Hallo allemaal,
ik ben nieuw hier en wil binnenkort een koppakking van een 1.8 16v gaan vervangen. Ik heb het al eerder gedaan bij andere auto's maar nog niet bij een clio. Het blok is niet warm gelopen, en staat nu op een pallet in een loods. Dus ruimte genoeg. Kunnen jullie mij wat tips geven waar ik aan moet denken/ op letten? Zijn het bijvoorbeeld rekbouten, dus moet ik ze vervangen? Zijn er nog andere dingen die meteen mee vervangen dienen te worden? Heeft er iemand hier ervaring mee en wil die misschien een korte howto posten? Alle hulp is welkom!!!!
bedankt alvast!
Clio 1.8 16v Koppakking vervangen
-
Mearjo.
Re: Clio 1.8 16v Koppakking vervangen
Wij hebben het een paar maanden terug gedaan bij de 16v.. weet wel dat het een hels karwei is op het moment dat het blok er nog in ligt..
Ik zal eens aan mijn pa vragen over die rekbouten, want dat zou ik eerlijk gezegd niet weten..
Ik zal eens aan mijn pa vragen over die rekbouten, want dat zou ik eerlijk gezegd niet weten..
-
Daniel de Rijke
Zoals hij schrijft heeft hij het al eens gedaan
Wat voor een ''speciaal gereedschap'' heb je nodig dan voor het blokkeren? zit gewoon een mooi gat in het onderblok waar een schroevendraaier oid in kunt steken.
Nokkenassen zou ik zeek zeker eruit halen, waarom? De ''houders'' waar ze in liggen lekken nogal vaak in een hoekje waardoor olie je bougieschacht in loopt. Echt meepakken nu het blok ernaast staat.
Moment sleutel lijkt me van zelf spreken, even als markeren.
Wel goed opletten op de volgorde van het demonteren van de nokkenas indd, als je dit verkeerd doet en terug monteerd gaat de nokkenas je blok uithonen als het waren
Als je weet waar je mee bezig bent is het echt niks bijzonders of rocket sience hoor
Wat voor een ''speciaal gereedschap'' heb je nodig dan voor het blokkeren? zit gewoon een mooi gat in het onderblok waar een schroevendraaier oid in kunt steken.
Nokkenassen zou ik zeek zeker eruit halen, waarom? De ''houders'' waar ze in liggen lekken nogal vaak in een hoekje waardoor olie je bougieschacht in loopt. Echt meepakken nu het blok ernaast staat.
Moment sleutel lijkt me van zelf spreken, even als markeren.
Wel goed opletten op de volgorde van het demonteren van de nokkenas indd, als je dit verkeerd doet en terug monteerd gaat de nokkenas je blok uithonen als het waren
Als je weet waar je mee bezig bent is het echt niks bijzonders of rocket sience hoor
-
ruudjeh
heel erg bedankt voor jullie reacties! ik had op het forum al gelezen over het speciale gereedschap, en over de momentsleutel met nulstelling. ook heb ik het programma autodata geraadpleegd over de tools en aanhaalmomenten. Er staat echter niets over de volgorde van losdraaien en vastzetten van de kopbouten. Op het forum staat wel een howto voor een 1,2 8v, komt dit op hetzelfde neer?
Ik was idd van plan om de distributie ook meteen mee te nemen, nokkenassen had ik nog niet over gedacht maar is idd misschien ook een optie. Hier nog tips over? Is er niet een werkplaatshandleiding te krijgen voor dit type ofzo?
Is er iemand die zin heeft om hiermee te helpen, of om dit te doen? Ik durf het zelf wel aan, maar als er iemand mee helpt die het vaker heeft gedaan gaat het vast een stuk sneller. Zoals ik al zei ligt het blok eruit dus sleutelruimte genoeg! Het is niet van mijn eigen auto, maar voor een vriend dus als iemand hier het wil doen, kun je dan ook een prijsindicatie geven? en geef even aan of je de benodigde gereedschappen al bezit, want dat scheelt ook weer in de kosten
Ik was idd van plan om de distributie ook meteen mee te nemen, nokkenassen had ik nog niet over gedacht maar is idd misschien ook een optie. Hier nog tips over? Is er niet een werkplaatshandleiding te krijgen voor dit type ofzo?
Is er iemand die zin heeft om hiermee te helpen, of om dit te doen? Ik durf het zelf wel aan, maar als er iemand mee helpt die het vaker heeft gedaan gaat het vast een stuk sneller. Zoals ik al zei ligt het blok eruit dus sleutelruimte genoeg! Het is niet van mijn eigen auto, maar voor een vriend dus als iemand hier het wil doen, kun je dan ook een prijsindicatie geven? en geef even aan of je de benodigde gereedschappen al bezit, want dat scheelt ook weer in de kosten

Methode voor het vastzetten van de cilinderkop (Motortype F3P)
Smeer de schroefdraad en de onderkant van de boutkoppen (nieuwe bouten) in met motorolie.
1. Voorspannen van de pakking:
Zet alle bouten in de juiste volgorde eerst vast met 3 daN.m en daarna met 7 daN.m
Wacht daarna minstens 3 minuten.
2.Vastzetten van de cilinderkop:
Draai alle bouten geheel los en zet ze daarna weer vast met met 2 daN.m en vervolgens over een hoek van 123 +/- 2* in de aangegeven volgorde.
Methode voor het vastzetten van de cilinderkop (Motortype F3R)
Smeer de schroefdraad en de onderkant van de boutkoppen (nieuwe bouten) in met motorolie.
Zet alle bouten eerst vast met 3 daN.m vervolgens over een hoek van 50 +/- 4* in de juiste volgorde.
Draai alle bouten 180* los en zet ze daarna weer vast met 2,5 daN.men vervolgens over een hoek 123 +/- 7* in de aangegeven volgorde.
Methode voor het vastzetten van de cilinderkop (Motortype F7R)
Zet alle bouten eerst vast met 3 daN.m vervolgens over een hoek van 50*
Draai alle bouten geheel los en zet ze daarna weer vast met met 2,5 daN.m en vervolgens over een hoek van 107* in de aangegeven volgorde.
3. Laat de motor draaien totdat de koelerventilateur aanslaat.
Draai de onderste bevestigingsbouten van de steunen (A en B) van het inlaatspruitstuk los.

4. Opnieuw vastzetten van decilinderkop:
Dit moet bij koude motor gebeuren.
- Draai de bouten 1 en 2 geheel los
- Zet de bouten 1 en 2 eerst vast met 2,5 daN.m en vervolgens met een hoek van 107*.
- Doe hetzelfde met de bouten 3 - 4, 5 - 6, 7 - 8, 9 - 10.
5. plaats een nieuwe kleppendekselpakking.
6. Draai de bouten A en B weer vast.
NB: * staat voor graden. Ik kan nog steeds dat kleine nulletje niet op het forum krijgen
Nog meer info vind je in Service mededeling 2166A (Service 0422) van Renó
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 6 Reacties
- 6109 Weergaves
-
Laatste bericht door mox
-