egr klep clio II phase II, k9k 702 motor
-
fsmidt
egr klep clio II phase II, k9k 702 motor
net een andere auto en nu al zoveel vragen.
wat me een beetje zorgen baart is het uit- inlaatsysteem en hele circus daarom heen.
mn vorige auto (peugeot) is rokend ten ondergegaan met nog maar 240.000 op de teller en ben nu van plan om mn huidige clio zo goed mogelijk te onderhouden, ook op motorisch gebied.
ik ben me al aardig aan het inlezen op diverse renault forums.
vorige week heb ik de EGR klep schoon gemaakt en vandaag wilde ik de schoonmaakbeurt uitbreiden naar het EGR huis en carterventilatie.
Van de turbo kun je vlgs mij beter afblijven.
luchtfilter eraf,uitelkaar,filter uitblazen en vervolgens met een beetje vaseline op de randen weer terug.
vervolgens allerlei slangen los en opnieuw de EGR klep eruit incl. hitteschild.
ik kon in het huis zien dan er nog drap inzat.
alleen ben ik gestrand bij het loskoppelen van het verbindingstuk tussen uitlaatspruitstuk en EGRhuis deze zit met een vreemde klem vast.
omdat ik er al niet goed bij kon komen heb ik niet getracht deze los te wrikken omdat ik bang was deze niet meer vast te krijgen.
op het TDI forum deden ze in dit koppelstukje een afdicht plaatje om de EGR uit te sluiten.
ook heb ik gelezen dat wanneer je EGR 120 graden draaid in het huis deze functie uitgeschakeld word omdat de openingen de verkeerde kant op staan.
om het iets eenvoudiger aan te pakken wil ik het proberen om de stekker eraf te laten.
waarschijnlijk krijg ik een melding maar kan daar(waarschijnlijk) mee leven.
ik heb 3 vragen;
kan je zomaar zonder dat de EGR is aangesloten doorijden en treden er geen problemen op?
kun je een dummie aansluiten zodat een eventueele melding wegblijft.?
carterventilatie, hoe kun je die schoonmaken.
wat me een beetje zorgen baart is het uit- inlaatsysteem en hele circus daarom heen.
mn vorige auto (peugeot) is rokend ten ondergegaan met nog maar 240.000 op de teller en ben nu van plan om mn huidige clio zo goed mogelijk te onderhouden, ook op motorisch gebied.
ik ben me al aardig aan het inlezen op diverse renault forums.
vorige week heb ik de EGR klep schoon gemaakt en vandaag wilde ik de schoonmaakbeurt uitbreiden naar het EGR huis en carterventilatie.
Van de turbo kun je vlgs mij beter afblijven.
luchtfilter eraf,uitelkaar,filter uitblazen en vervolgens met een beetje vaseline op de randen weer terug.
vervolgens allerlei slangen los en opnieuw de EGR klep eruit incl. hitteschild.
ik kon in het huis zien dan er nog drap inzat.
alleen ben ik gestrand bij het loskoppelen van het verbindingstuk tussen uitlaatspruitstuk en EGRhuis deze zit met een vreemde klem vast.
omdat ik er al niet goed bij kon komen heb ik niet getracht deze los te wrikken omdat ik bang was deze niet meer vast te krijgen.
op het TDI forum deden ze in dit koppelstukje een afdicht plaatje om de EGR uit te sluiten.
ook heb ik gelezen dat wanneer je EGR 120 graden draaid in het huis deze functie uitgeschakeld word omdat de openingen de verkeerde kant op staan.
om het iets eenvoudiger aan te pakken wil ik het proberen om de stekker eraf te laten.
waarschijnlijk krijg ik een melding maar kan daar(waarschijnlijk) mee leven.
ik heb 3 vragen;
kan je zomaar zonder dat de EGR is aangesloten doorijden en treden er geen problemen op?
kun je een dummie aansluiten zodat een eventueele melding wegblijft.?
carterventilatie, hoe kun je die schoonmaken.
Re: egr klep clio II phase II, k9k 702 motor
In drie weken geen antwoord.
EGR wordt ook wel op z'n kop gemonteerd. Werkt dan niet meer maar je hebt ook geen foutmelding. EGR zorgt voor terug naar de cilinder voeren van uitlaatgassen en daardoor voor een schonere uitlaatgasen. Je bent er dus achter waar het vuil blijft. Juist, in de EGR klep.
Wat het effect is bij de keuring heeft volgens mij nog niemand hier kunnen (of willen) vertellen.
En de carterventilatie... Sorry, geen idee.
