Topsnelheid 1.6 16v+verbruik

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
dion
forum starter
Contacteer:

Topsnelheid 1.6 16v+verbruik

Bericht door dion »

Hoi ik heb een vraagje over de topsnelheid van een clio 1.6 16v initiale uit 2003
Er is door de vorige eigenaar alleen stadsverkeer gereden met de auto. En nu word er door mij ook snelweg gereden.
Hij haalt ongeveer 175 terwijl die volgens fabrieksopgave 196 zou moeten halen?
hoe kan ik hem weer wat vlotter krijgen? er zitten wel iets bredere wielen onder, hebben jullie msgn advies?

Verbuik: En is het normaal tussen de 400-500 kilomter met een tank te halen of verbruilkt die dan veel benzine??
er word normaal mee gereden en niet fors opgetrokken.

alvast bedankt

gr dion
Engee
über forummer
Contacteer:

Re: Topsnelheid 1.6 16v+verbruik

Bericht door Engee »

Verbruik is bij mij hetzelfde :thumbsup: Wel met redelijk sportief rijden.

Gisteravond toevallig nog even de Clio uitgelaten en toen haalde die wederom 205 op de teller. Wel met originele wielen. Met 17'' haald die 185 :thumbsup: Ook een 1.6 16V uit 2003.
ApaX

Bericht door ApaX »

Hoveel km heeft de auto gelopen? En wat weet je van het onderhoud?

Je kan een aantal dingen doen:

1. Controleer de bandenspanning
2. doe het standaard onderhoud voor zover het niet recent gedaan is.
- Vervang het brandstoffilter
- Vervang het luchtfilter
- Controleer de bougies (stel af of vervang indien nodig)
- Ververs de olie en het filter
3. Gooi een flesje reiniger door de brandstof (twijfelachtig of het echt helpt)

Als dit allemaal niks helpt kan je is verder gaan zoeken.
WKB

Bericht door WKB »

Mijn topsnelheid tot nu toe met mijn Clio is 206 km/u op de GPS, met 2 man erin + een beetje bagage.
Dit is ook een 1.6 16v uit 2003.

Heb verder deze banden maat voor en achter: 195/45/16

Het beste is om je motor is lekker schoon te branden, dit doe je door bijvoorbeeld is even lekker 120 in de 3e versnelling te gaan rijden voor ongeveer 5 minuten. Is veel beter dan zo'n flesje dat je in je tank gooit.
dion
forum starter
Contacteer:

Bericht door dion »

De auto heeft 107000 gelopen
WKB

Bericht door WKB »

Dan moet ie zeker harder dan 175 gaan mits er geen gigantische velgen onder zitten. Mijne heeft inmiddels bijna 120.000 gereden en ik haal nog makkelijk de 200
ApaX

Bericht door ApaX »

Die km is niet echt veel. Wat overigens wel is wil helpen om 1 of 2 keer een volle tank 98 benzine te tanken. Het motor mangament kan dan het osnteektijdstip zo vroeg mogelijk zetten, de verbranding is wellicht iets beter en bij pieken iets warmer. Enige roet aanslag verdwijnt dan misschien wel. Laat even weten hoe het gaat.

Grz
WKB

Bericht door WKB »

Alleen euro 98 tanken en verder niets doen helpt niet veel, beste is gewoon om je motor schoon te branden door zoals ik al zei 120 in de derde versnelling te gaan rijden voor rond de 5 minuten.
Dan brand je alles helemaal schoon.

Natuurlijk wel op je temperatuurmeter blijven letten. :wink:

Bovendien rijd ik gewoon 200 met euro 95 van de TinQ wat niet de allerbeste benzine is.
Timmeeeeeh

Bericht door Timmeeeeeh »

De kwaliteit van de benzine is niet zo heel belangrijk, daarnaast herkent het motormanagement van jouw clio helemaal geen Euro98 en zal hij het ontstekingstijdstip niet vervroegen. Dit gebeurt alleen bij modernere auto's...

Ga dus niet teveel geld uitgeven aan dure benzine!

Het beste is om de auto goed warm te rijden en daarna goed doortrekken in elke versnelling.. Hierdoor brandt je alles schoon en je zult merken dat je, naarmate je dit vaker gedaan hebt, je auto sneller zal worden..

Dit is echter niet iets wat je binnen een weekje geregeld krijgt, doe het rustig en alleen als de motor goed warm is.

Een flesje injectiereiniger wil nog wel eens werken, maar het is ook geen wondermiddel.. Je zult de auto gewoon opnieuw moeten inrijden als het ware.

Succes ermee!
Tjico30

Bericht door Tjico30 »

PFFFF, 200km op de teller.
Hoeveel toeren maakt die dan wel niet.
Ik heb het gevoel dat als ik 160 rijdt de kleppen en zuigers al door de motorkap heen komen, laat staan 200.
WKB

Bericht door WKB »

Het allermooiste is gewoon hem stationair laten draaien tot hij warm is, kan je gelijk gaan trappen.

