Age schreef:en niet te vergeten kachel vol aan, achterruitverwarming aan, lampen aan, misschien ruitenwisser meteen aan... en ja, dan krijgt hij het moeilijk.
Maar een nieuwe riem zegt niet altijd iets hoor.
Maar ff goed na spannen kan misschien helpen....
Mijn ervaring is dat die dingen soms wel wat oprekken.....
Bij het starten moet de dynamo heel hard optoeren. De krukas acceleratie is na de eerste volle ontbranding enorm en met de overbreng verhouding van de krukas-poelie naar de dynamo is dat een behoorlijk koppel. Samen met de stroom die gevraagd wordt en het vochtige/koude weer begint hij bij het starten vaak met slippen. Hij kan dus ook gaan slippen als het toerental van de motor plots stijgt.
Veelal daalt de wrijvingscoefficient van slippen oppervlakten dus in eerste instantie blijft de riem slippen, vaak tot dat het toerental van de motor stijgt (en het toerental van de dyanmo). Bij hogere toerentallen is het gevraagde koppel van de dyanmo minder en krijgt de riem weer de kans om grip te krijgen.
Om terug te komen op je probleem. Als je er alleen last van hebt met starten dan is er nog niet zoveel aan de hand. Koop een busje spray anti piep spul bij de lokale handel. Dat werkt best aardig. Ik wil je wel waarschuwen met na spannen van de riem. Als je hem te hard aantrekt vernaggel je alle lagers.