EGR wordt ook wel op z'n kop gemonteerd. Werkt dan niet meer maar je hebt ook geen foutmelding. EGR zorgt voor terug naar de cilinder voeren van uitlaatgassen en daardoor voor een schonere uitlaatgasen. Je bent er dus achter waar het vuil blijft. Juist, in de EGR klep.
Wat het effect is bij de keuring heeft volgens mij nog niemand hier kunnen (of willen) vertellen.
En de carterventilatie... Sorry, geen idee.
-
fsmidt
Re: egr klep clio II phase II, k9k 702 motor
gelukkig reacties...
misschien eens een howto, geplaatst door een kenner?
het is geen klusje voor op een middag, ik zal het in een vakantie moeten doen.. bedankt voor de reacties.
misschien eens een howto, geplaatst door een kenner?
het is geen klusje voor op een middag, ik zal het in een vakantie moeten doen.. bedankt voor de reacties.
Re: egr klep clio II phase II, k9k 702 motor
Als je googled op EGR klep afsluiten kom je ook één en ander tegen.
Bijvoorbeeld DEZE HowTo bij VW. Misschien kan je daar iets mee?
Bijvoorbeeld DEZE HowTo bij VW. Misschien kan je daar iets mee?
-
fsmidt
Re: egr klep clio II phase II, k9k 702 motor
die EGR klep schoonmaken is geen probleem,turbo etc dat is wat ik bedoel.
bedankt voor de link
bedankt voor de link
- roylee
- forum member
- Berichten: 496
- Lid geworden op: 27 okt 2011 17:35
- Locatie: Veenendaal
- Contacteer:
Re: egr klep clio II phase II, k9k 702 motor
EGR klep proberen te draaien dat de openingen in de klep niet meer corresponderen met de openingen in het spruitstuk.
heb het zelf nog niet gedaan, maar wil het binnenkort wel laten doen. (heb hier een mannetje in de buurt die sleutelt voor 37 euro per uur.)
-
fsmidt
Re: egr klep clio II phase II, k9k 702 motor
hier nog foto`s van het inlaat traject.
het is i.d.d een megane forum maar het gaat over de clio.
edit: afdoppen egr heeft geen invloed op de carterontluchting dezen gaan via de turbo het inlaatsysteem weer in.
http://www.meganeclub.nl/fora/index.php ... ic=8931.15" onclick="window.open(this.href);return false;
het is i.d.d een megane forum maar het gaat over de clio.
edit: afdoppen egr heeft geen invloed op de carterontluchting dezen gaan via de turbo het inlaatsysteem weer in.
http://www.meganeclub.nl/fora/index.php ... ic=8931.15" onclick="window.open(this.href);return false;
-
fsmidt
Re: egr klep clio II phase II, k9k 702 motor
ik heb even een aantal foto`s van de k9k 702 motor gegoogeld ter orientatie van de onderdelen.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-CF4KCZ7C.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-PM3MMCZT.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-QN7VPVW3.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-NMZM7V8X.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-B6B4LTY7.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ZGLUFEVR.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-KJA8VIK8.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-6JVEVQ3T.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-CM4CVPZV.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-CF4KCZ7C.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-PM3MMCZT.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-QN7VPVW3.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-NMZM7V8X.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-B6B4LTY7.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ZGLUFEVR.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-KJA8VIK8.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-6JVEVQ3T.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-CM4CVPZV.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
-
fsmidt
Re: egr klep clio II phase II, k9k 702 motor
na verder googelen alweer wat wijzer geworden.
turbo schoonmaken zonder deze te verwijderen,hieronder een linkje.
http://www.amt.nl/Nieuws/Innotec-reinig ... ontage.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
verder heb ik nog een leuk plaatje van de lucht inlaat traject uit de RTA.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-CE8EWAAG.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier een overzicht van het luchtinlaatsysteem van de clio 1.5 dci motor (k9k type 702)
Hierop kun je duidelijk de carterventilatie(7) en de EGR klep en behuizing(15 & 11) zien zitten.
Wat ik wil afsluiten is onderdeel (12) hier worden de uitlaatgassen( welke bij deel last) door de EGR klep wordt doorgelaten terug gevoerd naar het inlaat systeem(9), door afdoppen blijven deze buiten schot en wordt alleen verse lucht toegevoerd.
Ook kun je zien dat de carterdampen (7) via (6) de turbo worden ingebracht.
Slang (7) wil ik afkoppelen en de aansluiting van (7 op 6) afdoppen, anders trekt deze valse lucht.
