Motorsteunen + homokineet!
Re: Motorsteunen + homokineet!
Die rechts onder de motorkap en meteen ziet is je bovenste motorsteun. Die gaan nog wel is vaak kapot zit olie in namelijk. Die moet je even loshalen en aan de onderkant het rubber checken dat zie je het gauw zat.
Die onder de accu ( LV) is de baksteun deze gaan niet tot heel af en toe kapot.
Onderste motorsteun ( in het midden en alleen onder de auto zichtbaar) Deze gaan heel vaak kapot en dit kan je ook in de rubbers zien.
De as. Tsjha een APK is een moment opname. Af en toe rij je de garage uit en dan is er opeens een koplamp kapot. Dit kan natuurlijk ook met een as. Alhoewel ik wel zou zeggen dat je dan minstens een gaatje had moeten zien. Of je ben ergens langs gegaan waar het open gescheurd is. Ligt er ook aan hoever die al beschadigt is. Soms is een nieuwe ashoes voldoenden, maar als je herrie hoort dan moet je wel je as vervangen!
Die onder de accu ( LV) is de baksteun deze gaan niet tot heel af en toe kapot.
Onderste motorsteun ( in het midden en alleen onder de auto zichtbaar) Deze gaan heel vaak kapot en dit kan je ook in de rubbers zien.
De as. Tsjha een APK is een moment opname. Af en toe rij je de garage uit en dan is er opeens een koplamp kapot. Dit kan natuurlijk ook met een as. Alhoewel ik wel zou zeggen dat je dan minstens een gaatje had moeten zien. Of je ben ergens langs gegaan waar het open gescheurd is. Ligt er ook aan hoever die al beschadigt is. Soms is een nieuwe ashoes voldoenden, maar als je herrie hoort dan moet je wel je as vervangen!
Ik ben niet gek ik ben een vliegtuig. Als je me niet gelooft stap je maar uit.©
-
ejk
Hoi,
Bekend probleem voor een RS. Als de motorsteunen iets verouderen geven ze al voldoende speling zodat het uitlaatspruitstuk tegen het subframe komt. Nieuwe rubbers helpen wel maar ook slechts tijdelijk en soms niet helemaal. Er zijn wel hardere steunen te krijgen (bij K-tech bijvoorbeeld) maar die geven ook meer trillingen van de motor door. Uiteindelijk heb ik een stuk uit mijn subframe laten halen zodat het spruitstuk altijd vrij loopt.
Er zijn nog wel een paar truukjes:
- stop een metalen plaatje van 3 a 4mm tussen het rubber en de behuizing van de motorsteun rechtsvoor (gezien in rijrichting). dat verandert niet de hardheid van het rubber maar wel de hoeveelheid beweging van de steun. Ik moet nog ergens een linkje met een foto hebben maar dan moet ik even zoeken.
- de rubbers de steun het blok dat er uit ziet als een hondebot kunnen schijnbaar 90gr. verdraaid worden. Dit gaat wel moeilijk maar helpt schijnbaar ook enigszins. Ik heb dit niet zelf geprobeerd.
Succes.
Grtn,
Erik
Bekend probleem voor een RS. Als de motorsteunen iets verouderen geven ze al voldoende speling zodat het uitlaatspruitstuk tegen het subframe komt. Nieuwe rubbers helpen wel maar ook slechts tijdelijk en soms niet helemaal. Er zijn wel hardere steunen te krijgen (bij K-tech bijvoorbeeld) maar die geven ook meer trillingen van de motor door. Uiteindelijk heb ik een stuk uit mijn subframe laten halen zodat het spruitstuk altijd vrij loopt.
- stop een metalen plaatje van 3 a 4mm tussen het rubber en de behuizing van de motorsteun rechtsvoor (gezien in rijrichting). dat verandert niet de hardheid van het rubber maar wel de hoeveelheid beweging van de steun. Ik moet nog ergens een linkje met een foto hebben maar dan moet ik even zoeken.
