Clio 1.6 16v 1999 Bokt

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
volc

Clio 1.6 16v 1999 Bokt

Bericht door volc »

Allereerst even voorstellen,

Rick van der Boor, 24 jaar, opleiding auto techniek en werkzaam in de Audiovisuele branche. Dus.

;)

Ik heb sinds een maand of 8 een 1.6 16v cliotje. Heb hiervan een maand of 2 een nieuw uitlaatspruitstuk moeten zetten vanwege de welbekende scheurtjes en apk gekeurd.
Geen enkel probleem zover.

Tot vorige week. Als ik 's morgens de auto start is er niets aan de hand, ik kan een kilometertje of 2a3 gewoon normaal rijden en dan wanneer de auto ietswat warm begint te worden begint de motor te bokken. Mijn gevoel is dat hij op 3 poten loopt. Op de snelweg bijvoorbeeld zie je de versnellingspook als het ware alle kanten op gaan. Een bobine vervangen, net 4 nieuwe bougies. (er was nog maar 1 bobine origineel, rest was al eens vervangen.)

Wanneer ik het vooral merk is wanneer ik bijvoorbeeld een snelheid van om en nabij 30 a 35 km/ph heb en dan in de vierde versnelling. Laten we zeggen, bij het leveren van vermogen vanaf laag toerental. Dan begint hij te horten en te stoten. Ook als ik gewoon in neutraal met de motorkap open de motor naar zeg 1500 toeren breng lijkt het ofdat de motor bokt. Je ziet deze stoten zeg maar.

Ik heb zojuist even de gasklep e.d. nagekeken schoongemaakt, niets vreemds tegen gekomen.

Als ik een voor een de bobines uitschakel geeft dit (naar mijn idee) niet hetzelfde probleem als onderweg.

Heeft er iemand enig idee? Zovast alle dank voor iedere tip!

Grtz,

Rick
volc

Re: Clio 1.6 16v 1999 Bokt

Bericht door volc »

Ik zat zelf te denken aan een brandstoftekort, het is namelijk zo dat zolang de auto zeg maar met een constant toerental rijdt er niets aan de hand is. Pas zodra er vermogen geleverd moet worden wordt het moeilijk. Of denk ik dan out of the box?

Thanks voor je reply iig
volc

Bericht door volc »

Hmmm. Die andere 3 bobines alsnog maar vervangen dan? Kan die dingen niet echt nameten wel?
ApaX

Bericht door ApaX »

volc schreef:Hmmm. Die andere 3 bobines alsnog maar vervangen dan? Kan die dingen niet echt nameten wel?
Zijn alle bobines van het zelfde merk? Officeel moet je de bobines (dacht ik) per 2 vervangen (de twee middelste of de twee buitenste). Dit komt omdat de computer altijd twee bobines tegelijk aanstuurt. Of dit echt invloed heeft weet ik niet.

In eerste instantie zou ik allee bougies er is uitdraaien. Met een fijn staal borsteltje en wat remmen reiniger even de electroden schoonmaken. De electroden afstand even meten en eventueel bijstellen (moet 0.9 mm zijn dacht ik).
Timmeeeeeh

Bericht door Timmeeeeeh »

Het zou ook een brandstoftekort kunnen zijn hoor, kijk even je brandstof-filter na..

Wat je ook kan proberen, is een flesje injectie-reiniger..

Iedereen zal nu wel zeggen dat dit onzin is, maar het werkt wel als je injectie beetje vervuilt is of je brandstoffilter vies is.. Daarmee kun je dit al goedkoop uitsluiten.
volc

Bericht door volc »

Heren, tnx voor alle reacties!

Ik ga zometeen eventjes naar de Renault,

Zij lezen de Clio eventjes uit, hoogstwaarschijnlijk vervang ik vandaag ff de brandstoffilter, waar vind ik deze ergens?

Ik laat mijn bevindingen weten en zal eventjes navragen over die bobines!

Grtz
volc

Bericht door volc »

Opgelost!

2 bobines deden het soms wel soms niet. Checken door los te schroeven en gewoon met lopende motor omhoog te trekken. Duidelijk verschil was hoorbaar. Jullie allen veel dank voor de reacties!

Grtz
Murdock

Bericht door Murdock »

Ik heb weleens gehoord dat de lambda sonde problemen kan geven.Bij mijn pas gekochte auto is het ook geweest.
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

dat kan inderdaad, als de lambasonde verkeerde waardes doorstuurt raakt je motor van slag.
Ik zou het zoeken bij de bougies, bougiekabels, of de bobines
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
WKB

Bericht door WKB »

Brandstoffilter zit als je de zitdelen van de achterbank uitklapt aan de rechterkant onder de grote zwarte dop die er zit als ik het goed heb :chinrub:
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Is de vlotter. Filter zit onder de auto naast de tank.

En bobine kan gewoon per stuk vervangen worden. Hoeft niet per twee.
Contacteer:

Bericht door Age »

volc schreef:Opgelost!

2 bobines deden het soms wel soms niet. Checken door los te schroeven en gewoon met lopende motor omhoog te trekken. Duidelijk verschil was hoorbaar. Jullie allen veel dank voor de reacties!

Grtz
ehhh, waarom hier nog op door speculeren?
was opgelost volgens mij... :chinrub:
Groet, Age
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Clio 2 Motorisch (vraag & antwoord)”