De carterdampen wil ik via een opvangbakje de vrije natuur in laten stromen.
Doordat de carterdampen rechtstreeks de turbo ingaan zal deze ook vervuilt zijn, ik weet nog niet hoe deze schoon te maken is, uitbouwen gaat me te ver en geeft kans op foutmeldingen en opnieuw afstellen e.d (ondertussen het schoonmaak goedje van innotec gevonden,nog niet gekocht)
http://www.innotecworld.com/products/se ... roductid=6" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
gebruiksaanwijzing:
http://www.innotec-automotive.nl/Static ... an_Set.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
turbo schoonmaken zonder deze te verwijderen,hieronder een linkje.
http://www.amt.nl/Nieuws/Innotec-reinig ... ontage.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
verder heb ik nog een leuk plaatje van de lucht inlaat traject uit de RTA.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-CE8EWAAG.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier een overzicht van het luchtinlaatsysteem van de clio 1.5 dci motor (k9k type 702)
Hierop kun je duidelijk de carterventilatie(7) en de EGR klep en behuizing(15 & 11) zien zitten.
Wat ik wil afsluiten is onderdeel (12) hier worden de uitlaatgassen( welke bij deel last) door de EGR klep wordt doorgelaten terug gevoerd naar het inlaat systeem(9), door afdoppen blijven deze buiten schot en wordt alleen verse lucht toegevoerd.
Ook kun je zien dat de carterdampen (7) via (6) de turbo worden ingebracht.
Slang (7) wil ik afkoppelen en de aansluiting van (7 op 6) afdoppen, anders trekt deze valse lucht.
De carterdampen wil ik via een opvangbakje de vrije natuur in laten stromen.
Doordat de carterdampen rechtstreeks de turbo ingaan zal deze ook vervuilt zijn, ik weet nog niet hoe deze schoon te maken is, uitbouwen gaat me te ver en geeft kans op foutmeldingen en opnieuw afstellen e.d (ondertussen het schoonmaak goedje van innotec gevonden,nog niet gekocht)
http://www.innotecworld.com/products/se ... roductid=6" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
gebruiksaanwijzing:
http://www.innotec-automotive.nl/Static ... an_Set.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
-
fsmidt
Re: egr klep clio II phase II, k9k 702 motor
de stoute schoenen aangetrokken en vastberaden de buis naar de EGR klep aftesluiten en carterventilatie controleren en schoonmaken.
-luchtfilter eraf.
-egr klep verwijderen.
-diverse slangen verwijderen.
-egr huis los schroeven.
en het zaakje ligt klaar voor operatie
eerst even foto`s uploaden ""geen foto`s en het is nooit gebeurd"
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-V6LHVOM7.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-8BIDQVCS.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
hier is het desbetreffende pijpje te zien en de turbo zo te zien lekt deze een beetje bij de hoge druk kant van de olietoevoer.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-RNYVSLTA.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
het 0,3 mm dikke plaatje en de carterventilatie
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-LM7BIJQP.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
membraam en carterventilatie schoner gemaakt en ook de slang schoongespoeld.
let op het egrhuis past na het aanbrengen van het plaatje erg strak, persoonlijk kreeg ik de klem er niet meer omheen daar ik geen speciale tang daarvoor heb.
volgende week nogmaals proberen,misschien een klein randje van het huis afslijpen.
bij het testen geen gekke dingen gehoord en auto loopt lekker.
volgende stappen zijn turbo demonteren en checken, die lekkage zit me niet echt lekker en motor flushen met forte.
forte motor flush is al besteld, 3 flesjes voor 45 euro incl verzending.
p.s
hier een album met alle gemaakte foto`s tijdens operatie
http://www.mijnalbum.nl/Album=QD6KJHPG" onclick="window.open(this.href);return false;
-luchtfilter eraf.
-egr klep verwijderen.
-diverse slangen verwijderen.
