Laag toerental stationair Clio RS

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
Peter1976

Laag toerental stationair Clio RS

Bericht door Peter1976 »

Heren en dames,

Mijn Clio RS uit 2001 loopt naar mijn idee wat laag stationair. Als 'ie koud is wat hoger, maar al snel loopt 'ie terug naar zo'n 400 tpm. Hij loopt dan nog prima rond (tenminste voor een sportmotortje...), maar lijkt me toch wat aan de lage kant.

Je kunt het stationaire toerental niet regelen toch ? Of wel ?

Iemand een idee wat de lage waarde veroorzaakt ?

Oh ja, gasklephuis is schoon. Voor en na schoonmaakbeurt geen verschil
Gebruikersavatar
Vinnie
Oud-beheerder
Berichten: 2377
Lid geworden op: 26 mei 2008 00:12
Locatie: Houten (UT)
Contacteer:

Re: Laag toerental stationair Clio RS

Bericht door Vinnie »

die van mij loopt ongeveer op 800 rpm
ik denk dat het niet veel kwaad kan eigenlijk, zolang hij verder goed loopt
Groeten, Vincent.
niels001

Re: Laag toerental stationair Clio RS

Bericht door niels001 »

Zolang ie netjes loopt , zou ik me weinig zorgen maken.... (luchtfilter niet verstopt ofz (merk je hoog verbruik)
Ik dacht als je de auto laat mappen , ze stationair iets hoger zetten dan loopt ie beter stationair .
Gasklep huis schoon?? evt je stappenmotor (achter je gasklephuis) remmenreiniger+wd 40 doet wonderen.(maar dan zou je meer problemen moeten hebben )


grtz.
ApaX

Re: Laag toerental stationair Clio RS

Bericht door ApaX »

Peter1976 schreef:Heren en dames,

Mijn Clio RS uit 2001 loopt naar mijn idee wat laag stationair. Als 'ie koud is wat hoger, maar al snel loopt 'ie terug naar zo'n 400 tpm. Hij loopt dan nog prima rond (tenminste voor een sportmotortje...), maar lijkt me toch wat aan de lage kant.

Je kunt het stationaire toerental niet regelen toch ? Of wel ?

Iemand een idee wat de lage waarde veroorzaakt ?

Oh ja, gasklephuis is schoon. Voor en na schoonmaakbeurt geen verschil


Bij mijn clio valt er niks te regelen, dat doet de ECU zelf. Je hoeft je niet meteen zorgen te maken, maar ik zou toch zoeken naar een oorzaak. Werkt de toerenteller wel goed?
Peter1976

Re: Laag toerental stationair Clio RS

Bericht door Peter1976 »

Gasklephuis is netjes schoon. Geen verschil gemerkt voor en na.

Je merkt dat als het motortje wat warmer wordt hij ook in toerental terugloopt. Dat hoort zo volgens mij.

Stappenmotor heb ik al vaker van gehoord. Zit dus achter het gasklephuis ? Zou dat evt invloed kunnen hebben op het stationair toerental als ie vuil is?

En tsja, ik neem voor het gemak aan dat de toerenteller goed werkt. Je hoort zeker een verschil in toeren met de auto van mijn broer (zelfde bakkie) en dat zie je dan ook op de teller.

Oh ja, hoog verbruik....... dat is toch standaard ??? maar misschien ligt dat meer aan de rechtervoet !!
Mijn broer rijdt echter wel wat zuiniger dan ik, dat klopt dan weer wel !
Ben toch al van plan een inlegfilter van K&N te plaatsen. Zal er is wat meer haast achter zetten.
ApaX

Re: Laag toerental stationair Clio RS

Bericht door ApaX »

Peter1976 schreef:Gasklephuis is netjes schoon. Geen verschil gemerkt voor en na.

Je merkt dat als het motortje wat warmer wordt hij ook in toerental terugloopt. Dat hoort zo volgens mij.

Stappenmotor heb ik al vaker van gehoord. Zit dus achter het gasklephuis ? Zou dat evt invloed kunnen hebben op het stationair toerental als ie vuil is?

En tsja, ik neem voor het gemak aan dat de toerenteller goed werkt. Je hoort zeker een verschil in toeren met de auto van mijn broer (zelfde bakkie) en dat zie je dan ook op de teller.

Oh ja, hoog verbruik....... dat is toch standaard ??? maar misschien ligt dat meer aan de rechtervoet !!
Mijn broer rijdt echter wel wat zuiniger dan ik, dat klopt dan weer wel !
Ben toch al van plan een inlegfilter van K&N te plaatsen. Zal er is wat meer haast achter zetten.
Dat hij hoog stationair loopt als de motor koud is is normaal. Dat is een manier om dat kat en de lambda sonde snel op temeratuur te krijgen. De stationair regeling is een closed loop control. Dat betekent niet meer dan dat hij het toerental meet en vervolgens het gas een beetje verder openzet of niet. Controleer de sensor op het vliegwiel (bedradding en montage) . Kijk bij de stappen motor even of je daar iets overduidelijks ziet. Als je broer de zelfde auto heeft kan je wellicht even proberen onderdelen uit te wisselen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Clio 2 Motorisch (vraag & antwoord)”