Piepen van de mulitiriem bij vochtig weer.

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
sj0ertum
Oud-beheerder

Piepen van de mulitiriem bij vochtig weer.

Bericht door sj0ertum »

Hee kinders,

Ik heb de laatste weken nu het kouder en natter wordt het probleem dat heel soms en alleen bij een koude motor de mulitiem piept. Als ik dan de koppeling in druk is het weg...Het is vooral bij vochtig weer :wink:
Ik verdenk de Dynamo....wat denken jullie er van en wat kan ik er aan doen?
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Contacteer:

Re: Piepen van de mulitiriem bij vochtig weer.

Bericht door Age »

tijd voor een nieuwe riem lijkt me.
Bij kouder weer moet de dynamo er zwaarder aan trekken, dus loopt zwaarder.
De riem gaat slippen, en piepen...
Of opspannen als het nog kan.
Groet, Age
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

Nee een nieuwe riem kan het niet zijn want die zit er pas sinds mei op.
En waarom moet zo'n dynamo harder trekken in de winter?
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
ApaX

Bericht door ApaX »

sj0ertum schreef:Nee een nieuwe riem kan het niet zijn want die zit er pas sinds mei op.
En waarom moet zo'n dynamo harder trekken in de winter?
Dat is vaak alleen in het begin. Dat batterij vraag bij koud weer na het starten wat meer stroom. Zeker omdat het toerental van de dynamo nog laag is vraagt dit best een hoog koppel. Daarnaast is de dynamo best een traag ding, een zwaar stuk koper dat vrij snel geaccelereerd moet worden. ook dit geeft initieel grote koppels. Als de riem eenmaal slipt dan blijft hij vaak slippen tot dat het koppel daalt. Daarnaast zal de vrijwijvings coefficient van de riem dalen als het koud en vochtig is.

Ik heb er zelf ook last van. Ik ga de riem er nog is afhalen en alle poelies schoonmaken. Ik denk dat een touwtje drenk in remmen reiniger en dan zo alle sleuven lang ga om alles eruit te krijgen, misschien met een heel fijn schuurpapiertje het zaakje een heel klein beetje ruw maken. Als dat niet helpt dan ga ik de poelie van de dynamo vervangen.
Contacteer:

Bericht door Age »

en niet te vergeten kachel vol aan, achterruitverwarming aan, lampen aan, misschien ruitenwisser meteen aan... en ja, dan krijgt hij het moeilijk.
Maar een nieuwe riem zegt niet altijd iets hoor.
Maar ff goed na spannen kan misschien helpen....
Mijn ervaring is dat die dingen soms wel wat oprekken.....
Groet, Age
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

Ok Dankjewel :thumbsup: Maar een dynamo gaat toch niet sneller draaien als je meer apparaten aan hebt staan? Althans dat dacht ik.... Je accu krijgt wel meer te verduren.
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
stefan_

Bericht door stefan_ »

Jawel, de accu wordt sneller ontladen, wat de dynamo moet compenseren.
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

Ok op die manier, weer wat geleerd :thumbsup: Binnenkort krijgt hij een klein beurtje dus dan zal ik er eens naar kijken. Het gebeurt maar heel af en toe dus ik heb er geen haast bij. Werd er alleen aan herinnerd bij het gruwelijke mistig en vochtig weer van afgelopen maandag.
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
ApaX

Bericht door ApaX »

Age schreef:en niet te vergeten kachel vol aan, achterruitverwarming aan, lampen aan, misschien ruitenwisser meteen aan... en ja, dan krijgt hij het moeilijk.
Maar een nieuwe riem zegt niet altijd iets hoor.
Maar ff goed na spannen kan misschien helpen....
Mijn ervaring is dat die dingen soms wel wat oprekken.....
Bij het starten moet de dynamo heel hard optoeren. De krukas acceleratie is na de eerste volle ontbranding enorm en met de overbreng verhouding van de krukas-poelie naar de dynamo is dat een behoorlijk koppel. Samen met de stroom die gevraagd wordt en het vochtige/koude weer begint hij bij het starten vaak met slippen. Hij kan dus ook gaan slippen als het toerental van de motor plots stijgt.

Veelal daalt de wrijvingscoefficient van slippen oppervlakten dus in eerste instantie blijft de riem slippen, vaak tot dat het toerental van de motor stijgt (en het toerental van de dyanmo). Bij hogere toerentallen is het gevraagde koppel van de dyanmo minder en krijgt de riem weer de kans om grip te krijgen.

Om terug te komen op je probleem. Als je er alleen last van hebt met starten dan is er nog niet zoveel aan de hand. Koop een busje spray anti piep spul bij de lokale handel. Dat werkt best aardig. Ik wil je wel waarschuwen met na spannen van de riem. Als je hem te hard aantrekt vernaggel je alle lagers.
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

:thanks: voor de informatie! Ik vind het altijd wel interessant om de techniek er achter te weten en ik wordt steeds wijzer!
Zo kan ik vroeg of laat een klassieker opknappen :sunny:
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Clio 2 Motorisch (vraag & antwoord)”