-egr huis los schroeven.
en het zaakje ligt klaar voor operatie
eerst even foto`s uploaden ""geen foto`s en het is nooit gebeurd"
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-V6LHVOM7.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-8BIDQVCS.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
hier is het desbetreffende pijpje te zien en de turbo zo te zien lekt deze een beetje bij de hoge druk kant van de olietoevoer.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-RNYVSLTA.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
het 0,3 mm dikke plaatje en de carterventilatie
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-LM7BIJQP.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
membraam en carterventilatie schoner gemaakt en ook de slang schoongespoeld.
let op het egrhuis past na het aanbrengen van het plaatje erg strak, persoonlijk kreeg ik de klem er niet meer omheen daar ik geen speciale tang daarvoor heb.
volgende week nogmaals proberen,misschien een klein randje van het huis afslijpen.
bij het testen geen gekke dingen gehoord en auto loopt lekker.
volgende stappen zijn turbo demonteren en checken, die lekkage zit me niet echt lekker en motor flushen met forte.
forte motor flush is al besteld, 3 flesjes voor 45 euro incl verzending.
p.s
hier een album met alle gemaakte foto`s tijdens operatie
http://www.mijnalbum.nl/Album=QD6KJHPG" onclick="window.open(this.href);return false;
-
fsmidt
Re: egr klep clio II phase II, k9k 702 motor
dank je wel voor je professioneel advies.
ja dat turbo-verhaal daar moet ik nog even een aantal nachtjes over slapen.
ik denk zelf van een reiniger erin te spuiten,diezelfde van inotec welke voor de variabele schoepen gebruikt wordt.
wat denk jij van die lekkage?
freddie
ja dat turbo-verhaal daar moet ik nog even een aantal nachtjes over slapen.
ik denk zelf van een reiniger erin te spuiten,diezelfde van inotec welke voor de variabele schoepen gebruikt wordt.
wat denk jij van die lekkage?
freddie
-
fsmidt
Re: egr klep clio II phase II, k9k 702 motor
vandaag de EGR afgerond.
die klemmen waarmee het buisje aan het egrhuis vastzit kun je heel moeilijk weer vast krijgen.
een diepe buiging voor diegene wie er geen problemen mee heeft.
volgens mij heb je hier een speciale tang voor nodig maar heb deze niet kunnen vinden.
het buisje zit met 2 van deze klemmen vast ,1 op het egrhuis en 1 op het uitlaatspruitstuk.
ik heb dus het plaatje tussen egrhuis en buisje en op de werkbank op originele manier de klem erop gezet.
daarna het zaakje op de motor los/vast zetten en buisje aan uitlaatspruitstuk met een gemodificeerde originele klem weer vast gezet.
helaas geen foto gemaakt van deze klem,maar ik heb er 2 lipjes op gelast (tig) en hier gaatjes in geboord de klem wordt vast gezet met een M4 bout.
nu dus na 2 pogingen het EGR systeem afgedopt.
maar vandaag heb ik ook iets geconstateerd,n.l wanneer je de EGR klep uit het huis haalt, schoon weer terug plaatst en deze niet aansluit
deze helemaal geen foutmelding geeft en ook geen gassen doorgeeft.
de vorige keer had ik de stekker eraf gehaald tijdens een proefrit,op dat moment gaf het wel een foutmelding welke bleef branden.
je zou denken dat de stekker eraf is en geen voeding geeft aan de klep dat deze dan dicht is en dezelfde situatie heeft als hierboven.
is het nog te volgen?
freddie
die klemmen waarmee het buisje aan het egrhuis vastzit kun je heel moeilijk weer vast krijgen.
een diepe buiging voor diegene wie er geen problemen mee heeft.
volgens mij heb je hier een speciale tang voor nodig maar heb deze niet kunnen vinden.
het buisje zit met 2 van deze klemmen vast ,1 op het egrhuis en 1 op het uitlaatspruitstuk.
ik heb dus het plaatje tussen egrhuis en buisje en op de werkbank op originele manier de klem erop gezet.
daarna het zaakje op de motor los/vast zetten en buisje aan uitlaatspruitstuk met een gemodificeerde originele klem weer vast gezet.
helaas geen foto gemaakt van deze klem,maar ik heb er 2 lipjes op gelast (tig) en hier gaatjes in geboord de klem wordt vast gezet met een M4 bout.
nu dus na 2 pogingen het EGR systeem afgedopt.
maar vandaag heb ik ook iets geconstateerd,n.l wanneer je de EGR klep uit het huis haalt, schoon weer terug plaatst en deze niet aansluit
deze helemaal geen foutmelding geeft en ook geen gassen doorgeeft.
de vorige keer had ik de stekker eraf gehaald tijdens een proefrit,op dat moment gaf het wel een foutmelding welke bleef branden.
je zou denken dat de stekker eraf is en geen voeding geeft aan de klep dat deze dan dicht is en dezelfde situatie heeft als hierboven.
is het nog te volgen?
freddie
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 4 Reacties
- 7309 Weergaves
-
Laatste bericht door necessaryevil
-
- 2 Reacties
- 4424 Weergaves
-
Laatste bericht door Ronon
