Mag ik zo vrij zijn om dit ouwe draadje wat nieuw leven in te blazen?
Mijn Initiale uit 2003 is ook al een tijdje luidruchtig en de herrie lijkt van de multiriem te komen (gepiep bij stationair toerental). Ongeveer 12000 km geleden is de distributieriem vervangen (incl. span- en looprol), alsmede de multiriem (ook weer incl. span- en looprol). Gewoon de dure 5-jaarlijkse standaardoperatie, dus.
Ik verdenk daarom in eerste instantie de bovenste grote looprol van de multiriem. want die zit er al bijna 6 jaar/90000 km op. Zoals jullie waarschijnlijk weten zit die looprol niet in de multiriem-kit
7701477517, maar is het een apart onderdeel,
8200641468. Zes jaar geleden hebben ze hem al eens vervangen, tegelijk met de distributie- en multiriem.
Een paar vraagjes:
- Hoe kan ik zonder te demonteren achterhalen welk rollager er gaar is? Ik lees bijv. verhalen, niet alleen over WD40 maar ook over een plantenspuit-met-water en luisteren via een schroevendraaier.
- Zijn de rollen redelijkerwijs te vervangen zonder de bumper/koplamp los te maken? Ik hoop echt dat het rechterwiel, de wielkastbekleding en de motorsteun uitbouwen genoeg is.
- Kan de motor tijdelijk lopen zonder multiriem? Hij drijft immers alleen maar de airco en de dynamo aan.
- Ik vind die bovenste looprol veel te duur voor wat je krijgt. Is het lager er niet uit te persen en te vervangen door een standaardlager van bijv. SKF?
Bij voorbaat dank voor jullie antwoorden en/of suggesties. Ik ben een beginnende sleutelaar, maar heb de afgelopen weken toch al aardig wat kunnen doen (remschijven en -blokken, fuseekogels, veerpootlagers, stuurstangen en -kogels, bouten en rubbers van de stabilisatorstang en een achterwiellager. Nu nog dit gepiep weg zien te krijgen...