- de rubbers de steun het blok dat er uit ziet als een hondebot kunnen schijnbaar 90gr. verdraaid worden. Dit gaat wel moeilijk maar helpt schijnbaar ook enigszins. Ik heb dit niet zelf geprobeerd.
Succes.
Grtn,
Erik
-
ejk
Motorsteun met plaatje:ejk schreef:Hoi,
Succes.
Grtn,
Erik

Forum topic over verdraaien hondebot rubbers:
http://cliotrophy.co.uk/forum/viewtopic ... it=dogbone
E
-
ejk
Niet bij een Clio 2 RS. Bedoel je een Clio 1 misschien?Nelis schreef:Die rechts onder de motorkap en meteen ziet is je bovenste motorsteun. Die gaan nog wel is vaak kapot zit olie in namelijk. Die moet je even loshalen en aan de onderkant het rubber checken dat zie je het gauw zat.
@ Ejk
Die foto die je laat zien is de bovenste motorsteun de normale Clio`s is die met olie gevuld. Dus neem aan voor een RS ook ?
En als ik zo de foto bekijk lijkt die het zelfde al die van mijn, maar dat rubber zit aan de onderkant.
Majha kan me ook vergissen
Die foto die je laat zien is de bovenste motorsteun de normale Clio`s is die met olie gevuld. Dus neem aan voor een RS ook ?
En als ik zo de foto bekijk lijkt die het zelfde al die van mijn, maar dat rubber zit aan de onderkant.
-
ejk
Tja het is maar net hoe je dat ding noemt. Het is een getordeerde stang als je dat bedoelt. De stang neemt geen torsie op maar alleen trek en druk (dus in die zin is het geen torsiestang) en verhindert zo de kanteling van blok/motor.ArjanRS schreef:Thanks all!
Maare, de hondenbot steun is de torsie stang die onder de motor zit neem ik aan? Want zie geen motorsteun die er op lijkt? Of ben ik kippig aan het worden? Haha!
Een beetje moeilijk uit te leggen, in dit topic staat een plaatje van het hondebot:
http://www.cliosport.net/forum/showthre ... rghhhhhhh!
E
-
ejk
oh, interessant maar bij een RS is het gewoon een blok met rubbers. Daar zit geen olie in, tenzij je het boven in het kommetje schenkt.Nelis schreef:@ Ejk
- Contacteer:
hij gaat het kantelen van het blok tegen... de motor "hangt" in de andere steunen....
Groet, Age
-
ejk
Dat is dus het hondebot. Geen torsiestang maar een trek/duw stang. Die vangt inderdaad de voorwaartse/achterwaartse kanteling van het blok op.
E
E
Laatst gewijzigd door Age op 10 jun 2011 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote weg gehaald
Reden: quote weg gehaald
-
ejk
Maar is het "bokken" nu opgelost? Dat zal toch niet van de aandrijfas gekomen zijn?
Had ik het toch goed dat deze ook met vloeistof gevuld zijn!
Maar wat je op de 3e foto heb staan weet ik zo gauw niet.
-
ejk
Goed, ik heb er maar eentje bij gepakt. Aan de kun je voelen dat er een soort dik vet in zit. Voor de rest is het een massief rubberen blok. Nou goed, als je dat dan vloeistofgevuld wilt noemen heb je gelijk.Nelis schreef:Had ik het toch goed dat deze ook met vloeistof gevuld zijn!
- zarok
- forum starter
- Contacteer:
Zou je dat misschien in 2 stappen kunnen doen?
Dan weten we welke methode het beste helpt
Dan weten we welke methode het beste helpt
Renault Clio 2.3 2006 Community 1.2 16v LPG G3
-
CoolClio
Ik heb sinds een paar uur een Clio RT 1.9D 3 deurs 1999 en ervaar op de snelweg het volgende:
Wanneer ik gas bij geef neigt/trekt de auto wat naar rechts.
Bij gas los neigt/trekt de auto wat naar links.
