Hoi,
Vandaag is de clio (verlaat) voor wat garantiepuntjes naar de renaultdealer geweest. Heb er o.a. op gewezen dat er sludge onder de carterdop zit. Volgens hen is dat echter normaal bij korte ritjes, en zijn mijn dagelijke 35 km heen- en 35 km weer terug naar het werk over de snelweg ook korte ritjes. Lijkt me wat vreemd, wat vinden jullie ervan?
Overigens verbruikt de auto geen olie en koelvloeistof en is de koelvloeistof nog altijd glashelder. Wel heeft de vorige eigenaar er korte ritjes mee gereden gezien de lage kilometerstand maar volgens het boekje is er met de afleveringsbeurt afgelopen zomer nieuwe olie in gekomen. Heb er echter mijn twijfels bij gezien de kleur van de olie ... Kan het zijn dat dat vocht er nu nog uit moet?
Gr. Ruben
Sludge
Re: Sludge
Zolang je koelvloeistof netjes op pijl blijft moet jeje geen zorgen maken. Ik heb dat ook wel eens in de winter...en als het dan weer wat warmer wordt is het weer zo weg. 
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
-
Snerpo
Gooi is een spulletje bij de motor olie sludge is nie zo goed maar ook niet erg
Maar het is wel beter als het weg is.
Gebruik een bepaalde motor reiniger en rij er 100 km en vervang je olie.
je heb ook 10 minuten motor reinigers overigens dat kan ook.
Ik had 10w40 olie in mijn clio moet zeggen dat een clio 1.4 16v daar optimaal op rij.
mijn ervaring is Schokken stuk minder en rijd lekkerder soepeler.
Groetjes Willem
Maar het is wel beter als het weg is.
Gebruik een bepaalde motor reiniger en rij er 100 km en vervang je olie.
je heb ook 10 minuten motor reinigers overigens dat kan ook.
Ik had 10w40 olie in mijn clio moet zeggen dat een clio 1.4 16v daar optimaal op rij.
mijn ervaring is Schokken stuk minder en rijd lekkerder soepeler.
Groetjes Willem
-
ApaX
Ik zou voorzichtig zijn met "middeltjes", het wordt zelden aangeraden door de fabrikanten. Vaak hoeven dit soort moddeltjes ook aan geen enkele standaard te voldoen.Snerpo schreef: Gebruik een bepaalde motor reiniger en rij er 100 km en vervang je olie.
Als er dan toch een middeltjes in moet dan is Forte dacht ik wel een goede. Volgens mij is de beste manier om sludge te verwijderen gewoon een goede verversing. Auto goed warm rijden, olie aftappen als het nog heet is en goed vloeibaar is. Ik zou mijn geld steken in een fatsoenlijke volsyntheet van Comma of eurol (degelijk olie voor niet al te veel geld).
-
RubenO
Olie verversen lijkt me inderdaad wel een goed idee. Olie is ook wat bruinig namelijk. Nooit eerder gedaan maar mijn vader wel dus als de temepratuur weer iets oploopt leerzaam om eens zelf te doen denk ik. Zijn er nog dingen waar ik dan op moet letten? En kan ik bij de carterplug zonder de auto op een brug te zetten? Ps. ben niet erg dik :P.
Gr. Ruben
Gr. Ruben
-
ApaX
Je kan er prima bij, al moet je de auto wel even op bokken zetten. De maat voor de aftapplug is wat raar, het is geen 1/2 duims en ook geen 3/8 duims. Je moet er even een plug voor lenen of kopen. Verder is het verstandig om het oliefilter te vervangen.RubenO schreef:Olie verversen lijkt me inderdaad wel een goed idee. Olie is ook wat bruinig namelijk. Nooit eerder gedaan maar mijn vader wel dus als de temepratuur weer iets oploopt leerzaam om eens zelf te doen denk ik. Zijn er nog dingen waar ik dan op moet letten? En kan ik bij de carterplug zonder de auto op een brug te zetten? Ps. ben niet erg dik :P.
Gr. Ruben
Overigens is het lastig om aan de kleur te zien of de olie vervangen moet worden. Pikzwarte olie kan nog prima aan de kwaliteits eisen voldoen.
Die plug zit een pakkingring onder. Die moet je vervangen.
De oude opnieuw gebruiken levert na verloop van tijd geheid lekkage bij de plug op. Verder, als je de olie ververst altijd het oliefilter ook gelijk doen. Smeer bij het monteren van het filter altijd een druppel schone olie over de rubber pakkingring.
De oude opnieuw gebruiken levert na verloop van tijd geheid lekkage bij de plug op. Verder, als je de olie ververst altijd het oliefilter ook gelijk doen. Smeer bij het monteren van het filter altijd een druppel schone olie over de rubber pakkingring.
-
ApaX
Leuk weetje :D, ik heb er een sleutel voor gekocht a 8,50....:SVinnie_86 schreef:sommige deurhendels passen prima op de plug![]()
-
stefan_
Ik heb toen van een bout een ''special tool'' gemaakt. Heb ik die kop vierkant geslepen. Een deurklink kan inderdaad ook hoorde ik laatst, maargoed het kan best vast zitten, dus waarschijnlijk wil dat niet altijd even goed.