En waarom in godsnaam in elke versnelling goed doortrekken? Dan duurt het juist heel lang.

Ik heb het volgens mij al 2x eerder gezegd wat de beste manier is.
Als je doet wat ik heb gezegd is je motor brandschoon aan de binnenkant binnen 5 minuten.

En er zit wel degelijk verschil tussen de euro95 van de TinQ of van de Shell.

De brandstof van de TinQ is goedkoper omdat dit "rest" brandstof is.
Als de brandstof gemaakt word (zal het verhaal achterwege laten hoe dat gaat) kan je wat er overblijft, verdelen in kwaliteit.

En het beste gaat naar bijvoorbeeld Shell die er vervolgens zelf ook nog dopes (toevoegingen) bij doen, en het mindere naar de TinQ en al die andere budgettankstations.
Contacteer:

Bericht door Age »

2 keer het aantal toeren wat je motor draait als je 100 rijdt :thumbsup:
Zal dus tegen de 6000 / 6500 aanzitten??? :chinrub:
Groet, Age
WKB

Bericht door WKB »

Tjico30 schreef:PFFFF, 200km op de teller.
Hoeveel toeren maakt die dan wel niet.
Ik heb het gevoel dat als ik 160 rijdt de kleppen en zuigers al door de motorkap heen komen, laat staan 200.
Dan draait hij rond de 6000 toeren. Ik heb hem in duitsland zelf op 6300 toeren gehad :laugh4:
Timmeeeeeh

Hallo:)

Je motor stationair warm laten draaien is absoluut niet goed voor je motor :thumbsdown:

Bron: De kern van het verhaal is dat verbrandingsmotoren niet van stationaire-toerentallen houden. Het enige waar deze goed voor is, is de eerste oliedruk op gang brengen waardoor niet direct al je lagers uitslijten. Binnen 10 seconden stroomt de olie rond en kan je weg. Uiterlijk 30 seconden na het starten wil een auto rijden.

Waar zit dan de ‘schade’ van stationair warmdraaien? In stationair toerental gebruikt de auto een zeer rijk brandstof-mengsel. Bij benzine-motoren zorgt dat voor aanslag op je gasklep, diesels kunnen er flink door roeten. Het vervuilt in ieder geval de interne delen van je motor. Eigenlijk hetzelfde verhaal als wat er op lange duur gebeurt als je alleen korte, rustige ritjes maakt. Daarbij produceert een auto bij koude start de meest vervuilende en schadelijke uitlaatgassen. Zodra de motor een beetje op temperatuur is wordt dit schoner.

Om elke versnelling goed doortrekken zorgt ervoor dat het luie karakter van de motor weggaat. Deze methode duurt welliswaar wat langer dan 120 rijden in z'n 3 voor 5 minuten, maar zorgt er wel voor dat je motor het wat langer volhoudt, je auto heeft niet voor niks 5 versnellingen...

Maar goed, het is niet mijn auto natuurlijk...

Wat je zegt over de benzine klopt gedeeltelijk, echter blijkt uit verschillende onderzoeken dat het verschil in brandstof maar minimaal is en dat zul je echt niet merken, in je clio...
ApaX

Bericht door ApaX »

Timmeeeeeh schreef:De kwaliteit van de benzine is niet zo heel belangrijk, daarnaast herkent het motormanagement van jouw clio helemaal geen Euro98 en zal hij het ontstekingstijdstip niet vervroegen. Dit gebeurt alleen bij modernere auto's...
Ik durf dat te bestrijden! Auto's hebben al sinds jaar en dag klopsensoren op het blok zitten. Vrijwel alle auto's met electronisch gestuurde onsteking hebben dit. Bij al deze auto's regelt het motormanagement het onsteektijdstip. Mijn oude volvo (met renault motor) had dit al (bouwjaar 1995). Benzine met een octaan getal van 98 kan simpelweg eerder onstoken worden voor er detonatie optreedt. Vooral bij hoge toerentallen en zware last heeft dit to gevolg dat het onsteek tijdstip vervroegt gaat worden. Vroeg onsteking=hogere druk=hogere temperatuur = roetaanslag verbranden
Timmeeeeeh schreef: Het beste is om de auto goed warm te rijden en daarna goed doortrekken in elke versnelling.

Dit is juist af te raden. Vol gas geven zorgt voor een rijk mengels rijke mengsels branden in die korte tijden niet volledig en zorgen voor roet vorming, onverbrande CH's en CO. Als je de motor schoon wil rijden is het aan te bevelen om langere afstanden met een hoger vermogens te rijden. Ga op een vrije zondag middag een paar 100 km rijden met 130 km/u.

Het zogenaamde "los rijden van een motor" is een beetje aan fabeltje. Je kan er beter eerst voor zorgen dat de motor zijn onderhoud heeft gehad. Ververs olie&filter, vervang bougies, controleer bobines (voor zover mogelijk). Vervang het brandstof filter enz enz. Zorg er dus voor dat het ding goed zijn werk kan doen. Heel veel van deze dingen moet je vroeg of iets minder vroeg toch doen.
Timmeeeeeh

Je hebt het over volgas..