Verder vindt ik bij gas geven en loslaten, dat de versnellingspook ook
nogal wat naar voren en achteren gaat.
Kan dit iets met de ophanging te maken hebben, zo ja welke hondebot/motorsteun/beugels/stang zou het kunnen zijn
Wanneer ik gas bij geef neigt/trekt de auto wat naar rechts.
Bij gas los neigt/trekt de auto wat naar links.
Verder vindt ik bij gas geven en loslaten, dat de versnellingspook ook
nogal wat naar voren en achteren gaat.
Kan dit iets met de ophanging te maken hebben, zo ja welke hondebot/motorsteun/beugels/stang zou het kunnen zijn
-
CoolClio
Aan mijn remmen ligt het niet, want als ik rem dan blijft de auto mooi kaarsrecht.
Wanneer je de auto in zn vrij uit laat rijden blijft hij netjes rechtuit sporen.
Ook bij constant rijden blijft ie mooi recht rijden.
Dus de uitlijning lijkt mij in orde.
De bandjes (GoodYear) heb ik inmiddels ook nagelopen en netjes op spanning staan (volgens boekje) en ook
het profiel is rondom gelijk.
Het is puur wanneer je met b.v. tussen de 80 en 120 km/u op de snelweg rijd en dan gas geeft
dat de wagen naar rechts neigt en bij gas loslaten naar links.
Zelf denk ik inmiddels dat het weleens aan de linker draagarm kan liggen.
Stel dat hierop speling zit, dan zou bij gas geven (= voorwielen gaan trekken) het linker voorwiel
ietwat naar voren getrokken worden tenopzichte van het rechter voorwiel.
Wat het naar rechts neigen zou verklaren.
Bij gas loslaten gebeurd het precies andersom de massa van de auto gaat duwen op de voorwielen en
het linker voorwiel wordt ietwat naar achteren getrokken tenopzichte van het rechter voorwiel.
Wat het naar links neigen zou verklaren.
Maar ik ben geen autotechnicus, dus ik weet niet of mijn redenatie juist is
Maar misschien iemand hier op het forum die dit kan bevestigen, of dat het onzin is wat ik zeg
Wanneer je de auto in zn vrij uit laat rijden blijft hij netjes rechtuit sporen.
Ook bij constant rijden blijft ie mooi recht rijden.
Dus de uitlijning lijkt mij in orde.
De bandjes (GoodYear) heb ik inmiddels ook nagelopen en netjes op spanning staan (volgens boekje) en ook
het profiel is rondom gelijk.
Het is puur wanneer je met b.v. tussen de 80 en 120 km/u op de snelweg rijd en dan gas geeft
dat de wagen naar rechts neigt en bij gas loslaten naar links.
Zelf denk ik inmiddels dat het weleens aan de linker draagarm kan liggen.
Stel dat hierop speling zit, dan zou bij gas geven (= voorwielen gaan trekken) het linker voorwiel
ietwat naar voren getrokken worden tenopzichte van het rechter voorwiel.
Wat het naar rechts neigen zou verklaren.
Bij gas loslaten gebeurd het precies andersom de massa van de auto gaat duwen op de voorwielen en
het linker voorwiel wordt ietwat naar achteren getrokken tenopzichte van het rechter voorwiel.
Wat het naar links neigen zou verklaren.
Maar ik ben geen autotechnicus, dus ik weet niet of mijn redenatie juist is
Maar misschien iemand hier op het forum die dit kan bevestigen, of dat het onzin is wat ik zeg
@ Coolclio. Beter dat je je vraag in je eigen topic hiervoor stelt ipv het topic van een ander te kapen.
Overigens klinkt je redenatie niet ongeloofwaardig.
Maar goed. Gaan we hier verder met de vraag van ArjanRS over de Motorsteunen + homokineet
Overigens klinkt je redenatie niet ongeloofwaardig.
Maar goed. Gaan we hier verder met de vraag van ArjanRS over de Motorsteunen + homokineet
-
CoolClio