplevert, dat bedoelde ik eigenlijk ermee.

Maar succes ermee, gaat erom dat jij je lekker voelt met de RS, wat ik zelf nu ook al zeker doe!

:thumbsup:
Engee
über forummer
Contacteer:

Bericht door Engee »

pssssst.....een impreza weegt 1340kg leeg :sneaky:
Marcel83

Bericht door Marcel83 »

meen je dat nou?...

:thumbsdown:
Engee
über forummer
Contacteer:

Bericht door Engee »

Ja :oops: :laugh4:
Marcel83

Bericht door Marcel83 »

Ben ik weer..

2 vrienden van mij hebben allebei een 98 model, die wegen leeg 1210 kilotjes. ging ik daar even vanuit.. uiteraard zulle nieuwere modellen meer wegen :dozey:
ClioMarcel

Bericht door ClioMarcel »

Marcel83 schreef:Ben ik weer..

2 vrienden van mij hebben allebei een 98 model, die wegen leeg 1210 kilotjes. ging ik daar even vanuit.. uiteraard zulle nieuwere modellen meer wegen :dozey:
ligt dr ook aan wat voor personen dr inzitten ... :sneaky: :laugh4: :smash:
hakan
forum member
Contacteer:

Bericht door hakan »

om te beginnen zet een andere uitlaat syteem op bijv een rvs uitlaat syteem zonder dempers, kijk bij Fastchip.nl voor 190 euro kan je hem laten chippen , zet een andere luchtfilter huis in van een renault espace v6 met een inlegfilter van ITG , dit zijn goedkope dingen en je hebt meer pk s erbij.
2.0 16v RS
joseclio172

@ marcel 83 pisbakkenstaal?!?
kom op zeg de autokenners onder ons weten wel beter.

ff voor de duidelijkheid wij hebben ene uit 2002 en weegt 1340kg ja is idd best veel
haha waar kun je trouwens voor €350 met impreza 300pk halen dan hebben wij hier wel interesse in :wink:

bedankt voor de vele goeie reacties
ik denk dat ik ga beginnen met mn uitlaat(middendemper/spruitstuk) en een inlegfilter ipv. openluchtfilter
en eventueel erna laten fast chippen.
dan denk ik dat je toch wel wat meer sensatiegevoel gaat beleven :sunny:

ik hou jullie op de hoogte als ik alles erop heb :grin:
Marcel83

Bericht door Marcel83 »

joseclio172 schreef:@ marcel 83 pisbakkenstaal?!?
kom op zeg de autokenners onder ons weten wel beter.
Ja, misschien weet een schadehersteller hier wel iets meer van, enig idee wat ik voor werk doe nu? :mad:

, maargoed een impreza is makkelijker aan de 300 pk te krijgen als een RS, geloof dat je dat wel met me eens bent, als "autokenner"..
cliogek

Bericht door cliogek »

Uiteraard is een Impreza makkelijker op 300pk te krijgen, maar je kan een turbo blok niet vergelijken met een atmosferisch motorblok.
En een goede turbo, goed inbouwen kost ook gauw tussen de 5000 en 6500 euro.

Gewicht dat ik aangaf van een Impreza was natuurlijk een schatting. De discussie gaat daar ook niet over.
Het ging mij er alleen om dat de pk/gewichtsverhouding zo belangrijk is.
Mijn Corsa had ik gestript en woog maar 930kg. Daar konden maar weinig Impreza's tegenop.

Goed besluit om met de uitlaat te beginnen. De basis moet kloppen.
Het heeft geen zin om een motor op te fokken als deze niet voldoende kan in- en uitademen.
Eerst kijken naar ademen, wegligging en remmen, daarna de motor tunen. Maar dat ik ook weer persoonlijk dus...
Maar een uitlaat heb je altijd wat aan tenzij je een turbo wilt.

Ik ben persoonlijk niet zo van de turbo. Fluitje klinkt leuk als je het gas los laat maar throttlebodies klinken altijd mooi!
:worship:

Succes met je keuzes!
joseclio172

hahahaha :mad: :smash:
joseclio172

@marcel de schadehersteller

hahahaha :mad: :smash:
Gesloten