Doortrekken in elke versnelling hoeft niet per se met vol gas te zijn..

Dat oude motoren klopsensoren hebben is juist.. Er is echter een verschil tussen een klopsensor en een motormanagement dat het verschil tussen octaan 95 en 98 kent..

Als jij euro 98 tankt met je clio, gaat ie daar niet harder van, bij een auto als de volkswagen golf met TSI motor, merk je verschil in vermogen. Deze auto's leveren doordat ze het octaangehalte herkennen meer vermogen bij een hoger octaangehalte omdat ze het ontstekingstijdstip kunnen uitstellen, hoger octaan is immers hogere klopvastheid en kan dus meer compressie aan, voordat het detoneert.

Nja k vind dat ik wel weer genoeg gediscussierd heb hier, iedereen heeft toch zn eigen verhaal en we weten het waarschijnlijk allemaal beter dan de ander...
Timmeeeeeh

ApaX schreef:
Timmeeeeeh schreef:De kwaliteit van de benzine is niet zo heel belangrijk, daarnaast herkent het motormanagement van jouw clio helemaal geen Euro98 en zal hij het ontstekingstijdstip niet vervroegen. Dit gebeurt alleen bij modernere auto's...

Vroeg onsteking=hogere druk=hogere temperatuur = roetaanslag verbranden

Dit klopt ook niet..

De ontsteking wordt juist later gedaan, vroege ontsteking heb je niks aan, want dan is de compressie lager, de zuiger gaat namelijk omhoog, comprimeert het mengsel en dan komt je vonk, de kunst is om zo LAAT mogelijk de vonk te hebben, omdat de compressie dan het hoogst is..

Benzine met een Hoog octaangehalte, 98 of 100 in duitsland, heeft een hogere klopvastheid, en kan dus een hogere druk aan, voordat het mengsel uit zichzelf detoneert, oftewel ontbrand zonder de vonk van de bougie... Ook wel pingelen genoemd.

Zoals in mijn vorige bericht al stond herkent een clio geen euro 98 of euro 95, alleen de pingelsensor zal ervoor zorgen dat de ontsteking binnen een bepaalde range wordt verlaat, zodat het optimaal is en er geen detonatie plaatsvind.

Als het motormanagement echter euro 98 of 100 zou kunnen detecteren wordt die range weer verlegd, in het motormanagement zit nu namelijk een bepaald kenveld voor de benzine die er toen was. Bij moderne motoren, zoals de TSI's van volkswagen zitten meerdere kenvelden voor verschillende octaangehaltes...
ApaX

Bericht door ApaX »

Ontopic: Mijn advies blijft staan. Je kan het porberen. Ik heb overigens geen hard bewijs dat het tanken van 98 echt gaat helpen. Mijn beredenatie is juist. Een brandstof met een hoogoctaan getal zorgt ervoor dat het motormangament zijn onsteektijdstippen kan vervroegen.
Triggerhappy
forum member
Contacteer:

Bericht door Triggerhappy »

Verlaten... :lipssealed:
Clio RS 172 (verkocht)
Megane GT tce180 (verkocht)
Megane IV GT 205
Megane RS Trophy :sunny:
ApaX

Bericht door ApaX »

admin edit: onnodige quote weg gehaald
:huh:
Contacteer:

Bericht door Age »

Volgens mij bedoel je idd verlaten van het tijdstip i.p.v. vervroegen, of niet?
Groet, Age
ApaX

Bericht door ApaX »

Nee, bij brandstoffen met een hoog octaangetal kan je vroeger onsteken zonder dat je last krijgt van klopverschijnselen.
Contacteer:

Bericht door Age »

ah, ok :thumbsup:
Groet, Age
Timmeeeeeh

Het is toch echt, LATER ontsteken, waarom zou je in vredesnaam eerder willen ontsteken, als je compressie nog laag is en je mengsel kwalitatief slecht is...
WKB

Bericht door WKB »

Als jij de ontsteking gaat vervroegen, dan loopt de druk in de cilinder te snel op.
Het gevolg hiervan is een te vroeg beginnende ontbranding terwijl de compressieslag nog grotendeels afgemaakt moet worden. De temperatuur van het gas word dan zo hoog dat de kans bestaat op detonatie (zelfontbranding), dus voordat de bougie vonkt ontbrand je mengsel al (dan krijg je dus een diesel ipv benzine)

Als je de ontsteking te laat hebt afgesteld, zal de druk in de cilinder enorm afnemen.
Ook gaan er dan nog brandende gassen langs de uitlaatklep naar buiten, waardoor de temperatuur van de uitlaatklep en cilinderwand te hoog wordt.
Doordat die onderdelen zo warm zijn, gaat het mensel ook zelfontbranden.

Het motormanagement regelt de ontsteking zo af dat hij tegen de detonatie grens aan zit, bovendien zal het motor management de ontsteking NOOIT verlaten. Wil je uitleg waarom? vraag me maar.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Clio 2 Motorisch (vraag & antwoord)”