Ik heb een Clio II ph 2 1.2 16v (2001). De auto heeft 90.000 km gelopen en 3000 km geleden een grote beurt gehad. Toch lijkt er wat mis te gaan:
Hoewel ik de koppeling volledig indruk gaat het terugschakelen naar de derde en de tweede versnelling niet soepel. Rij ik in de vierde versnelling dan ontkoppel ik en haal moeiteloos de pook uit de vierde versnelling, maar wanneer ik dan de pook naar de derde versnelling zet, krijgt ‘ie een tik. Geen gejank of een harde klap, maar gewoon een tikje, alsof er iets blijft haken. Bij de overige versnellingen en bij opschakelen gebeurt dit niet.
Ook ‘kraakt’ het koppelingspedaal wat (geen geluid, maar je voelt met je voet dat het indrukken wat stroef gaat) en schudden de versnellingspook en de auto licht bij het loslaten van het gaspedaal. (motorsteun?)
Het lijkt me allemaal niet normaal. Wie weet wat het kan zijn?
Moeilijk terugschakelen naar 3 en naar 2
-
ben_clio
Re: Moeilijk terugschakelen naar 3 en naar 2
Dankjewel! Ik zal er binnenkort maar eens onder kruipen voor de onderste motorsteun. Krakende pedaal is verholdpen; WD40 did the trick.
Wat betreft het schakelen; ik bedoelde niet remmen op de motor, maar gewoon terugschakelen. Dus afremmen voor bijvoorbeeld een bocht, en dan een versnelling lager verder rijden. Juist op dat punt van terugschakelen gaat 'ie moelijk in de versnelling. Als ik langer de koppeling inhoud gaat het echter wel, maar dat is duidelijk langer dan normaal.
Wat betreft het schakelen; ik bedoelde niet remmen op de motor, maar gewoon terugschakelen. Dus afremmen voor bijvoorbeeld een bocht, en dan een versnelling lager verder rijden. Juist op dat punt van terugschakelen gaat 'ie moelijk in de versnelling. Als ik langer de koppeling inhoud gaat het echter wel, maar dat is duidelijk langer dan normaal.
-
ben_clio
Dankjewel Henny. Weinig tijd gehad, dus ga het morgen maar eens proberen. Het begint er toch op te lijken dat de koppeling/drukgroep aan z'n eind is, want na lange ritten ruik ik verbrand rubber o.i.d.
-
ben_clio
Als ik ca. 100 km/u rijd in 5 begint de hele boel te resoneren. Koppeling in, of gas los, en het is weer weg. Kan dit ermee te maken hebben, of is het weer die motorsteun?
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 13 Reacties
- 10738 Weergaves
-
Laatste bericht door gekkehenk
-
- 4 Reacties